دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترشحات قهوه ای در دوران بارداری

بارداری دوران حساسی است و هر گونه اختلال می تواند باعث اضطراب شود. ترشحات قهوه ای رنگ واژن نیز برای اکثر زنان باردار اتفاق افتاده است. با این حال، این اغلب بخشی از دوره عادی در نظر گرفته می شود.

ترشحات قهوه ای در دوران بارداری یک بیماری است که بیش از 20 درصد از زنان باردار آن را تجربه می کنند. ترشحات واژن به طرق مختلف می تواند در زمان های مختلف بارداری تجربه شود. اگرچه ترشحات قهوه ای معمولاً به عنوان خون قدیمی که در رحم باقی می ماند و به صورت لکه بینی دفع می شود توصیف می شود، اما اگر شدید باشد باید آن را جدی گرفت.

آیا ترشحات قهوه ای نشانه بارداری است؟

ترشح قهوه ای رنگ یا لکه بینی یکی از اولین نشانه های بارداری در نظر گرفته می شود. در هفته های اول بارداری پس از لقاح، زمانی که جنین در رحم لانه گزینی می کند، رخ می دهد. خونریزی واژینال در اوایل بارداری بسیار شایع است و تقریباً در 25 درصد از تمام بارداری ها رخ می دهد. ترشحات قهوه ای رنگ در اوایل بارداری نشانه سلامت نوزاد است.

علل ترشحات قهوه ای رنگ چیست؟

شرایط عادی که باعث ترشح قهوه ای می شوند را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

کاشت:

در هفته های اولیه، ترشحات قهوه ای رنگ ممکن است در حین لانه گزینی تخمک بارور شده ایجاد شود.

رابطه جنسی و معاینات پزشکی:

در دوران بارداری، جریان خون در دهانه رحم و واژن افزایش می یابد. علاوه بر این، حساسیت به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می یابد. به همین دلیل، دیدن مقداری لکه بینی در معاینه واژینال یا رابطه جنسی طبیعی است.

علامت تولد:

قبل از شروع زایمان، پلاک مخاطی پوشاننده دهانه رحم از طریق واژن خارج می شود. این حالت که معمولاً به صورت لخته خون قهوه ای رنگ است، منادی زایمان است.

آیا ترشحات قهوه ای در بارداری خطرناک است؟

لکه های شدید که نیاز به نوار بهداشتی دارند نشان دهنده این است که باید با پزشک مشورت شود. ترشحات بدبو همراه با درد، گرفتگی، تب ممکن است نشان دهنده عفونت واژن باشد. ترشحاتی که به مدت یک هفته پس از رابطه جنسی یا معاینه پزشکی ادامه می یابد نیز ممکن است نشانه عفونت باشد. ترشحات همراه با سرگیجه، درد شدید و گرفتگی شکم نیز باید به سرعت درمان شوند.

موقعیت هایی که باعث ترشح قهوه ای می شوند عبارتند از:

بارداری مولار:

حاملگی مولار در طول برخی از مشکلاتی که در طول لقاح تخمک و اسپرم رخ می دهد رخ می دهد. این نتیجه یک خطای ژنتیکی است که باعث رشد بافت غیر طبیعی در داخل رحم می شود. از هر 1000 حاملگی در 1 مورد بارداری مولار رخ می دهد. ترشحات قهوه ای یا خونریزی زمانی رخ می دهد که بافت های در حال رشد در رحم شروع به بیرون راندن از بدن می کنند.

حاملگی خارج رحمی:

ترشحات قهوه‌ای رنگ نشانه این است که تخمک بارور شده در خارج از رحم، بیشتر در لوله‌های فالوپ، گاهی اوقات به جای رحم در سایر قسمت‌های شکم، کاشته شده است. به طور معمول، این ترشحات با علائمی مانند سرگیجه، غش، سردرد و گرفتگی لگن همراه است.

سقط جنین:

اگر جنین نتواند به رحم بچسبد، عملکرد حیاتی آن با سقط جنین خاتمه می یابد. یکی از اولین نشانه های سقط جنین ترشحات قهوه ای رنگ یا خونریزی است.

پولیپ دهانه رحم:

پولیپ دهانه رحم رشدی است که روی دهانه رحم ایجاد می شود. ترشحات قهوه‌ای رنگ نیز ناشی از پولیپ‌هایی است که به دلیل سطح استروژن ایجاد می‌شوند، جایی که احتمال خونریزی در دوران بارداری زیاد است.

چه زمانی ترشحات قهوه ای در بارداری ایجاد می شود؟

ترشحات قهوه ای می تواند در مراحل اولیه بارداری ایجاد شود. همچنین می تواند تا حد امکان نزدیک به تولد رخ دهد.

ترشحات قهوه ای در دوران بارداری چقدر باقی می ماند؟

میزان ترشح و مدت زمان آن بسته به علت آن متفاوت است. ترشحات به دلایل غیرخطرناک معمولاً بسیار کوتاه و کم است. اگر ترشحات شدید و طولانی مدت وجود دارد، در صورت احساس درد یا ناراحتی باید کمک گرفت.

برای اینکه با شرایط نامطلوب مواجه نشوید، وضعیت سلامتی در دوران بارداری باید توسط خود فرد به دقت کنترل شود، وزنه برداری نشود، زمان استراحت در نظر گرفته شود، از استرس پرهیز شود. اگرچه ترشحات قهوه ای در دوران بارداری در بیشتر مواقع بی ضرر است، اما باید حساسیت لازم را نشان داد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا