دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تفاوت کیست تخمدان با کیست رحم

کیست رحم یا فیبروم رحمی اکثرا توده هایی غیرسرطانی هستند که قسمت عضلانی رحم  یا همان همان دستگاه تناسلی زنان رشد پیدا می کند. ولی کیست تخمدان امکان دارد روی یا درون تخمدان ها رشد پیدا کند. کیست تخمدان در واقع نوعی توده های زرد رنگ و یا کیسه هایی دارای مایعات جمع شده اند.

  • فیبروم یا کیست رحمی اکثرا در بانوانی که قبل از سن یائسگی هستند بیشتر شیوع پیدا می کند، ولی کیست تخمدان در گروه های سنی جوان و یا یائسه شایع است و علی الخصوص در خانم هایی که قبل از سن یائسگی قرار دارند دیده می شود.
  • کیست رحم به صورت سفت و متراکم است ولی کیست تخمدان برعکس مملوء از مایعات است و معمولا کیست های تخمدان خوش خیم هستند.  
  •  این وضعیت با نشانه هایی مانند باد شکم، احساس درد و ناراحتی شدید در ناحیه لگن، به وجود آمدن اختلال در سیکل قاعدگی و تکرر ادرار خود را نمایان می کند. کیست های تخمدان همراه با علائمی مانند درد شکم در یک طرف، داشتن احساس ناراحتی و درد در لگن و نفخ شکم همراه است.
  • کیست رحم معمولا با سندروم اندرومتریوز و یکسری تغییرات هورمونی همراه است. ولی کیست تخمدان اکثرا با اختلالات و ایجاد مشکلاتی در سیکل قاعدگی همراه است.
  • کیست رحم در خیلی از موارد نیاز به درمان ندارد اما قادر است در قدرت باروری زنان تاثیرگذار باشد و یا در حاملگی آن ها مشکلاتی بوجود بیاورد. اما کیست هایی که در تخمدان بوجود می آیند معمولا خود به خود از بین خواهند رفت، بعلاوه کیست های تخمدان امکان دارد باعث پیچ خوردگی تخمدان گردند و یا اینکه بعضی اوقات کیست ها پاره شوند و موجقب ایجاد خونریزی گردند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا