دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ های رحمی، رشد در لایه داخلی رحم شما (اندومتر) هستند. گاهی اوقات به آنها پولیپ آندومتر گفته می شود.

پولیپ رحم زمانی تشکیل می شود که بافت آندومتر بیش از حد رشد کند. پولیپ توسط یک ساقه نازک یا یک پایه پهن به آندومتر متصل می شود و به داخل رحم شما امتداد می یابد. پولیپ ها ممکن است گرد یا بیضی شکل باشند و اندازه آنها از چند میلی متر (به اندازه یک دانه کنجد) تا چند سانتی متر (به اندازه یک توپ گلف) یا بزرگتر باشد. ممکن است یک یا چند پولیپ وجود داشته باشد.

پولیپ‌های رحم معمولاً خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند، اما ممکن است باعث مشکلاتی در پریود (قاعدگی) یا توانایی شما برای بچه‌دار شدن (باروری) شوند.

 

چه کسانی به پولیپ رحم مبتلا می شوند؟  

سن پیش بینی کننده اصلی پولیپ است. احتمال ابتلا به پولیپ رحم در دهه 40 و 50 سالگی، تقریباً در زمانی که به یائسگی نزدیک می‌شوید، وجود دارد. پولیپ رحم ممکن است بعد از یائسگی (پس از یائسگی) ایجاد شود، اما به ندرت افراد زیر 20 سال را مبتلا می کند.

آیا پولیپ رحم شایع است؟  

گفتنش سخته پولیپ های رحم گاهی اوقات بدون علامت هستند، به این معنی که علائمی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم ممکن است هرگز تشخیص داده نشوند. تحقیقات نشان می‌دهد که پولیپ در جمعیت‌های خاصی شایع‌تر است. به عنوان مثال، آنها در افرادی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند نسبت به افرادی که یائسه نشده اند، شایع تر هستند.

علائم پولیپ رحم چیست؟  

شایع ترین علامت پولیپ رحم خونریزی غیر طبیعی است. خونریزی غیرطبیعی شامل خونریزی واژینال پس از یائسگی و دوره های قاعدگی نامنظم است. بیشتر دوره های قاعدگی چهار تا هفت روز طول می کشد. چرخه های قاعدگی طبیعی معمولا هر 28 روز اتفاق می افتد، اما می تواند از 21 روز تا 35 روز متغیر باشد. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم پریود نامنظمی دارند.
 

پولیپ رحم

علائم پولیپ رحم عبارتند از:

  •    دوره های قاعدگی نامنظم (زمان و جریان غیرقابل پیش بینی).
  •    جریان شدید غیرعادی در طول دوره های قاعدگی (خونریزی شدید قاعدگی).  
  •   خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی (خونریزی بین قاعدگی).  
  •   ناباروری (ناتوانی در باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری).   
  •   لکه بینی یا خونریزی واژن بعد از یائسگی (خون قرمز، صورتی یا قهوه ای).   
  •   خونریزی بعد از مقاربت.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است پولیپ‌های بدون علامت را در طی یک روش برای تشخیص یک مشکل جداگانه کشف کند. پولیپ ها گاهی اوقات می توانند از طریق دهانه رحم شما پرولاپس یا بلغزند. دهانه رحم دهانه بین واژن و رحم شما است. در این موارد، ارائه دهنده شما ممکن است بتواند پولیپ را در طول معاینه فیزیکی ببیند.

آیا پولیپ رحم دردناک است؟

پولیپ های بزرگ گاهی اوقات می توانند باعث درد مبهم در شکم یا کمر شما شوند، شبیه به دردهای قاعدگی. اگرچه درد از علائم رایج پولیپ رحم نیست.

علت پولیپ رحم چیست؟  

محققان نمی دانند چرا پولیپ تشکیل می شود، اما سطح هورمون ممکن است یک عامل باشد. استروژن در ضخیم شدن آندومتر هر ماه در طول چرخه قاعدگی شما نقش دارد. این ضخیم شدن احتمالا به رشد پولیپ رحم کمک می کند. بسیاری از عوامل خطر برای پولیپ رحم شامل قرار گرفتن بدن در معرض مقادیر بالایی از استروژن است.

پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟  

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و در مورد علائم شما سوال می پرسد. اگر یائسه هستید، ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا متوجه خونریزی یا لکه بینی شده اید یا خیر. آنها احتمالاً از شما خواهند پرسید که چه داروهایی مصرف می کنید. اگر هنوز پریود می‌شوید، ممکن است درباره ویژگی‌های چرخه قاعدگی‌تان بپرسند، از جمله اینکه دوره‌های قاعدگی‌تان چقدر طول می‌کشد و چند وقت یک‌بار آن‌ها را دارید. ممکن است ارائه دهنده شما بپرسد که آیا برای باردار شدن مشکل داشته اید یا خیر.  

ارائه دهنده شما همچنین یک معاینه زنان از جمله معاینه لگن و پاپ اسمیر انجام خواهد داد. آنها ممکن است آزمایش‌ها یا روش‌های اضافی را برای تأیید پولیپ بودن توده‌ها درخواست کنند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا