دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترشحات فیزیولوژیکی و پاتولوژیک واژن در زنان

شما می توانید علل، انواع، درمان، رنگ ها و معانی ترشحات واژن را که در هر خانمی قابل مشاهده است را در مطالب ما بیابید

اگرچه ترشحات واژن که از دوران بلوغ شروع می شود، در واقع کاملا طبیعی است، اما در برخی موارد می تواند نشانه بیماری باشد. در این مطلب به سوالاتی چون ترشحات واژن چیست، چرا هستند، انواع آن، رنگ های آن، اگر زیاد باشد چه اتفاقی می افتد و درمان آن چگونه است پاسخ دادیم.

ترشحات واژن یک بیماری شایع زنان در سنین باروری است. اگرچه در بیشتر مواقع نیازی به این کار نیست، اما معمولاً خانم ها به دلیل ترشحات واژن با پزشک مشورت می کنند. با این حال، اجازه دهید بگوییم که ترشحات واژن در برخی موارد نشان دهنده بیماری است.

در نتیجه شروع بلوغ، ترشحات واژن شروع می شود. با این حال، این وضعیت با وجود اینکه یک بیماری نیست، تجربه می شود. ترشحات به اشکال مختلف دیده می شود زیرا دارای انواع است.

انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن به دو دسته ترشحات فیزیولوژیکی و ترشحات پاتولوژیک تقسیم می شوند. ترشحات فیزیولوژیکی واژن یک ترشح طبیعی در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، ترشحات پاتولوژیک واژن، خبر از یک وضعیت غیر طبیعی می دهد.

رنگ، مقدار و بوی ترشحات برای تشخیص ترشحات واژن مهم است. شفاف، کم و بدون بو را ترشحات طبیعی واژن می گویند. ترشحات غیر طبیعی واژن به صورت رنگی، یعنی سبز و زرد، تیره، زیاد و بدبو تعریف می شود.

ترشحات فیزیولوژیکی واژن

ترشحات شفاف، لغزنده و بی بو در زنان در سنین باروری دیده می شود. این ترشح می تواند به طور طبیعی در هر زنی ایجاد شود. به این ترشحات که کاملا طبیعی است، ترشحات فیزیولوژیکی واژن می گویند.

این در سنین باروری و زنان فعال از نظر جنسی دیده می شود. با تأثیر هورمون های زنانه، مایع ترشح شده از غدد دهانه رحم در دهانه رحم و غدد داخل واژن ترشح ایجاد می کند

این مایع که از غدد دهانه رحم و ناحیه واژن ترشح می شود برای رابطه جنسی مهم است. این وضعیت با ایجاد روانکاری در طول رابطه جنسی بر راحتی رابطه تأثیر می گذارد. علاوه بر این، زنانی که وارد دوران یائسگی شده اند، به دلیل کمبود هورمون استروژن، در ترشح مایع واژن مشکل دارند. در این صورت باعث شکایت خانم ها از خشکی واژن می شود.

جریان های فیزیولوژیکی به دلایل مختلفی رخ می دهد. ترشحات فیزیولوژیکی بسته به برانگیختگی جنسی، بارداری و سطح استروژن رخ می دهد. اگرچه این جریانات کاملاً طبیعی هستند، اما چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

ترشحات پاتولوژیک واژن

ترشحات واژن که با طبیعی متفاوت است، یعنی غیر فیزیولوژیک، ترشحات پاتولوژیک نامیده می شود. ترشحات پاتولوژیک واژن به دلیل بیماری هایی که در افراد یافت می شود رخ می دهد. این وضعیت در نتیجه التهاب واژن و دهانه رحم ایجاد می شود.

التهاب واژن را واژینیت و التهاب در رحم را سرویسیت می نامند. این ترشحات بدبو هستند و در مقادیر زیاد تجربه می شوند. رنگ های زرد و سبز نیز در این جریان دیده می شود

ترشحات پاتولوژیک واژن به عنوان عفونت واژن و عفونت دهانه رحم بیان می شود، اما به غیر از این عفونت ها نشان دهنده بیماری های مختلف زنانه نیز می باشد. بسیاری از محصولات مورد استفاده و همچنین بیماری ها می توانند باعث ترشحات پاتولوژیک شوند.

باید به ترشحات پاتولوژیک واژن اهمیت داد. زیرا در اثر عوامل مختلف و مضر برای فرد ایجاد می شود. این عوامل ضایعات پیش سرطانی واقع در دهانه رحم، عفونت های باکتریایی، قارچی، تریکومونا و ویروسی هستند. اگر این ترشحات را تجربه کردید، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان ترشحات واژن

برای درمان ترشحات واژن، ابتدا با انجام معاینه واژن ارزیابی می شود. رنگ، بو، قوام و مقدار ترشحات را باید بدانیم. به این ترتیب برای نوع ترشحات تشخیص داده شده و درمان مشخص می شود.

پس از تشخیص، درمان با توجه به نوع ترشحات اعمال می شود. اگر نمی توان تصمیم قطعی در مورد جریان گرفت، آزمایش انجام می شود. پس از این نتیجه آزمایش، درمان اعمال می شود. بسته به علت ترشح، درمان دارویی شروع می شود. داروها معمولا از نوع خوراکی هستند. در صورت لزوم، شیاف واژینال اضافی برای متعادل کردن فلور واژن تجویز می شود

رنگ های جریان به چه معناست؟

ترشحاتی که خیلی تیره و بی رنگ نیستند ترشحات سالمی هستند. ترشحات غلیظ و رنگی نشان دهنده بروز عفونت است.

ترشحات سالم واژن چگونه باید باشد؟

ترشحاتی که سالم تلقی می شوند جریان های فیزیولوژیکی نامیده می شوند. این ترشحات باید بدون خارش، شفاف، سفید، لغزنده و مرطوب باشند.

چرا ترشحات لزج شفاف ایجاد می شود؟

ترشحات شفاف و لزج در روز تخمک گذاری ظاهر می شود. این ترشحات، که می تواند بیش از حد باشد، حتی ممکن است به گونه ای ایجاد شود که با نزدیک شدن به دوره تخمک گذاری، لباس زیر خیس شود. با این حال، بیایید بگوییم که هیچ گونه بو، خارش یا تحریکی ایجاد نخواهد کرد.

کدام ترشحات خطرناک است؟

اگر ترشحات واژن معطر، رنگی و به صورت تکه های پنیر سفید باشد به آن ترشحات پاتولوژیک می گویند. این ترشحات می تواند باعث سوزش، خارش و ناراحتی در هنگام مقاربت شود. اگر ترشحات خونی باشد، باید به سرطان مشکوک بود.

ترشحات واژن از چه سنی شروع می شود؟

معمولا اولین قاعدگی بین 11 تا 13 سالگی اتفاق می افتد. با این حال، اگر از منظر وسیع‌تری نگاه کنیم، قاعدگی و ترشحات می‌تواند در هر سنی بین 8 تا 16 سالگی رخ دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا