دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نامتقارن بودن سینه در خانم ها

تقریبا تمام خانم ها از یک تا دوسال قبل از رسیدن به سن بلوغ تغییرات چشمگیری را در بدن خود حس می کنند که این تغییرات در زمان بلوغ به اوج می رسند. زمانی است که اندام ها و دستگاه زنانه فعال شده و شروع به رشد می کنند و باعث می شوند نگرانی ها و سؤالات بسیاری برای دختران نوجوان پیش بیاید؛ اینکه اصلا چرا سینه ها شروع به رشد می کنند و چرا این رشد بعد از چند سال متوقف می شود؟ چرا میزان رشد آنها در افراد مختلف متفاوت است و چگونه می توان آن را کاهش یا افزایش داد؟!

رشد سینه ها معمولا ۲ سال پیش از اولین چرخه قاعدگی شروع می شود. البته برخی ها زودتر و برخی دیرتر از بقیه این تغییر اندازه را تجربه می کنند. این رشد معمولا تا ۱۷ تا ۲۰ سالگی ادامه پیدا می کند. با این حال زمان توقف آن نیز ممکن است در برخی افراد طولانی تر یا کوتاه تر باشد، به همین دلیل هیچ وقت نباید خود را با بقیه دخترها مقایسه کنید.

عدم تقارن باعث شک و نگرانی بسیاری از خانم ها به خصوص دختران نوجوان می شود اما نباید نگران بود، هر نامتقارنی نشانه بیماری نیست تنها نکته منفی آن، پایین آوردن اعتماد به نفس خانم هاست. گاهی اوقات نیز در ابتدای رشد سینه ها خیلی متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند اما این مشکل با پایان رشد برطرف یا خیلی ناچیز می شود. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. امروزه روش های اصلاحی و ترمیمی بسیاری وجود دارند که می توانند این مشکل را برطرف سازند. برای بررسی سایر گزینه ها می توانید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نامتقارن بودن سینه در خانم ها - سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی

وقتی دخترها وارد سن بلوغ می شوند تخمدان ها شروع به ترشح هورمون استروژن می کنند. استروژن باعث می شود چربی بیشتری در سلول ها ذخیره شود، درنتیجه سینه ها بزرگ می شوند. وقتی از سن بلوغ می گذریم میزان ترشح استروژن نیز به تدریج کاهش پیدا می کند و رشد سینه ها متوقف می شود. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که می توانند بر رشد آنها تاثیرگذار باشند ازجمله رژیم غذایی، تعادل هورمون ها و ژنتیک.

در بارداری غافلگیر نشوید:
علاوه بر شکم، سینه ها نیز در تمام طول بارداری رشد می کنند! درواقع بدن با این تغییرات نشان می دهد که درحال آماده شدن برای شیردهی است. اولین تغییر در سایز سینه بین هفته ششم و هشتم دیده می شود و تا آخر بارداری ادامه می یابد. در این دوره باید مرتب پوست خود را مرطوب کنید و از ترک خوردن آن جلوگیری کنید. افزایش سایز تا پایان شیردهی باقی می ماند سپس به تدریج شروع به کوچک شدن می کند و تقریبا به سایز قبل از بارداری می رسد. با این حال در برخی خانم ها سایز بزرگ باقی می ماند و در برخی ها نیز کوچک تر از قبل می شود.

شاید دلیلش هورمونی باشد:
خانم ها در طول زندگی بارها بزرگ شدن و کوچک شدن سایز سینه ها را تجربه می کنند که علت آن هورمون ها هستند. برای مثال در زمان بارداری سینه ها شروع به رشد می کنند اما با پایان شیردهی دوباره کوچک می شوند یا زمانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند سایز سینه ها بزرگ و وقتی مصرف قرص قطع می شود دوباره کوچک می شوند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا