دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

برآمدگی‌ها پاپیلوماتوسیس وستیبولار روی اطراف لابیا

برخی زنان دارای برآمدگی‌های جوش مانندی روی اطراف لابیا هستند. این برآمدگی‌ها پاپیلوماتوسیس وستیبولار (پاپیلوماتوز وستیبولار) نامیده می‌شوند و مضر نیستند.

پاپیلوماتوز وستیبولار بیماری نیست، نیاز به درمان پزشکی ندارد و مُسری نیز نیست.

پاپیلوماتوز وستیبولار چیست؟

پاپیلوماتوز وستیبولار به برآمدگی‌ها یا پاپول‌های ریز، بدون درد و به رنگ پوست اشاره دارد که روی مادگی یا فرج زنان ظاهر می‌شوند.

مادگی یا والوا قسمتی از ناحیه تناسلی زنانه است که در قسمت بیرونی بدن زنان جایگیر شده است. برآمدگی‌های مورد بحث ممکن است گرد یا کشیده باشند.

در گذشته پزشکان فکر می‌کردند که ارتباطی بین پاپیلوماتوز وستیبولار و عفونت پاپیلوماویروس انسانی (HPV) وجود دارد اما تحقیقات انجام شده این نظریه را بی‌اعتبار کرده‌اند.

متخصصان اکنون می‌دانند که پاپیلوماتوز وستیبولار یک متغیر کالبدی طبیعی است، به این معنی که صرفاً به نمای ظاهری مادگی بستگی دارد. پاپیلوماتوز وستیبولار نه خطرناک است و نه نوعی عفونت واگیردار جنسی است.

در واقع مطالعات نشان داده‌اند که پاپیلوماتوز وستیبولار در ناحیه تناسلی بین 1 تا 33 درصد زنان وجود دارد.

علل و ریسک فاکتورهای پاپیلوماتوز وستیبولار

پاپیلوماتوز وستیبولار بیماری نیست بلکه تفاوتی در چگونگی نمای ظاهری مادگی است. پژوهشگران نمی‌دانند که چرا پاپیلوماتوز وستیبولار در برخی زنان بروز می‌کند و در دیگران خیر.

پاپیلوماتوز وستیبولار مضر نیست، و بسیاری از مردم حتی از داشتن آن در مورد خود بی‌خبرند.

علایم پاپیلوماتوز وستیبولار

پاپیلوماتوز وستیبولار شبیه به برآمدگی‌های کوچک، صیقلی، و به رنگ پوست روی مادگی (فرج) به نظر می‌رسد. این برآمدگی‌ها نرم هستند و گرایش به ایجاد درد یا حساسیت در آنها دیده نمی‌شود.

این برآمدگی‌ها ممکن است گرد یا زگیل شکل بوده یا حالت کشیده‌تری داشته باشند. قطر آنها به طور معمول بین 1 تا 2 میلی‌متر است. زنان دارای پاپیلوماتوز وستیبولار به طور معمول دچار هیچ علامت دیگری نمی‌شوند.

اختلالات مشابه پاپیلوماتوز وستیبولار

به علت نمای ظاهری پاپیلوماتوز وستیبولار، پزشکان گاهی از اوقات آنها را با زگیل تناسلی اشتباه می‌گیرند.

به هر حال، تفاوت‌های آشکاری بین پاپیلوماتوز وستیبولار و زگیل‌های تناسلی وجود دارد. برای مثال، پایه هر پاپول پاپیلوماتوز وستیبولار مجزا است، در حالی که زگیل‌ها گرایشی به اتصال به هم در انتها یا پایه خود نشان می‌دهند.

در زنان زگیل‌های تناسلی می‌توانند روی مادگی، سرویکس یا مقعد بروز کنند. پاپیلوماتوز وستیبولار به طور معمول محدود به ناحیه مادگی، لابیا مینورای داخلی و اینتروایتوس واژن (ورودی یا دهانه واژن) باقی می‌ماند.

در حدود 360.000 نفر هر ساله در ایالات متحد آمریکا دچار زگیل تناسلی می‌شوند. زگیل‌های تناسلی توده‌های کوچکی هستند که روی پوست اطراف ناحیه تناسلی شامل مادگی ظاهر می‌شوند.

زگیل‌های تناسلی به رنگ سفید یا رنگ پوست ظاهر می‌شوند و در برخی موارد ظاهری شبیه به پاپیلوماتوز وستیبولار دارند. زنان دچار زگیل‌های تناسلی همچنین دچار خارش یا ترشحات نامعمول می‌شوند.

برخی انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی مُسری می‌شوند. زگیل‌های تناسلی از همان نوع HPV مرتبط به سرطان سرویکال نمی‌آیند.

زگیل‌های تناسلی خطرناک نیستند و به طور معمول خود به خود برطرف می‌شوند. در هر حال، برخی اوقات در صورت آزار دهنده بودن این زگیل‌ها مردم اقدام به درمان می‌کنند. زگیل‌های تناسلی در عین حال ممکن است برای زایمان مشکلاتی ایجاد کنند، بنابراین زنان باردار ممکن است مایل به درمان آنها باشند.

درمان زگیل‌ها در عین حال احتمال انتقال آنها به دیگری در طول سکس را کاهش می‌دهد.

گزینه‌های درمانی برای زگیل‌های تناسلی شامل موارد زیر است:

برداشتن آنها با مواد شیمیایی

پمادهای نسخه‌ای

کرایوتراپی

الکتروکوتری

این روش‌ها نسبتاً سریعند و نباید باعث ایجاد درد ادامه‌دار شوند. به هر حال روش‌های مزبور در مورد پاپیلوماتوز وستیبولار ضرورتی ندارد و استفاده از آنها در این مورد می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی غیر ضروری شود.

تشخیص پاپیلوماتوز وستیبولار

پزشک با نگاه کردن به برآمدگی‌های مورد اشاره و طرح چند پرسش پاپیلوماتوز وستیبولار را تشخیص می‌دهد.

اگر پزشک در مورد زگیل‌های تناسلی مشکوک باشد تست‌های بیشتری را در دستور کار قرار خواهد داد.

درمان پاپیلوماتوز وستیبولار

پاپیلوماتوز وستیبولار بیماری یا ناهنجاری محسوب نمی‌شود، و به هیچ روی خطرناک نیست. بر این اساس نیاز به درمان در مورد آن وجود ندارد.

اگر زنی به مشکل زگیل تناسلی مشکوک باشد می‌تواند با پزشک در این مورد مشورت کند.

پاپیلوماتوز وستیبولار به برآمدگی‌های ریز به رنگ پوست بر روی مادگی اشاره دارد. این برآمدگی‌ها ممکن است تخت و گرد بوده یا کشیده و انگشت مانند باشند. پاپیلوماتوز وستیبولار معمولاً نرم و فاقد دردند.

پاپیلوماتوز وستیبولار نشانه هیچ گونه بیماری نیست و از طریق تماس جنسی گسترش پیدا نمی‌کند. پاپیلوماتوز وستیبولار نیازی به درمان ندارد.

گاهی از اوقات پزشکان ممکن است پاپیلوماتوز وستیبولار را با زگیل تناسلی اشتباه بگیرند و تست‌های غیر لازم انجام دهند. این موضوع مهم است که پزشکان از پاپیلوماتوز وستیبولار آگاهی داشته باشند به شکلی که مانع از توصیه درمان‌های نالازم شوند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا