دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لیزر واژینال و کاربردهای آن

در طول دوره یائسگی دستگاه تناسلی زنان مانند دیگر ارگانهای بدن دچار تغییراتی می شود که این تغییرات سبب اختلالاتی در زندگی اشخاص می شود .

با کم تولید شدن استروژن دستگاه تناسلی تحت تاثیر قرار می گیرد . در سن 40 سالگی و بالاتر از آن 50 درصد بانوان علائمی مانند آتروفی تناسلی را که به شکل چشم گیری کیفیت زندگی زوجین و رضایت جنسی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد را تجربه می‌کنند .

با بالارفتن سن دیواره واژن، کلاژن خود را به شکل ناگهانی از دست داده و نازک می‌شود، با بالا رفتن سن آتروفی تناسلی ازخاصیت کشسانی طبیعی و جریان خون دیواره واژن کاسته می‌شود ، در نتیجه کاهش ضخامت و کشسانی واژن رخ می‌دهد ،این تغییرات سبب شده که افتادگی و شلی واژن تشدید شده و در موارد بسیاری باعث بروز مشکلاتی در روابط جنسی و بهداشت فردی می‌شود .

لیزر یکی از روش های جوانسازی واژینال می‌باشد ، این روش به شکل غیر تهاجمی به درمان آتروفی واژن می‌پردازد، از مزیت‌های جوان سازی واژینال با لیزر موثر، طولانی مدت و ایمن بودن روش می باشد ، در جوانسازی واژینال عوارض جانبی که ممکن است به علت مصرف دارویی شکل گیرد وجود ندارد .

 

علائم آتروفی واژینال :

    تمامی موارد بالا سبب می شود که تنش در زندگی شخص به وجود بیاید .

    علائم شلی واژن علاوه بر آتروفی واژن ممکن است بر اثر علت‌های گوناگونی رخ دهد که در ذیل برخی از این موارد را بیان می‌کنیم :

  • به علت مصرف برخی از قرص‌ها
  • بیماران مبتلا به سرطان پستان
  • مادران شیر ده
  • برخی از بانوان که تصادف دلخراشی داشته اند

عملکرد لیزر در جوانسازی واژینال :

یک روش درمانی موثر جهت جوانسازی واژن استفاده از لیزر می باشد ، جوانسازی واژینال با لیزر سبب تحریک شدن تولید کلاژن و بازسازی طبیعی بافت واژن می شود ، همان گونه که لیزر در جوانسازی پوست بسیار موفق عمل نموده است، در جوانسازی واژن نیز توانسته است بسیار تاثیر گذار باشد و بسیاری از مشکلات مربوط به واژن را در کمترین زمان حل نماید .

در جوانسازی واژینال با استفاده از لیزر بافت جمع می شود ، براثر جمع شدن بافت تحریک تولید فیبروبلاست‌ها صورت می گیرد.

با تحریک فیبروبلاست‌ها ، تولید کلاژن نیز تحریک می‌شود در نتیجه بازسازی بافت در کمتر از یک ماه پس از درمان موجب ساخت دیواره واژن با ساختاری قوی و رطوبت بیشتر و بامیزان کلاژن بیشتر انجام می شود .

 

مزایا جوانسازی واژن با لیزر :

جوان سازی واژن با لیزر دارای فوائد خاصی است که عبارتند از :

1-  در مدت زمان کوتاه عمل صورت می گیرد (زمانی تقریبا مابین 10 الی 20 دقیقه)

2-  غیرتهاجمی و بدون درد روش

3 - ایمن ، کم خطر ، بدون هیچ گونه عارضه جانبی

4-  در هر گروه سنی برای زنان مناسب می باشد

5-  روشن کردن دستگاه تناسلی خارجی و لابیا

6-  برطرف کردن سوزش واژن

7- برطرف کردن قرمزی واژن

8-  ماندگاری نتیجه عمل به مدت طولانی

9-  برطرف نمودن التهاب واژن

10- قابل استفاده برای همه اشخاص حتی اشخاص مبتلا به سرطان پستان

11-  بهبودی کامل بیماران

12- رفع چروک خوردگی واژن

13- تنگ کردن واژن

14- بهبود وضع ظاهری واژن

در گذشته فقط با استفاده از جراحی‌های لابیاپلاستی و واژینوپلاستی پزشکان و جراحان متخصص می‌توانستند به زیبایی و حفظ ظاهر دستگاه تناسلی زنان اقدام کنند ، اما امروزه با استفاده از لیزر درمانی که یک روش غیر تهاجمی و بدون درد می‌باشد می‌توان دستگاه تناسلی زنان را زیبا کرد .

بانوان عزیز می توانند جهت اطمینان سلامت خود از یک پزشک متخصص زنان کمک بگیرند ، پزشک پس از انجام نمونه پاپ اسمیر و معاینه واژن تشخیص می‌دهد که جوان سازی صورت گیرد یا خیر.

جوانسازی واژن تاثیر به سزایی در زیبایی دستگاه تناسلی دارد ، هم چنین سبب افزایش بهبودی زندگی شخصی و اعتماد به نفس شخص می‌شود .

افراد مناسب برای انجام لیزر واژینال چه کسانی هستند ؟

در واقع کسانی می توانند این روش را انجام دهند که عضلات واژن به طور کامل شل نشده است و در واقع  در میزان متوسطی قرار دارد که این افراد دیگر نیازی به جراحی زیبایی واژن یا همان واژینوپلاستی را ندارند و برای اینکه بخواهند لذت جنسی را افزایش دهند و یا اینکه واژن  سفت تری داشته باشند از لیزر واژینال استفاده می کنند لیزر واژینال همچنین می تواند بی اختیاری ادرار را در برخی موارد برطرف کند . به طور کل کاندیدای مناسب لیزر واژینال در زیر عنوان شده است :

  • خانم های که هنوز تجربه بارداری نداشته اند اما  به گشادی واژن مبتلا شده اند.
  • خانم هایی که بعد از زایمان های متعدد دچار شلی واژن شده اند.
  • لیزر واژینال تا حدود زیادی می تواند خشکی واژن را برطرف کند که این مورد بیشتر در خانم های یائسه دیده می شود .
  • درمان کردن بی‌اختیاری ادرار

بهترین سن برای انجام لیزر واژینال سنین بین  30تا 60 سال است. لیزر واژینال باعث می شود پوشش سطحی و بافت همبند تحریک شود و ضخامت مایع بافتی واژن افزایش پیدا می کند و تمامی این عوامل در کنار یکدیگر باعث می شود ناحیه تناسلی جوان و سفت شود.در واقع بعد از  لیزر واژینال فیبروپلاست‌ها از نظر متابولیک فعال شده و کلاژن سنتز و ترکیب بافت زمینه‌ای اصلاح می‌شود و کارکرد مخاطی به مانند دوره های جوانی و پیش از یائسگی می شود.

چرا خشکی واژن به وجود می آید؟

هر خانمی ممکن است در هر دوره ای از زندگی خود دچار این مشکل شود اما معمولا این مشکل در دوران یائسگی بیشتر می شود زیرا مقدار ترشح استروژن در این دوران کم  وبه عبارتی قطع می شود و به همین دلیل تغییرات بسیاری در بدن خانم ها به وجود می آید که یکی از شایع‌ترین آن ها یائسگی در بدن است . تقریبا می توان گفت از هر سه خانم یک نفر به این عارضه دچار می‌شوند .اما برای این بیماری درمان‌های متفاوتی وجود دارد که نوین‌ترین و تقریبا می‌توان گفت بهترین آن لیزر واژینال است .

البته باید گفت خشکی واژن در خانم‌های غیر یائسه نیز به وجود می آید که به علت نبود رطوبت  در محیط واژینال است و می تواند به دنبال خود نارضایتی جنسی را به همراه  آورد.دیگرعلل خشکی واژن در موارد زیر ذکر می شود .

  • کم بودن تولید استروژن و نازک شدن دیواره واژن
  • از بین رفتن حالت ارتجاعی که همان آتروفی گفته می شود
  • زایمان و شیردهی
  • انجام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان
  • برداشتن تخمدان‌ها در جراحی
  • استفاده از داروهای ضد استروژن برای درمان فیبروم رحم یا اندومتریوز
  • شست و شو داخل واژن به اندازه زیاد
  • تحریک نشدن پیش از دخول در رابطه جنسی

درمان خشکی واژن

برای خانم‌هایی که به دلیل کم شدن تولید استروژن به این مشکل دچار شده اند شاید استفاده از کرم های استروژن واژینال بتواند تا حدودی به آنها کمک کنند و از نشانه‌های خشکی واژن کم کند البته تنها متخصص زنان می توان این موضوع را تشخیص دهد زیرا این روش درمانی برای همه افراد پاسخ گو نخواهد بود .

 

تاثیرات لیزر واژینال بر روی خشکی واژن

یکی از مهم‌ترین اثرات دستگاه لیزر واژینال ساختن عروق جدید است که در لایه سطحی مخاط واژن تشکیل می‌شود  و  باعث بازگشت ترشحات طبیعی واژن می‌شود و  ضخامت بافت داخلی واژن افزایش پیدا می کند. در خانم‌هایی که به دلیل تغییرات هورمونی ترشحات واژن کم شده و نازکی و خشکی در واژن به وجود آمده است خارش و سوزش ادرار به وجود می آید  و یا اینکه در هنگام نزدیکی احساس درد می کنند و مداوم به دردهای پایین شکم ،عفونت‌های واژن و مثانه دچار می شوند .از آنجایی که خشکی واژن می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند عفونت‌های مکرر و یا سرطان‌های رحم و تخمدان شود پس بهتر است که در کنار درمان عفونت‌ها و درمان های دارویی با تکنیک لیزر واژینال آن را برطرف کنید .

نتیجه انجام لیزر واژینال

چون با دلیل مختلفی مانند بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی و زایمان و همچنین تغییر وزن واژن دستخوش تغییرات می‌شود، در عملکرد تولید کلاژن اختلال  ایجاد می‌شود که در نهایت ماهیچه‌های دیواره واژن استحکام خود را از دست می‌دهند  و در برخی از خانم‌ها منجر به نشت ادرار و آتروفی واژن می‌شود . در واقع تمامی این مشکلات کیفیت زندگی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما با روشی به نام لیزر واژینال می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد، به گونه‌ایی که بعد از گذشت چند روز  از لیزر واژینال شما تغییرات را در خود احساس می‌کنید. این روش ایمن بوده و از راه پالس‌های انرژی لیزر به لایه مخاط واژن  و گرمایی که در این نقاط متمرکز می‌شود بازسازی بافت کلاژن آغاز می‌شود و با تولید الاستین واژن تنگ تر می شود.در واقع تنگی واژن در انتهای مثانه به وجود می آید و می‌تواند بی‌اختیاری ادرار را کنترل کند.

در نتیجه می توان گفت لیزر واژینال باعث بازسازی کامل مخاط واژن به علاوه تشکیل بافت واژن با فیبرهای کلاژن بلند و ضخیم می‌باشد.

مراقبت‌های قبل از استفاده از دستگاه واژینال :

1- معاینه توسط متخصص زنان

2- در صورت وجود عفونت در ناحیه دهانه رحم و عفونت واژن قرار گرفتن تحت درمان

3- انجام آزمایش پاپ اسمیر

4- در صورت نبود مشکل انجام لیزر تراپی

5- در نهایت انجام لیزردرمانی

از مزیت اصلی جوان سازی واژینال با لیزر عدم نیاز به بی حسی ، مسکن و عدم خونریزی در حین عمل می باشد .

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا