دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

10 خرافات در مورد زایمان زودرس

زایمان زودرس که به نام ختم بارداری بعد از هفته بیستم و قبل از هفته سی و هفتم شناخته می شود، شایع تر شده است. بنابراین لازم است از زایمان زودرس آگاه باشید. اما برای این کار، اشتباهاتی را که درست تلقی می شوند، یاد بگیرید.

10 خرافات در مورد زایمان زودرس

شنیده ها را با علائم زایمان زودرس اشتباه نگیرید.

پس از بارداری، والدین مشتاقانه منتظر روزی هستند که فرزندشان به دنیا بیاید. اما گاهی اوقات مهمان کوچک ممکن است خیلی زودتر از آنچه انتظار می رود وارد شود. این نشانه آن است که کودک ممکن است با برخی مشکلات سلامتی روبرو شود. تولد زودرس؛ به عنوان ختم بارداری بعد از هفته بیستم و قبل از هفته سی و هفتم تعریف می شود. امروزه استفاده از لقاح خارج رحمی و افزایش چند قلویی منجر به افزایش نرخ زایمان زودرس شده است. به همین دلیل، آگاهی مادران باردار از خطرات زایمان زودرس بسیار مهم است.

زیرا سالانه 13 میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می آیند و این تولدهای نارس سلامتی نوزاد را به خطر می اندازد، مانند خونریزی های تنفسی، داخل مغزی، کاهش بینایی، این عوامل بسیاری از جمله اختلالات هوشی و حرکتی، مشکلات روده ای را به همراه دارد. در جامعه اطلاعات غلط زیادی در مورد زایمان زودرس وجود دارد. این اشتباهات عبارتند از:

1.  سونوگرافی باعث سقط جنین و زایمان زودرس می شود

سونوگرافی روشی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاعات دقیق و روشن تری در مورد بارداری ارائه می دهد. در اندازه گیری طول و باز شدن دهانه رحم به ویژه در تشخیص زایمان زودرس بسیار مفید است. با این حال، نوک دستگاه اولتراسوند به نام پروب در واژن قرار می گیرد، بنابراین ربطی به رحم، جایی که کودک در آن قرار می گیرد، ندارد. گذشته از همه اینها؛ این مهم ترین و مطمئن ترین روشی است که در تشخیص سقط جنین و زایمان زودرس استفاده می شود، زیرا باعث سقط جنین نمی شود.

2.  دراز کشیدن مداوم از تولد جلوگیری می کند

در صورت تهدید زایمان زودرس، کاهش فعالیت بدنی توصیه می شود، اما این به این معنا نیست که همیشه در رختخواب بمانید، هرگز بلند نشوید و مدام بخوابید. برعکس، عدم تحرک مداوم می تواند باعث مشکلات لخته شدن خون شود. پرهیز از انجام ورزش، کارهای سنگین و فعالیت بدنی در این دوران، یعنی داشتن یک زندگی آرام تر

3 . بخیه دهانه رحم درمان قطعی زایمان زودرس است.

بخیه های قرار داده شده در دهانه رحم فقط برای جلوگیری از زایمان زودرس در افرادی که دچار نارسایی دهانه رحم یا مشکل آناتومیک در دهانه رحم هستند مفید است. دلایل مختلفی برای زایمان زودرس وجود دارد و بخیه های قرار داده شده در دهانه رحم در همه آنها موثر نیست.

4 . کشیدن دندان باعث زایمان زودرس می شود

اگر مشکلات دندانی و لثه ای که در دوران بارداری ایجاد می شود درمان نشود، می تواند باعث زایمان زودرس شود. به همین دلیل، برای مادران باردار که قصد باردار شدن دارند، معاینه دندانپزشکی و همچنین معاینات عمومی قبل از بارداری، ایده آل است. مشکلات دندانی که در دوران بارداری ایجاد می شوند باید فوراً و به مناسب ترین روش درمان شوند، مشروط بر اینکه تحت نظر پزشک باشند.

5 . مصرف آنتی بیوتیک باعث زایمان زودرس می شود

وقتی داروها به درستی و مناسب استفاده شوند، مواد شیمیایی مفیدی هستند. استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری در صورت استفاده در دوز و زمان مناسب فواید بسیاری را به همراه دارد. به عنوان مثال، عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری که در دوران بارداری رخ می دهد، در صورتی که با آنتی بیوتیک ها و داروهای مناسب درمان نشوند، می توانند باعث زایمان زودرس شوند. بنابراین، شما باید تمام داروهای مورد استفاده در دوران بارداری را تحت نظر پزشک خود استفاده کنید.

6 . زایمان زودرس با درد شروع می شود   

علائمی وجود دارد که نشان می دهد شروع زایمان و درد مهمترین آنهاست. اگرچه علائم درد رایج است، اما هر زایمانی با درد شروع نمی شود. آمدن آب نوزاد نیز از علائم اولیه زایمان است و بدون درد است. همچنین ممکن است خونریزی وجود داشته باشد که ممکن است نشان دهنده شروع زایمان باشد، اما ممکن است با درد همراه نباشد. در نارسایی دهانه رحم، زایمان زودرس بدون درد است و تنها احساس فشار روی می دهد.

7 . تزریق‌هایی که برای جلوگیری از زایمان زودرس استفاده می‌شوند، مؤثرتر از قرص‌ها هستند.

داروهایی که برای متوقف کردن زایمان زودرس استفاده می شود بسته به علت زایمان و هفته بارداری ممکن است متفاوت باشد. شکل داروهای مورد استفاده اثربخشی آنها را تغییر نمی دهد یا بر یکدیگر برتری ندارند. هر چند بسته به شرایط به اشکال مختلف، تاثیر یکسانی در توقف زایمان دارند.

8 . غذا و نوشیدنی ارتباطی با زایمان زودرس ندارند.

تغذیه در دوران بارداری برای سلامت مادر و نوزاد مهم است. با این حال، برای ادامه بارداری به روشی سالم نیز مهم است. کافئین موجود در سیگار، چای و قهوه می تواند مستقیماً باعث انقباض عضله رحم شود. علاوه بر این، برخی از دمنوش های گیاهی بسیار مفید، به عنوان مثال; گیاهانی مانند مریم گلی، دارواش، افسنطین، رازیانه، آلوئه ورا، ریحان، جینسینگ، آویشن، شیرین بیان و خرما در صورت مصرف زیاد و مداوم می توانند همین اثر را داشته باشند. برخی از غذاها نیز ممکن است با ایجاد حرکات روده، اسهال یا انقباضات رحمی به دلیل برخی میکروب‌هایی که ممکن است حامل آن‌ها باشند، عاملی برای زایمان زودرس باشند. به عنوان مثال، گوشت و تخم مرغ نیم پز، کله پاچه، صدف، شیر غیر پاستوریزه و محصولات لبنی.

9.  رابطه جنسی در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می شود.

در دوران بارداری طبیعی تا زمانی که مادر باردار احساس راحتی می کند و مشکلی در بارداری وجود ندارد، رابطه جنسی ضرری ندارد. اگر خطری فقط در دوران بارداری ایجاد شود، پزشک شما ممکن است در صورت لزوم رابطه جنسی را محدود کند. جدای از این، رابطه جنسی علت زایمان زودرس نیست، اما در صورت وجود خطر زایمان زودرس، ممکن است رابطه جنسی محدود شود و سایر فعالیت های بدنی برای مدت معینی محدود شود.

10.  سفر باعث زایمان زودرس می شود

سفر با وسایل نقلیه عمومی عادی در دوران بارداری امکان پذیر است. سفر تا هفته های آخر بارداری مشکلی ندارد. به دلیل احتمال زیاد زایمان احتمالی بعد از هفته سی و چهارم، سفرهای طولانی با توجه به احتمال تولد در زمان و محیط غیرمنتظره توصیه نمی شود. اگر علائم دیگری دارید، پزشک ممکن است شما را از سفر محدود کند. این محدودیت در مواقع خطر و با هدف کاهش فعال سازی فیزیکی کاربرد دارد. سفر به تنهایی دلیل زایمان زودرس محسوب نمی شود مگر اینکه تصادف یا جراحت بزرگی رخ دهد.

علل زایمان زودرس

مادرانی که بیشترین خطر زایمان زودرس را دارند، مادرانی هستند که سابقه زایمان زودرس، چند قلویی و آنهایی که آب اضافی در نوزاد دارند. عوامل دیگر عبارتند از:

  • بیماری های مزمن مادر باردار (به ویژه فشار خون بالا)
  • عفونت های دستگاه تناسلی
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • بیماری ها و عفونت های دندانی
  • سیگار، الکل، مصرف مواد مخدر، مصرف بیش از حد کافئین
  • بدشکلی های رحم
  • نارسایی دهانه رحم
  • رژیم غذایی ناکافی/ناسالم و غیره

راه پیشگیری از زایمان زودرس غفلت نکردن از کنترل های پزشک از روزهای اول بارداری است.

در این دوران همکاری با پزشک از سبک زندگی، رژیم غذایی، داروها گرفته تا مسافرت، در پیشگیری و درمان زایمان زودرس بسیار مهم است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا