دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

هر آنچه در مورد پریودی باید بدانیم

پریودی زمانی است که خون و بافت های رحمی از واژن خارج می شود و معمولا هر ماه اتفاق می افتد.

سیکل قاعدگی چیست؟

سیکل قاعدگی بدن شما را هر ماه برای بارداری آماده می کند. همچین اگر باردار نباشید، به پریود شدنتان کمک می کند. سیکل قاعدگی و پریودی به وسیله هورمون های استروژن و پروژسترون کنترل می شود.

شما 2 تخمدان دارید و هرکدام از آن ها چند تخمک را در بر می گیرند. این تخمدان ها بسیار کوچک هستند. به گونه ای که با چشم غیر مسلح، اصلا دیده نمی شوند.

در طول سیکل قاعدگی، هورمون ها به بالغ شدن تخمک ها در تخمدان کمک می کنند. هنگامیکه تخمک بالغ شد، به معنی این است که برای بارور شدن به وسیله اسپرم ها آماده است. این هورمون ها، همچنین دیواره رحم را ضخیم و اسفنجی می کنند. بنابراین اگر تخمک بارور شد، بهترین جا را برای فرود و شروع کردن بارداری را دارد. این دیواره مانند هر چیز دیگری در داخل بدنتان، از بافت و خون تشکیل شده است و مواد مغذی بسیاری برای کمک به رشد بارداری را دارد.

تقریبا در میانه سیکل قاعدگی، هورمون هایتان به یکی از تخمدان ها دستور آزاد سازی یک تخمک بالغ را می دهد. که به این فرایند، دوران تخمک گذاری می گویند. برخی از نشانه های تخمک گذاری عبارتند از:

  • نفخ و تورم
  • لکه بینی
  • درد پایین شکم، که ممکن است فقط یک طرف درد بگیرد.
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش ترشحات واژن (ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ خام)

هنگامیکه که تخمک، تخمدان را ترک می کند، از طریق لوله های فالوپ، به سمت رحم حرکت می کند.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، بدنتان به دیواره ضخیم رحم، نیازی ندارد. این دیواره فرو می ریزد و خون، مواد مغذی و بافت ها از طریق واژن با خارج از بدن، روانه می شوند. این همان پریودی شما است!

هنگامیکه می خواهید باردار شوید، بدنتان به این دیواره نیاز دارد، به همین دلیل هنگام بارداری، پریودی متوقف می شود. هنگامیکه دیگر باردار نیستید، پریودی دوباره اتفاق می افتد.

چگونه زمان شروع و پایان قاعدگی و زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنیم؟

طول سیکل پریودی در هر فردی متفاوت است و معمولا از 21 روز شروع می شود و ممکن است در برخی بانوان تا 35 روز نیز طول بکشید. اما متوسط سیکل قاعدگی زنان حدود 28 روز است.

هفته دیگه میخوام مسافرت برم، چیکار کنم که چند روزی پریودم رو عقب بندازم؟

این سوال مکرری است که بسیاری از کاربران از ما می پرسند. در پاسخ این سوال باید بگوییم که این نکته به این مسئله بستگی دارد که بخواهید قاعدگی خود را بلند مدت عقب بیندازید یا کوتاه مدت.

برخی از بانوان گاهی اوقات به مصرف خودسرانه قرص های ضد بارداری برای به تعویق انداختن قاعدگی خود اقدام می کنند. باید بگوییم این کار باید زیر نظر پزشک متخصص زنان صورت بگیرد و اگر کنترل شده نباشد ممکن است سیکل قاعدگیتان بهم بریزد و سیکل نامنظمی را داشته باشید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: شیوه های عقب انداختن پریود

چه زمانی در زندگی، پریودی شروع شده و به پایان می رسد؟

اولین پریود

در بعضی از مراحل دوران بلوغ، خون از واژنتان بیرون می آید و این هنگامیکه است که شما برای اولین بار پریود شده اید.

اکثر مردم اولین پریودی را در حدود 14 – 12 سالگی تجربه می کنند، اما برخی از مردم دیر و یا زود تر اولین پریود را تجربه می کنند. تقریبا هیچ راهی برای پیش بینی دقیق زمان اولین پریود وجود ندارد، اما ممکن علائم سندروم پیش از قاعدگی را چند روز پیش از اینکه پریود شوید، تجربه کنید.

اگر تا 16سالگی پریود نشدید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: ملاقات اول شما با متخصص زنان (مخصوص نوجوانان)

چطور قد و وزن و سن بر چرخه قاعدگی اثر می‌‌گذارد؟

ژنتیک قد و شکل بدن ما را تعیین می‌‌کند. چرخه ما نیز تحت تاثیر همین ژنتیک است. اما همانطور که وزن تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییر می‌کند چرخه قاعدگی نیز در پاسخ به تغییرات سن و وزن دچار تحولاتی می‌شود.

سن و شاخص توده بدنی بر چرخه قاعدگی زنان اثر می‌گذارد و می‌تواند طرح چرخه‌ای رمزگذاری شده روی ژن‌هایمان را تغییر دهد و اصلاح کند. به عبارتی گرچه ساعت بدن ماست که تعیین می‌کند چرخه‌های زندگی در هر دوره و مرحله از زندگی با چه سرعتی در زمان پیش بروند اما عادات و سبک زندگی ما در این میان بی‌تاثیر نیست. ژن‌های ما در واقع چهارچوبی است که در میان آن، عادات زندگی خودی نشان می‌دهند. ترکیبی از این دو، تجربیات قاعدگی ما را به طور روزانه، ماهانه و حتی سالانه می‌سازند.

جالب است بدانید که در ابتدا چرخه‌ها در اجداد بیولوژیکی بین خواهرها و بردارها یکسان به اشتراک گذاشته شده است اما تغییر سبک زندگی سبب بروز جهش‌های ژنتیکی در شجره نامه شده است. از همین نقطه است که با تجزیه و تحلیل چرخه‌ها در پس زمینه سن و وزن و سبک زندگی می‌توان فهمید چرخه‌ها چطور در اثر جهش‌های ژنتیکی از هم متفاوت شده‌اند.

در این میان فاکتور مهم BMI یا همان شاخص توده بدنی است. به اثبات رسیده است که کم وزنی مفرط و اضافه وزن‌های بالا هر دو می‌تواند سبب بروز اختلالات هورمونی و بر هم ریختن نظم قاعدگی شود.

دیده شده زنانی که وزن زیادی را از دست می‌دهند دچار قطع دوره‌های قاعدگی یا آمنوره می‌شوند و بر عکس زنانی که اضافه وزن‌های بالا را تجربه می‌کنند دچار بی نظمی در قاعدگی و خونریزی‌های شدید می‌شوند. این زنان به نسبت زنانی که وزن‌هایی طبیعی دارند بیشتر به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلایند.

یائسگی

اکثر بانوان در حدود 55 – 45 سالگی پریودشان متوقف می شود، که به این حالت، یائسگی می گویند. ورود به دوران یائسگی ممکن است یک فرایند چند ساله باشد و معمولا پریودی ها در این زمان تغییراتی می کنند.

آغاز و اتمام پریودی ممکن است همان زمانی برایتان اتفاق بیفتد که برای اقوام، مانند خواهر یا مادرتان اتفاق افتاده است. این یعنی شروع و پایان پریودی، می تواند وراثتی باشد.

در چه زمانی از سیکل قاعدگی، می توان باردار شد؟

بالاترین شانس بارداری در روزهای منتهی به تخمک گذاری (هنگامیکه تخمدان، تخمک ها را آزاد می کند.) رخ می دهد. به این روزها، روزهای باروری می کویند.

تخمک به مدت 1 روز پس از آزاد شدن، زنده می ماند و اسپرم تا 6 روز پس از نزدیکی، در داخل رحم و لوله های فالوپ، زنده می ماند. پس در بازه ای 6 روزه در هر سیکل، می توانید باردار شوید: 5 روز قبل از اینکه تخمک گذاری رخ دهد به همراه روزی که تخمک گذاری را انجام می دهید. همچین یک روز یا چند روز پس از تخمک گذاری نیز می توانید باردار شوید، اما احتمال آن کم است.

تخمک گذاری معمولا 14 روز قبل از اینکه پریودی شروع شود، اتفاق می افتد اما بدن همه بانوان با هم متفاوت است و این مقدار ممکن است تغییر کند. مممکن است زودتر یا دیرتر تخمک گذاری داشته باشید و این زمان، به طول سیکل قاعدگی نیز بستگی دارد.

بسیاری از بانوان سیکل قاعدگی و سایر نشانه های تخمک گذاری در سیکل قاعدگی را دنبال می کنند تا بتوانند راحت تر زمان تخمک گذاری را تشخیص دهند. که به این کار خود آگاهی باروری می گویند.

بعضی برای جلوگیری از بارداری و برخی دیگر نیز برای باردار شدن این نشانه ها را دنبال می کنند.

برخی از مردم سیکل قاعدگی بسیار منظمی دارند و برخی دیگر هر ماه، سیکل قاعدگی متفاوتی نسبت به ماه دیگر دارند. پریودی نامنظم برای بانوان جوان بسیار طبیعی است. اگر پریودتان نامنظم باشد، پیش بینی زمان تخمک گذاری، کار سختی است. (حتی اگر نشانه های سیکل قاعدگی را به دقت دنبال کرده باشید).

اگر قصد بارداری ندارید، حتما از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

فازهای سیکل قاعدگی

پریودی

اولین روز از سیکل قاعدگی از اولین روز پریودی آغاز می شود.

رشد فولیکول

رشد فولیکول، زمانی اتفاق می افتد که بدن برای رها سازی تخمک، آماده می شود. شما دو تخمدان دارید و هر تخمدان تعدادی تخمک در خود دارد. زمانیکه پریود هستید، فولیکول های درون تخمدان ها رشد می کنند. در هرکدام از این فولیکول ها، یک تخمک وجود دارد. حین این که پریود هستید یا حتی زمانیکه پریودی به پایان می رسد، هر ماه یک تخمک، کاملا بالغ می شود. هنگامیکه تخمک بالغ شد، به این معنی است که می تواند با اسپرم لقاح انجام بگیرد.

یک هفته پس از پریودی، دیواره رحم، ضخیم و اسفنجی شده و برای تخمک بارور شده آماده می شود. اگر لقاح صورت نگیرد، این دیواره فرو ریخته و دوباره پریودی شروع می شود.

فاز لوتئال

در فاز لوتئال، فولیکول خالی موجود در تخمدان، باعث می شود تا هورمون ها دستور آماده سازی دیواره رحم را برای تخمک بارور شده، بدهند.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، همانطور که اشاره کردیم، این دیواره فرو می ریزد.

سیکل قاعدگی از اولین روز پریودی آغاز شده و تا اولین روز پریودی بعدی ادامه دارد. یک سیکل قاعدگی نرمال کمتر از 21 روز و بیشتر از 35 روز نیست.

با سندروم پیش از قاعدگیPMS) ) و دلدرد های پریودی چطور کنار بیاییم؟

بسیاری از بانوان قبل از اینکه پریود شوند، احساسی می شوند و دلدردهای زیادی را تجربه می کنند.  PMS و دلدرد پریودی طبیعی است و هر دو قابل درمان هستند.

درست است که دلدرد پریودی می تواند بسیار دردناک باشد، اما بنا به دلایلی رخ می دهد. هنگامیکه پریود هستید، رحم منقبض می شود و این باعث می شود که دیواره رحم فرو بریزد و از بدنتان خارج شود. هنگامیکه رحم منقبض می شود، به خارج شدن جریان خون از واژن کمک می کند.

اکثر بانوان دلدرد پریودی را تجربه می کنند. این درد معمولا به صورت دردهای خفیفی در قسمت پایینی شکم است. دلدرد پریودی معمولا دو روز قبل از شروع پریود، ظاهر می شود و تا خود پریودی ادامه پیدا می کند. دلدردهای پریودی معمولا در روزهای اول پریود، وقتیکه خونریزی شدید تر است، دردناک تر هستند.

دلدردهای پریودی معمولا از همان اولین پریود آغاز می شود. عادت ماهانه در طول عمرتان می تواند خفیف تر و یا حتی شدید تر نیز شود. برای بسیاری از مردم، هرچقدر سنشان بالاتر برود، دلدردهای قاعدگی، کمتر می شود.

راه های تسکین دلدرد پریودی چیست؟

راه های زیادی برای تسکین دلدرد قاعدگی وجود دارد:

از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کنید. همیشه دستور مصرف این داروها را بخوانید و نا آگاهانه این دارو ها را مصرف نکنید. اگر هر گونه آلرژی به آسپرین با آسم شدید دارید، قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دلدرد قاعدگی یک درد نرمال است و اکثر مردم آن را تجربه می کنند، اما بعضی اوقات بسیار شدید می شود، بطوریکه نمی توان کارهای روزمره را انجام داد. (مثل مدرسه و دانشگاه رفتن یا سرکار رفتن) اگر واقعا پریود دردناکی دارید و داروهای بدون نسخه کمکی نکردند، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک می تواند بهتر علائم قاعدگیتان را مدیریت کند و اگر چیزی فرا تر از PMS  وجود دارد، تشخیص دهد.

دلدردهای شدید ممکن است یکی از نشانه های بیماری های زیر باشد:

  • بیماری های عفونی لگنی: عفونت در دستگاه تناسلی
  • اندومتریوز: شرایطی که دیواره رحم در خارج از رحم رشد می کند.
  • آدنومیوزیس: هنگامیکه بافت های چسبیده به دیواره رحمی، داخل عضلات رحمی رشد می کنند.
  • فیبروئید: تومور های غیرسرطانی که داخل رحم، دیواره رحم یا خارج از رحم رشد می کنند.

دلدرد هایی که به وسیله این بیماری ها به وجود می آیند، ممکن است هنگامیکه سنتان بالاتر می رود، آغاز شود و ممکن است در طول زمان شدیدتر نیز شوند. همچنین ممکن است طولانی تر شوند، حتی تا چند روز پس از عادت ماهانه نیز ادامه داشته باشند.

اگر دلدرد های بسیار شدیدی دارید که زندگی عادیتان را مختل کرده است، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

PMS چیست؟

PMS به عنوان سندروم پیش از قاعدگی شناخته می شود. علائم فیزیکی و احساسی که اکثر بانوان قبل و حین پریودی تجربه می کنند، سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS هستند.  PMS به دلیل تغییرات هورمونی که در طول سیکل قاعدگی رخ می دهد، به وجود می آید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

برای اینکه داشتن سندروم پیش از قاعدگی در شما تشخیص داده شود، باید علائم آن را سه ماه پشت سر هم داشته باشید. این علائم باید از 5 روز قبل از پریودی شروع شوند و مقداری در انجام کار روزانه تان مشکل ایجاد کنند. (مانند مدرسه، دانشگاه، سر کار و ورزش)

اگر فکر می کنید PMS دارید، علائم پریودی را تا 4 – 3 ماه ثبت کنید و سپس آن ها را باهم مقایسه کنید.

سایر شرایط مانند افسردگی، دوران پیش از یائسگی یا بیماری های تیروئیدی نیز ممکن علائمی مانند PMS را ایجاد کنند. مراجعه به پزشک متخصص زنان، می تواند علت اصلی این علائم را مشخص کند.

در این قسمت به تعدادی از سوالات متداول شما عزیزان، پاسخ می دهیم:

آیا قاعدگی های بیش از 7 روز نرمال هستند؟

در دختران نوجوان، قاعدگی 7-2 روز طول می کشد، این اختلاف به دلیل نوسان در سطح هورمون ها، تا وقتیکه سیکل تصویب شود اتفاق می افتد. دوره های قاعدگی در این سنین (سنینی که دخترهای نوجوان برای اولین بار پریود می شوند) ممکن است ماه به ماه تغییر کند و در یک ماه طول دوره خونریزی کوتاه، ولی در ماه آینده طولانی باشد.

آیا قاعدگی نامنظم در سن بلوغ نیاز به پیگیری دارد؟

سیکل های قاعدگی نوجوانان طی دو سال تصویب می شوند و ممکن است در طول این دوره نامنظم باشند. فاصله زمانی بین دو سیکل قاعدگی نباید کمتر از 21 روز و بیشتر از 45 روز باشد، در غیر این صورت پریود نامنظم محسوب می شود و باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

آیا دردهای شکمی و حساسیت سینه ها یا تغییر خلق قبل از پریودی نشانه بیماری است؟

85 درصد از بانوان حداقل یکی از این علائم را در طول زندگیشان تجربه می کنند که این علائم نه تنها نشان دهنده بیماری نیستند، بلکه شروع شدن پریودی را اخطار می دهند. متخصص های زنان 150 علائم را که ممکن از قبل از قاعدگی ظاهر شوند را تشخیص داده اند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • کمر درد
  • آکنه
  • افزایش اشتها
  • نفخ
  • حساسیت سینه ها
  • حالت تهوع
  • ضفف و گیجی

چه کارهایی انجام دهیم تا علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهیم؟

  • انجام فعالیت های منظم هوازی مانند ایروبیک و پیاده روی تند به مدت 30 دقیقه
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • خواب کافی
  • پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار
  • پرهیز از نمک و شکر و غذاهای چرب

آیا لازم است که طول دوره پریودی را دنبال و ارزیابی کنیم؟

یکی از راهنماهای اصلی سلامت بانوان، طول سیکل قاعدگی است که نباید با دوره خونریزی قاعدگی اشتباه شود. یک سیکل پریودی جدید، از روز اول قاعدگی آغاز می شود و تا روز اول قاعدگی بعدی، ادامه می یابد. اگر سیکل طولانی تر یا کوتاه تر از حالت نرمال شود، ممکن است نشان دهنده بیماری های گوناگون باشد.

آیا لخته های خون و ترشحات قهوه ای رنگ در طول دوره قاعدگی نرمال است؟

رنگ خون قاعدگی می تواند از صورتی تا قرمز روشن و  یا قهوه ای تیره باشد. اکثر خانم ها ممکن است لخته های کوچک خون را مخصوصا در روزهایی که خونریزی شدید است، داشته باشند که این لخته ها کاملا نرمال است.

آیا طول دوران قاعدگی می تواند افزایش یا کاهش یابد؟

طول دوره قاعدگی به بسیاری از عوامل وابسته است، چنانکه هورمون ها نقش اساسی و کلیدی را بازی می کنند. آن ها تعیین کننده زمان آغاز و طول دوره و میزان خونریزی دوره قاعدگی هستند.

زمانیکه خونریزی پریودی سبک است، آیا می توانیم یک پد در کل طول روز استفاده کنیم؟

حتی اگر خونریزیتان بسیار سبک و کم باشد می بایست جهت رعایت بهداشت، هر 8-4 ساعت پد بهداشتی خود را تعویض کنید. در غیر این صورت می تواند باعث سوزش پوستی و بوی نامطبوع شود.

آیا بوی خون قاعدگی می تواند راهنمایی برای مشکلات سلامتی باشد؟

بوی خون قاعدگی در خانم های سالم بسیار ناچیز است، طوری که باعث ناراحتی فرد نمی شود. درحالیکه این بو می تواند به علت بهداشت ضعیف تغییر کند. علت اصلی برای این بوی ناخوشایند، رشد باکتری های مفید و باکتری های بیماری زا به همراه یکدیگر است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا