دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه دلایلی باعث تورم یا التهاب واژن پس از رابطه جنسی می شود؟

رابطه جنسی بخش طبیعی از زندگی سالم و فعال هر انسان است اما گاه برقراری رابطه جنسی با اختلالات جسمی و پزشکی همراه می‌شود و می‌تواند زمینه ساز نگرانی باشد. یکی از این نگرانی‌ها التهاب واژن است.

التهاب یا تورم واژن می تواند موجب احساس ناراحتی باشد، اما اغلب جدی نیست و به ندرت بیماری شدیدی را نشان می دهد. افراد مبتلا به تورم واژن اغلب فکر می کنند، عفونت مخمری دارند، ولی این تنها یکی از احتمالات است. تورم واژینال می تواند به علت آلرژی، عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، کیست ها یا مقاربت غیر اصولی باشد که بسته به هر یک درمان متفاوت است.

آیا التهاب یا تورم واژن بعد از رابطه جنسی، طبیعی است؟

در برخی موارد بله. التهاب یک عکس العمل طبیعی در بدن است که خون و مایعات مورد نیاز را به ناحیه‌ای که مد نظر دارد می‌کشاند. رابطه جنسی و تحریک ناحیه، می‌تواند سبب التهاب شود. اما اگر واژن بعد از رابطه جنسی به حدی ملتهب شد که آزار دهنده است و برای چند ساعتی در این وضعیت ماند این موضوع دیگر طبیعی نیست و لازم است با متخصص مشورت کنید.

چه چیزی باعث ایجاد التهاب در لب‌ها های واژن می‌شود؟

برای پیشگیری از التهاب واژن بعد از رابطه جنسی بهترین کار استفاده از روان کننده‌هاست. اصطکاک می‌تواند زمینه ساز التهاب در واژن بعد از رابطه جنسی باشد. با این وجود اگر التهاب و درد در این ناحیه بعد از رابطه با وجود استفاده از روان کننده‌ها شدید باشد باید به دیگر عوامل زمینه ساز التهاب توجه کرد.

 

  • واکنش‌های آلرژیک

 

اگر به طور ذاتی پوست حساسی دارید این احتمال وجود دارد که به محصولی خاص آلرژی داشته باشید. لاتکس کاندوم یا پدهای بهداشتی و تامپون‌ها، مواد شوینده یا حتی محصولات روان کننده می‌توانند برای پوست‌های حساس نامناسب بوده و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. این واکنش‌ها به صورت سوزش، قرمزی، خارش و جوش‌های ریز و التهاب در ناحیه واژن بعد از رابطه جنسی نمودار می‌شود. برای درمان و پیشگیری از تشدید التهاب بهتر است مواد و محصولات مصرفی را کنار گذاشته و با متخصص در این رابطه مشورت کنید.

  • رابطه خشن

در صورتی که مقاربتی ناخوشایند داشته باشید چه از لزج کننده استفاده کنید و چه نه، احتمال التهاب در ناحیه واژن بالاست. زوج‌هایی که رابطه‌هایی خشن و سریع و قوی دارند باعث ایجاد اصطکاک شدید در ناحیه واژن و حتی گاه پارگی بافت‌های آن و آسیب داخلی و خارجی واژن می‌شوند. این شرایط زمینه ساز التهاب در واژن است. برای پیشگیری یا از روان کننده‌های بیشتری استفاده کنید یا سبک رابطه را تغییر دهید.

  • عفونت‌های قارچی

از دیگر علل شایع تورم بعد از رابطه جنسی عفونت‌های قارچی است. این عفونت که به برفک هم مشهور است قسمت داخلی و خارجی واژن را درگیر کرده و سبب التهاب لب‌ها می‌شود. انتشار عفونت ناشی از ایمنی پایین بدن یا مصرف برخی داروهای خاص است. زنان در دوران بارداری نیز مستعد ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی هستند که می‌تواند زمینه ساز التهاب واژن و لب‌های بیرونی شود. اگر شما هم مبتلا به عفونت هستید برای درمان و مصرف دارو باید با متخصص مشورت کنید.

  • کیست بارتولین

شاید تا به حال در مورد غدد بارتولین نشنیده باشید. این غدد می‌توانند در هر طرف از واژن قرار بگیرند و به کیست مبتلا شوند. التهاب این غدد تورم دردناکی هنگام برانگیختگی جنسی و بعد از رابطه جنسی ایجاد می‌کند.

اگر تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده‌اید اما هنوز بعد از رابطه جنسی، واژن متورم می‌شود، از پزشک خود بخواهید که این بیماری را در شما بررسی کند.

  • بیماری‌های عفونی مقاربتی

تماس پوست به پوست و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی مقاربتی را افزایش دهد. این بیماری‌ها نه تنها زمینه ساز التهاب واژن هستند بلکه می‌توانند عوارض بسیاری ایجاد کنند. بیماری‌های مقاربتی بین سنین 15 تا 24 سال در افراد فعال جنسی به شدت شایع است. استفاده از کاندوم می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کند. پس اگر دچار التهاب واژن هستید و دلیل آن را نمی‌دانید بهتر است از نظر این بیماری‌ها نیز بررسی شوید.

  • بارداری

از دیگر عواملی که می‌تواند زمینه ساز التهاب واژن باشد، بارداری است. با وزن گیری جنین فشار بیشتری به واژن و رگ‌های خونی اطراف آن وارد می‌شود و احتمال بروز تورم بعد از رابطه جنسی بالاست. برای پیشگیری بهتر است از روان کننده‌ها کمک بگیرید یا از انجام رابطه خودداری کنید.

درمان تورم واژن بعد از رابطه جنسی

درمان تورم بعد از رابطه جنسی به علت آن بستگی دارد. با این وجود می‌توان از موارد زیر برای رفع التهاب استفاده کرد:

  • استفاده از روان کننده‌ها با برند متفاوت
  •  استفاده از کاندوم غیر لاتکس
  •  مصرف داروهای درمان کننده بیماری‌های عفونتی مقاربتی
  •  استفاده از کمپرس خنک
  • حمام آب گرم
  • پوشیدن لباس گشاد و نخی
  • مراجعه به پزشک برای ارزیابی و تشخیص علت تورم

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تورم واژن و لب‌های آن به قدری شدید است که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند باید برای تشخیص علت و درمان آن به پزشک مراجعه داشته باشید. اگر گمان می‌کنید به بیماری‌های مقاربتی دچار شده‌اید حتما در این رابطه با پزشک مشورت کنید و آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید.

اگر گمان می‌کنید دلیل تورم حساسیت است باید نوع و برند کاندوم یا تامپون و نوار بهداشتی یا روان کننده را تغییر داد.

گرچه التهاب واژن پس از رابطه جنسی عکس العمل طبیعی بدن است اما تورم طولانی مدت یا دردناک حین رابطه جنسی مخصوصا اگر با خارش همراه شود طبیعی نیست.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا