دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌شود؟

تجارب آمیزش جنسی برای هر کسی یک فرآیند متفاوت است. زنان ممکن است در مورد خونریزی بعد از مقاربت نگران باشند. بسیاری از زنان پس از مقاربت دچار خونریزی می شوند. افرادی که در این شرایط دچار خونریزی می‌شوند می‌خواهند علت این مشکل را بدانند. بیایید نگاهی کوتاه بیندازیم. اولاً خونریزی واژینال در زنان بعد از رابطه جنسی در برخی موارد خطرناک است اما در برخی موارد قابل تامل نیست. با این حال، برای تعیین اینکه آیا خونریزی پس از مقاربت جدی است یا خیر، لازم است علت زمینه‌ای بررسی شود. در صورت وجود یک بیماری جدی، درمان لازم باید بلافاصله اعمال شود. عفونت یا اختلالات خونریزی پس از رابطه جنسی می تواند منجر به خونریزی شود. در عین حال، برخی از تشکیلات و ضایعات در ناحیه تناسلی می‌توانند باعث خونریزی شوند.

علل خونریزی بعد از رابطه جنسی چیست؟

شایع‌ترین علل خونریزی واژینال پس از مقاربت، مشکل در ناحیه دهانه رحم است. یکی از این علل التهاب دهانه رحم یا التهاب دهانه رحم است. خونریزی ممکن است ادامه یابد و ممکن است کاملاً بی ضرر باشد. جدای از آن، ممکن است به دلیل یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد که باید درمان شوید. هر دو نوع التهاب دهانه رحم می‌توانند باعث خونریزی پس از مقاربت شوند.

دومین علت شایع خونریزی پس از مقاربت، پولیپ دهانه رحم است. این رشد معمولا کوچک است. آنها معمولا در دهانه رحم ظاهر می شوند. اکثر آنها سرطانی نیستند. پزشک شما می تواند آنها را در طول ملاقات شما حذف کند. این ساختارها می‌توانند باعث خونریزی پس از مقاربت شوند.

سایر علل خونریزی واژینال پس از مقاربت عبارتند از:

  • بدون اصطکاک یا خیس شدن کافی در طول رابطه جنسی
  • خونریزی رحمی، که ممکن است در صورتی که پریود شما تازه شروع شده باشد یا به تازگی پایان یافته باشد، تجربه شود
  • عفونت دهانه رحم یا واژن
  • زخم‌های تناسلی ناشی از تبخال یا بیماری‌های دیگر
  • ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم
  • اکتروپیون دهانه رحم (زمانی که پوشش داخلی دهانه رحم از دهانه دهانه رحم عبور می‌کند و در سمت واژن دهانه رحم بزرگ می‌شود)
  • افتادگی اندام لگن (ارگان‌های لگنی مانند مثانه یا رحم بیرون زده یا درست از دیواره‌های واژن می‌افتند)
  • سرطان دهانه رحم، واژن یا رحم
  • خشکی واژن

یکی از شایع‌ترین علل خونریزی بعد از رابطه جنسی در زنان شکایت از خشکی واژن است. مخاط در واژن تولید می‌شود و در صورت وجود خشکی در بافت های پوست، احتمال آسیب بسیار بیشتر است.

شرایطی مانند قرار گرفتن در دوران یائسگی، تحریک ناکافی، داروهای مختل کننده تعادل استروژن، زایمان و شیردهی باعث خشکی زنان می‌شود و در نتیجه احتمال خونریزی بعد از نزدیکی افزایش می‌یابد.

عفونت واژن

عفونت‌های مختلف در ناحیه واژن نیز می‌توانند باعث خونریزی شوند. بیماری هایی مانند عفونت‌های لگنی و قارچی، کلامیدیا، سوزاک و واژینیت باعث ایجاد التهاب در بافت واژن می‌شوند. پس از آن، شکایت از خونریزی پس از رابطه جنسی وجود دارد.

پولیپ

این ساختارها به رشدهای کوچک و خوش خیم واژن تبدیل می‌شوند. پولیپ هایی که در واژن ایجاد می‌شوند معمولاً خطری ندارند. آنها در دهانه رحم و رحم در طول دوره قاعدگی رشد می‌کنند. این ساختارها می‌توانند منجر به خونریزی پس از آمیزش جنسی در دوره بعدی شوند. آنها همچنین رابطه جنسی را دردناک تر می‌کنند.

اختلالات خونریزی

اگر زنی دارای اختلالات انعقادی و شرایط پزشکی باشد که می‌تواند باعث خونریزی غیرطبیعی شود، احتمال خونریزی بعد از مقاربت جنسی بیشتر است. در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند و به این روش غذا می‌خورند، خونریزی ایجاد می‌شود و ممکن است مشکلات جدی‌تری برای سلامتی ایجاد شود.

سرطان های واژن

تشکیلات سرطانی در ناحیه واژن بر سیستم تولید مثل تأثیر منفی می‌گذارد. به ویژه، تعادل هورمونی و ساختار بافت واژن را تغییر می‌دهد. در موارد سرطان مرتبط با این موضوع، بدن آسیب پذیرتر است. سرطان دهانه رحم و رحم شرایطی هستند که باعث خونریزی بعد از مقاربت می‌شوند.

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی خطرناک است؟

اگر بعد از مقاربت گاه به گاه خونریزی جزئی دارید، معمولا مشکلی ندارد. اما تنها راه برای اطمینان از خطرناک بودن این وضعیت مراجعه به پزشک برای معاینه فیزیکی است.

اگر خونریزی درست قبل از شروع قاعدگی یا چند روز پس از پایان قاعدگی شما اتفاق بیفتد و دوباره تکرار نشود، خطرناک نیست. همچنین اگر اخیرا معاینه لگنی و پاپ اسمیر انجام داده اید، ممکن است خونریزی داشته باشید. بسته به علت زمینه ای، باید بررسی شود که آیا خونریزی خطرناک است یا خیر. به خصوص اگر بعد از هر آمیزش شکایات خونریزی رخ دهد، باید معاینه شود و علل زمینه‌ای آن بلافاصله مشخص شود.

علت خونریزی بعد از اولین رابطه جنسی چیست؟

اگرچه همه افراد پس از اولین رابطه جنسی آن را تجربه نمی‌کنند، اما بخش قابل توجهی از زنان شکایات خونریزی را تجربه می‌کنند. اول از همه، زنان یک تکه پوست به نام پرده بکارت دارند که در ورودی واژن قرار دارد. این ساختار در زبان عامیانه به پرده بکارت معروف است.

در زنانی که برای اولین بار رابطه جنسی دارند، پرده بکارت آسیب دیده و آلت تناسلی به محض تماس از بین می‌رود. در حالی که این کاملا طبیعی است، این خونریزی بعد از اولین رابطه جنسی می‌تواند هشدار دهنده باشد. علاوه بر این، برخی از زنان از خونریزی پس از نزدیکی برای اولین بار شکایت ندارند. در این صورت باید توجه داشت که پرده بکارت ممکن است آسیبی نبیند. خونریزی بعد از اولین رابطه جنسی معمولاً به صورت لکه بینی است. سپس اثر خونریزی پس از چند روز از بین می‌رود.

سوالات متداول

چه زمانی برای خونریزی بعد از رابطه جنسی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی بعد از مقاربت جنسی معمولاً خطرناک تلقی نمی‌شود. با این حال، اگر این وضعیت ثابت شده است و شروع به آزار شما می‌کند، می‌توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا ببینید آیا یک بیماری جدی است یا خیر.

چه زمانی خونریزی بعد از رابطه جنسی خطرناک است؟

خونریزی بعد از آمیزش جنسی اگر بدبو، غلیظ و مداوم باشد می‌تواند خطرناک باشد. اگر خونریزی بسیار بدبو باشد، ممکن است خطرناک تلقی شود و ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک زنان باشد.

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی قابل درمان است؟

معاینه دقیق برای بررسی علت خونریزی پس از رابطه جنسی لازم است. بسته به علت زمینه ای، درمان ممکن است مورد سوال باشد. این بیماری در اکثر موارد به راحتی قابل درمان است.

خونریزی بعد از مقاربت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان خونریزی بعد از مقاربت با توجه به شرایط متفاوت است. به عنوان مثال، خونریزی واژینال در این روند برای 1-2 روز ادامه می‌یابد.

در خونریزی بعد از نزدیکی چه باید کرد؟

اگر بعد از مقاربت دچار خونریزی شدید، ابتدا این روند را دنبال کنید. اگر مزاحم و بد بو است، می توانید با مراجعه فوری به مطب ما اطلاعات کسب کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا