دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ردیابی تخمک گذاری در زنان

دوره تخمک گذاری، یکی از مسائل مهم در باردار شدن است. بسیاری از زنان با این محاسبه سعی می کنند باردار شوند. به همین دلیل، بسیاری از اطلاعات صحیح و نادرست مختلف، گاهی اوقات روند باردار شدن را پیچیده می کند.

فرآیند تخمک گذاری؛ یعنی تخمک گذاری مناسب ترین روز برای بارداری است. این شامل روند افزایش تعداد تخمک گذاری و افزایش لقاح است.

متوسط ​​چرخه قاعدگی 28 روز است. در حالی که 15 درصد زنان هر 28 روز خونریزی قاعدگی را تجربه می کنند، 0.5 درصد آنها در کمتر از 21 روز و در 1 درصد آنها بیش از 35 روز خونریزی دارند. دوره قاعدگی در زنان معمولاً بین 24 تا 35 روز متغیر است. در برخی موارد ممکن است حتی بیشتر طول بکشد. اکثر خانم ها بین روزهای 11 تا 21 سیکل قاعدگی خود تخمک گذاری می کنند.

بسیاری از زنان از روش های مختلفی برای محاسبه روز تخمک گذاری استفاده می کنند. معمولاً از کیت های پیش بینی تخمک گذاری و اندازه گیری دمای پایه بدن استفاده می شود. گاهی اوقات، اگرچه تخمک گذاری در اواسط دوره قاعدگی اتفاق می افتد، روز تخمک گذاری واقعی ممکن است متفاوت باشد. احتمال بارداری در روزهای نزدیک به این تاریخ ها بیشتر است.

راه آسان برای تشخیص روز رویداد

در زنان با چرخه قاعدگی منظم، تخمک گذاری تقریباً 14 روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی اتفاق می افتد. این عملی ترین راه برای تشخیص روز تخمک گذاری است. با این محاسبه، در خانمی که قاعدگی او 28 روز طول می کشد، تخمک گذاری در روز چهاردهم قاعدگی اتفاق می افتد، از روز اول خونریزی قاعدگی که مطابق با روز چهاردهم است. از 2 تا 3 روز قبل از این روز، آمیزش جنسی هر 2 تا 3 روز یک بار به مدت 1 هفته، شانس باردار شدن را افزایش می دهد. خانمی که قاعدگی او به طور منظم 30 روز طول می کشد باید محاسبه کند که تخمک گذاری در روز شانزدهم و از روز اول خونریزی قاعدگی شروع می شود. در خانم هایی که هر 35 روز یکبار خونریزی قاعدگی منظم دارند، روز تخمک گذاری مصادف با روز بیست و یکم خواهد بود.

چگونه برای کسانی که دارای پریودهای نامنظم هستند محاسبه کنیم؟

پیش بینی روز تخمک گذاری در افرادی که پریودهای نامنظم دارند دشوارتر است. با این حال، تخمک گذاری همیشه 14 روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی اتفاق می افتد. دوره دوم دوره؛ یعنی فاصله بین تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی 14 روز و ثابت است.

چگونه تخمک گذاری را دنبال کنیم؟

فولیکول های فالوور تخمک کیسه های کوچکی هستند که حاوی سلول تخمک هستند. فولیکول های زیادی در تخمدان های زن وجود دارد و یکی از آنها در هر دوره قاعدگی رشد می کند و سلول تخمک (اووسیت) از طریق شکاف ها پرتاب می شود. فولیکولومتری، یعنی اندازه گیری تخمک، اندازه گیری گام به گام فولیکول در حال رشد در تخمدان است. دلیل انجام این اندازه‌گیری‌ها تعیین زمان ترک خوردگی زمانی که قطر فولیکول به اندازه معینی می‌رسد و برنامه‌ریزی رابطه زمان‌بندی شده است. اندازه فولیکول با سونوگرافی واژینال اندازه گیری می شود. اندازه گیری را می توان از طریق سونوگرافی شکم نیز انجام داد. 

علائم تخمک گذاری

افزایش ترشحات واژن و شفافیت آن چند روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود.

با تخمک گذاری، دمای بدن افزایش می یابد. این افزایش جزئی معمولاً احساس نمی شود. اما می توان آن را به راحتی در درجات مشاهده کرد. به خصوص زنانی که دمای بدن خود را کنترل می کنند به راحتی می توانند این را تشخیص دهند. معمولاً حدود نیم درجه افزایش می یابد.

قبل یا در طول این فرآیند، شکایت از درد کشاله ران نیز قابل مشاهده است. درد کشاله ران یک طرفه (فقط راست یا چپ) معمولا در روز تخمک گذاری احساس می شود. درد گاهی اوقات می تواند دو طرفه باشد. گاهی اوقات درد ناشی از رشد تخمک از چند روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود، در روز تخمک گذاری افزایش می یابد و سپس به طور ناگهانی از بین می رود. گاهی ممکن است این درد با خونریزی خفیف واژینال همراه باشد.

حساسیت، پری و سفت شدن سینه شایع ترین علائم هستند. ممکن است احساس نفخ در شکم وجود داشته باشد. افزایش میل جنسی معمولا چند روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا