دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انواع معاینات و تست های زنان

بسیاری از خانم‌ها به دلیل ترس یا خجالت، معاینات دوره‌ای مخصوص زنان را به تعویق می‌اندازند. کم نیستند خانم‌هایی که به ۳۰سالگی می‌رسند و هنوز یک‌بار هم به مطب متخصص زنان مراجعه نکرده‌اند! این ترس و نگرانی بی‌مورد احتمال ایجاد عوارض و خطر پیشرفت انواع بیماری‌های زنانه را بالا می‌برد.

برای مثال ممکن است فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی شده باشد و در عین حال علامتی از خود نشان ندهد در حالی که شاید این ویروس باعث تغییراتی در دهانه رحم او شده باشد و بعد از چند سال تازه متوجه شود به سرطان پیشرفته دهانه رحم مبتلا شده است. نکته مهم اینکه اگر زودتر به مطب متخصص زنان مراجعه کرده بود خیلی راحت می‌توانست در مراحل اولیه سرطان، آن را ریشه‌کن کند. پس اجازه ندهید ترس و وحشت از معاینات، سلامت‌تان را به خطر بیندازد. همین امروز از یک متخصص زنان وقت بگیرید.

حتماً چک شوید

خانم‌ها از زمان بلوغ می‌توانند مراجعه به متخصص پزشک زنان را آغاز کنند چراکه امروزه بیماری‌های زنانه از جمله تخمدان پلی‌کیستیک، کیست‌های درموئید، کیست‌های ساده تخمدان و بی‌نظمی قاعدگی در میان نوجوانان شیوع بالایی پیدا کرده‌ است. بعد از ازدواج نیز مراجعات پزشکی به متخصص زنان دیگر حالت اختیاری ندارد و باید به صورت سالانه انجام شود حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشید.

در این مراجعات معمولا معاینه و سونوگرافی سینه، معاینه رحم و پاپ‌اسمیر انجام می‌شود. تست سرطان دهانه رحم نیز امروزه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است زیرا این بیماری بعد از سرطان سینه، دومین سرطان شایع زنان به حساب می‌آید بنابراین خانم‌ها باید در فواصل لازم همراه پاپ‌اسمیر، تست سرطان دهانه رحم هم انجام دهند تا در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرند.

معاینات بعد از یائسگی

خانم‌های یائسه نیز باید برای بررسی پوکی استخوان، سرطان‌های تخمدان، رحم و سینه هر سال به متخصص زنان مراجعه کنند. همچنین باید تست پاپ‌اسمیر را در فواصل منظم ادامه دهند و برای بررسی تخمدان‌ها و ضخامت آندومتر (لایه داخلی رحم) سونوگرافی داخلی (واژینال) انجام دهند. ضخامت آندومتر در زمان یائسگی بهتر است زیر چهار میلی‌متر باشد در غیر این صورت فرد باید کورتاژ تشخیصی انجام دهد به‌خصوص اگر در خانواده خود سابقه سرطان تخمدان، رحم، روده، مثانه، پروستات و سینه داشته باشد. ماموگرافی نیز بعد از ۵۰ سالگی باید سالی یک‌بار تکرار شود.

نگران انتقال عفونت حین معاینه نباشید

برای انجام پاپ‌اسمیر می‌توان از اسپکولوم‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده کرد. البته هنوز هم در بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب‌ها از انواع فلزی آن استفاده می‌شود زیرا دوام بالایی دارد. در این مورد نیز جای نگرانی وجود ندارد زیرا اسپکولوم در دستگاه‌های خاص از جمله فور استریل می‌شود و کاغذهای خاصی داخل آن گذاشته می‌شود تا با تغییر رنگ آن مطمئن شویم وسیله استریل شده است. به‌طور حتم هیچ پزشکی دلش نمی‌خواهد بیمار عفونت بگیرد بنابراین مسائل بهداشتی و استریلیزاسیون را رعایت می‌کند.

انجام پاپ‌اسمیر درد ندارد و کمتر از یک دقیقه طول می کشد
انجام پاپ‌اسمیر کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، درد چندانی ندارد و فقط در حد یک معاینه ساده زنانه است. درواقع‌گیرنده‌های درد در دهانه رحم بسیار کم هستند. اگر هم دهانه رحم التهاب داشته باشد ممکن است با انجام این تست مقداری لکه‌بینی یا خونریزی ایجاد شود. اما جای نگرانی وجود ندارد و برای این التهاب نیز دارو تجویز می‌شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا