دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

شکایات رایج ناحیه تناسلی در دوران بارداری

در دوران بارداری تغییرات فیزیکی زیادی در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. تیره شدن رنگ، واریس واژن، خارش یا تورم و ... آیا این تغییرات طبیعی است؟ شما می توانید جزئیات را در مقاله ما در زیر بیابید.

تغییراتی که در دوران بارداری در ناحیه تناسلی مشاهده می شود بسته به افزایش هورمون ها و تغییرات فیزیولوژیکی که تجربه خواهید کرد ایجاد می شود.

تیره شدن ناحیه تناسلی، واریس واژن، افزایش ترشحات واژن، خارش و ... این شکایات که در اکثر زنان مبتلا به دوران بارداری دیده می شود، معمولا مدت کوتاهی پس از زایمان ناپدید می شوند. با این حال، فراموش نکنید که باید تمام پیشرفت ها را در معاینات پزشکی با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا ممکن است دلیل دیگری پشت شکایتی که تجربه می کنید وجود داشته باشد. در اینجا تغییراتی که در ناحیه تناسلی در دوران بارداری مشاهده می شود را می خوانید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: انواع ترشحات واژن در بارداری

تغییرات در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

تیره شدن رنگ

تیره شدن رنگ در ناحیه تناسلی یکی از مشکلاتی است که اکثر خانم ها را ناراحت می کند. این نه تنها در ناحیه تناسلی، بلکه در ناحیه زیر بغل نیز رایج است. در زنانی که ترشح شدید هورمون استروژن دارند، بیشتر دیده می شود. ترشح بیش از حد هورمون استروژن در دوران بارداری می تواند باعث تیره شدن ناحیه تناسلی شود. تیره شدن ناحیه تناسلی یا زیر بغل در دوران بارداری نشان دهنده هیچ مشکلی برای سلامتی نیست و طبیعی تلقی می شود. این احتمال وجود دارد که پس از تولد به حالت اولیه خود بازگردد.

واریس واژن

رگ های واریسی که تصور می شود فقط روی پاها هستند، در دوران بارداری در ناحیه تناسلی نیز دیده می شوند. وریدهای واریسی ناحیه تناسلی که به آن ولووا واریسی گفته می شود، روی لب های واژن ایجاد می شود. رگ های واریسی که در دوران بارداری در ناحیه تناسلی مشاهده می شود مواردی هستند که با رگ های پا تفاوتی ندارند و مرتبط هستند. زیرا رگ از پاها تا ناحیه تناسلی امتداد دارد. بنابراین، اکثر زنان مبتلا به واریس در ناحیه تناسلی در دوران بارداری، رگ های واریسی در پاهای خود نیز دارند.

در عین حال افزایش توده بدن در دوران بارداری یکی از عوامل ایجاد واریس در ناحیه تناسلی است. یکی از سوالاتی که زنان در دوران بارداری دچار واریس واژن می شوند این است که آیا این وضعیت بر زایمان طبیعی تأثیر می گذارد یا خیر؟ ابتلا به واریس واژن در بارداری عاملی نیست که بر روش زایمان شما تأثیر بگذارد.

ترشحات واژن در بارداری

ممکن است ترشحات واژن به دلیل افزایش هورمون ها در دوران بارداری داشته باشید. اگر این ترشحات بی بو و بی رنگ باشد طبیعی تلقی می شود. اما اگر رنگ آن بدبو، زرد تیره، سبز یا قهوه ای باشد، ممکن است نشانه عفونت باشد. زمانی که با چنین شرایطی مواجه شدید، باید با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. ترشحات بی ضرری که در دوران بارداری مشاهده می شود به رنگ روشن هستند. قطعا استفاده از پدهای روزانه برای این ترشحات که در دوران بارداری هر از چند گاهی افزایش می یابد، توصیه نمی شود. از آنجایی که پدهای روزانه از ورود هوا به ناحیه جلوگیری می کنند، زمینه را برای تشکیل قارچ آماده می کنند. بنابراین، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. با یک روش درمانی مناسب برای شما، مشکل ترشحات واژن شما در دوران بارداری برطرف می شود.  

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: ترشحات قهوه ای در دوران بارداری
مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: عفونت واژن در دوران بارداری

خارش در ناحیه تناسلی

اگر در دوران بارداری دچار خارش واژن هستید، نباید از این وضعیت غافل شوید. زیرا ممکن است علت خارشی که تجربه می کنید عفونت قارچی باشد و حتما نیاز به معاینه پزشک دارد. قارچ ناحیه تناسلی که به آن قارچ ولوواژینال نیز می گویند، در زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار دیده می شود. بسته به شرایط عفونت، ناحیه تناسلی ممکن است قرمز و ادموز باشد. از طرف دیگر این جریان دارای قوام غلیظی است. درمان قارچ ولوواژینال که در دوران بارداری رخ می دهد تا حدودی کندتر پیش می رود. زیرا در دوران بارداری مقاومت بدن مادر باردار کاهش می یابد و احتمال عود بیماری افزایش می یابد. بیشتر اوقات با کرم ها و پومادهایی که پزشک تجویز می کند، شکایت کاهش می یابد. در مراحل بعدی بارداری، عفونت قارچی را می توان با داروهای خوراکی که پزشک شما تجویز می کند، درمان کرد. خارش ناحیه تناسلی در دوران بارداری ممکن است همیشه ناشی از قارچ نباشد. این واقعیت که مادر باردار بدن آلرژیک دارد نیز می تواند باعث خارش در ناحیه تناسلی شود.

تورم در ناحیه تناسلی

تورم واژن در دوران بارداری ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود.عفونت، عدم توجه به قوانین بهداشتی، بیماری های مقاربتی یا التهاب فولیکول مو تنها تعدادی از این دلایل هستند. بنابراین برای تورم ناحیه تناسلی در دوران بارداری حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. زیرا تنها پزشک شما می‌تواند دقیق‌ترین تشخیص را برای تورم، که دلایل مختلفی دارد، انجام دهد. 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا