دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مضرات استفاده از دستمال کاغذی برای ناحیه تناسلی خانم ها

دستمال توالت برای نواحی تناسلی چه خطراتی دارد

اگر تا به حال متوجه تحریک و حساسیت پوستی در نواحی حساس بدن همچون واژن شده اید می توانید علت بروز چنین شرایطی را در موادی همچون دستمال کاغذی جستجو کنید.

 

حساسیت پوستی و دستمال کاغذی:

خارش پوست یکی از مشکلات رایج و شایعی است که بیشتر افراد آن را در بازه ای از زندگی خود تجربه می کنند. تحریک و حساسیت پوست همچون ایجاد راش پوستی ممکن است با خارش نیز همراه باشد. با اینکه حساسیت پوستی که در برگیرنده خارش و سوزش است می تواند افراد را ازاد دهد اما بروز چنین شرایطی کیفیت زندگی فرد را هم کاهش می دهد.

 

تحریک و حساسیت پوست در ناحیه مقعد:

برخی از افراد ممکن است در ناحیه اطراف مقعد دچار خارش و تحریک پوستی شوند. چنین شرایطی به احتمال زیاد می تواند برای بیشتر افراد خجالت آور باشد. علل زیادی برای بروز خارش و حساسیت مقعد وجود دارد که از جمله این موارد می توان به هموروئید و فتق مقعدی ، ترکیب مواد در مدفوع، عفونت ها، درماتیت پوستی، واکنش به مواد غذایی و داروها، واکنش های آلرژیک به لباس، صابون، سرطان مقعد و روده، شرایط پوستی اشاره کرد. تعیین علت دقیق حساسیت پوست در ناحیه مقعد برای مشخص کردن نوع درمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار حائز اهمیت است. بعد از طی دوره درمانی، فرد می تواند به زندگی عادی خود باز گردد.

 

حساسیت و تحریک واژن:

بیشتر خانم های بزرگسال حداقل در یک دوره از زندگی خود از شرایطی به نام ولوواژینیت رنج برنده اند. ولوواژینیت معمولا به خاطر عفونت های باکتریایی، ویروسی و مخمری و نیز تحریک تماسی و واکنش های آلرژیک( همچون واکنش به دستمال کاغذی) ایجاد می شود. نشانه های این بیماری معمولا ترشح غیر عادی از واژن، خارش، سوزش، تکرر دفع ادرار و متورم و قرمز شدن فرج است. همانند تحریک و حساسیت ناحیه مقعد، این نوع حساسیت نیز باید توسط پزشک تعیین گردد و گزینه درمانی مناسب با آن پیشنهاد شود.

 

تحریک واژن با دستمال کاغذی:

اگرچه این موضوع به نظر غیر عادی می رسد اما ناحیه مقعد و فرج ممکن است به خاطر درماتیت تماسی که معمولا به خاطر واکنش آلرژیک به دستمال کاغذی خشک و سایر مواد افزوده شده به آن رخ می دهد، دچار حساسیت گردد. بیشتر دستمال های کاغذی در برگیرنده فرمالدهید و نیز مواد تشکیل دهنده فعال هستند که باعث می شوند این موارد ضخامت و جذب مورد نیاز افراد را فراهم آورند. دستمال کاغذی ضخیم، جاذب، قوی و گران قیمت معمولا در برگیرنده فرمالدهید است. برخی از دستمال کاغذی های خاص معمولا آلوئه ورا، لوسیون، الکل، فسفات، کلر، پروکسید، عطر، رنگ و سایر مواد را در خود دارند. همه این افزودنی ها می تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در پوست شود و نواحی همچون مقعد و واژن را تحریک نماید.

 

بعد از اینکه متوجه شدید تحریک و حساسیت پوستی شما به خاطر استفاده از دستمال کاغذی است، قادر خواهید بود از استروئیدهای موضعی برای کاهش این حساسیت استفاده نمایید. در این شرایط مصرف دستمال کاغذی را متوقف کنید و به سراغ برندی بروید که مطمئن هستید مواد افزودنی زیادی به دستمال کاغذی خود اضافه نکرده است. انتخاب چنین برندی معمولا دشوار است و در برخی از موارد مجبور خواهید شد برندهای مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک از دستمال های کاغذی پوستتان را تحریک نمی کنند. دستمال کاغذی های نازک تر، بدون بو، ارزان تر به احتمال زیاد مواد افزودنی زیادی در خود ندارند. اگر بتوانید بهترین نوع از دستمال کاغذی را برای پوست خود پیدا کنید، قطعا از شر خارش، سوزش و حساسیت پوست در ناحیه واژن خلاص خواهید شد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا