دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

امکان بارداری در زمان قاعدگی

قاعدگی زمانی است که سیستم تولید مثل شما پوشش داخلی رحم را فرو می ریزد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دوره ماهانه قبلی شما پایان یافته و قاعدگی جدید شروع شده است. دوره قاعدگی (عادت ماهانه) همچنین کمک می کند، مرحله تخمک گذاری در حدود روز چهاردهم دوره عادت ماهانه شما تنظیم شود. شانس شما برای باردار شدن در دوره تخمک گذاری در بالاترین حد ممکن است. احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که در این زمان شما باردار شوید. ما می دانیم که برای بانوانی که دوره قاعدگی آنان 28 تا 30 روز است، باز شدن پنجره تخمک گذاری از روز 11 تا 19 متغیر است. بنابراین؛ داشتن رابطه جنسی درست قبل از شروع دوره بعدی، امن ترین زمان برای جلوگیری از باردار شدن است.

توانایی لقاح و بارداری چیزی شبیه به معجزه است و نیازمند رسیدن اسپرم مرد به تخمک زن است. هنگامی که تخمدان زن، تخمکی را آزاد می کند، این تخمک تنها 12 تا 24 ساعت زنده است. اسپرم مرد می تواند برای سه روز زنده بماند.

با این حال، اگر تخمک گذاری شما به دلیل مشکلات سلامتی یا استرس، به تعویق بیافتد و به اواخر دوره قاعدگی موکول شود، به احتمال زیاد شما قبل از قاعدگی می توانید باردار شوید. مسئله پیچیده در اینجا این است که چگونه می توان فهمید که تخمک گذاری شما تاخیر داشته است.

به غیر از داشتن چرخه قاعدگی منظم، نمی توان فهمید که چه روزهایی از ماه شما امکان بارداری دارید و چه روزهایی نمی توان باردار شد. افزون بر این سردرگمی ها، تصورات غلط بیشماری است که در طول سالیان به ما منتقل شده است. بنابراین گرچه این احتمال کم است اما امکان بارداری چند روز قبل از پریودی صفر نیست.

خیلی ها فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. اما باید گفت که این امکان وجود دارد که وی در دوران خونریزی نیز باردار گردد. تعدادی دلیل برای این مهم وجود دارد که برجسته ترین آنها عبارت است ازدلیل تمام خونریزی های مهبلی عادت ماهیانه نمی باشد. مواقعی وجود دارد که زنان خونریزی کمی رو در زمان تخمک گذاری مشاهده مینمایند .این زمان درست زمانی می باشد که فرد برای باردار شدن کاملاٌ آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست. در زمان تخمک گذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و بسمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند.

در این صورت اگر حتی در حین پریود ، افراد رابطه جنسی را تجربه نمایند و از روش های پیشگیری از بارداری استفاده ننمایند امکان بارداری همچنان وجود دارد.

البته اشتباه گرفتن خون ریزی واژینال با شروع پریودی رایج است. ممکن است در طی تخمک گذاری تان خون ریزی داشته باشید که ممکن است با پریودی اشتباه گرفته شود. داشتن رابطه جنسی بدون محافظت در این زمان می تواند احتمال باردار شدن شما را افزایش دهد. یک مورد دیگر این نکته است که اسپرم مرد می تواند درون زن تا 72 ساعت پس از رابطه زنده بماند و تا انتهای پریود شما، شانس بارداری شما افزایش می یابد، بنابراین ممکن است باردار شوید.

اگر درباره الگوی تخمک گذاری خود کنجکاو هستید، می توانید تعداد روزهای بین پریودهای خود را حساب کند که شامل روز اول پریود و همچنین روز شروع دوباره پریود هم می شود. در طی چند ماه، می توانید الگویی را شناسایی کنید که به طور تقریبی مشخص کننده چرخه تخمک گذاری شما است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا