دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معرفی بیماری تریکوموناس

معرفی بیماری تریکوموناس

 

تریکوموناس یک عفونت مقاربتی رایج و شایع انگلی است. انتقال بیماری به‌طور عموم از طریق مقاربت و در مواردی از طریق تماس مستقیم، یا استفاده از ابزار و وسایل مشترک می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری تا حدی خطر انتقال ویروس HIV را افزایش می‌دهد .

تریکوموناس در زنان می تواند باعث بوی بد واژن، احساس خارش و ادرار دردناک شود این بیماری قابل درمان می‌باشد. معمولاً با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب بیماری قابل درمان است، ولی در صورت عدم درمان ممکن است سبب نازایی و در زنان حامله، سبب زایمان زودرس شود.

تریکوموناس توسط یک پروتئین تک سلولی به وجود می آید، در واقع یک نوع انگل کوچک است که در طول مقاربت جنسی انتقال می یابد. دوره انکوباسیون تریکوموناس، از زمان قرار گرفتن در معرض عفونت تا بروز علائم بیماری بین 5 تا 28 روز متغیر است.

 

 فاکتورهای خطر عفونت تریکوموناس

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن سابقه عفونت های مقاربتی دیگر
  • داشتن سابقه قبلی در ابتلا به عفونت تریکوموناس
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و بدون کاندوم

 

علائم بیماری

برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچگونه علامتی نداشته باشند.

در خانم ها علائم بیماری شامل موارد زیر است:

* ترشحات واژینال (دستگاه تناسلی) که اغلب بدبو بوده و ممکن است به رنگ سبز-زرد باشند.

* خارش ناحیه تناسلی

* درد و سوزش ناحیه تناسلی

در مردان نیز بیماری با ترشحات تناسلی و سوزش و خارش ناحیه تناسلی، مخصوصاً در حین ادرار ظاهر میشود

 

تشخیص تریکوموناس از طریق بررسی نمونه ای از مایع واژن زنان در زیر میکروسکوپ و کشت آزمایشگاهی می باشد، اما آزمایش های جدیدتر و سریعتر برای تشخیص تریکوموناس مانند تست های آنتی ژن سریع و تقویت اسید نوکلئیک در حال حاضر رایج هستند.

بیماری تریکوموناس درمان دارد و به خصوص با تجویز آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابد. با مصرف داروی مناسب و به مدت مناسب بیماری بطور کامل بهبود می‌یابد.


اگر به بیماری تریکوموناس مبتلا باشید و درمان نشوید؛ ممکن است علائم بیماری تشدید شود، بیماری به سایر افراد سالم منتقل می‌شود و بعلاوه ابتلا به بیماری تریکوموناس شانس ابتلای شما را به اچ آی وی افزایش می‌دهد

 

 

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

https://www.televisit24.com/drnematolahi


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا