دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عوامل بوجود آمدن زگیل تناسلی

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی چیست و راه های انتقال آن کدامند؟

قبل از این که در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم بهتر است با چند نکته ضروری آشنا شویید. زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی در مردان و هم زنان تاثیر گذارند اما زنان نسبت به عوارض آن آسیب پذیرتر هستند. زگیل های تناسلی درمان پذیرند، مگر در زمان وجود عفونت های زمینه ای که امکان عود آن وجود دارد.
 

 

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی بافت نرمی هستند که در دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. آن ها عفونت های منتقله از راه جنسی ناشی از برخی گونه های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشند. زگیل های تناسلی می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند. (HPV) ها از متداول ترین عفونت های منتقله از راه جنسی هستند. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض ناشی از HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناکتر است زیرا برخی از انواع آن همچنین می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر ویروس HPV ایجاد می شوند. 30 تا 40 سویه HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند، اما فقط تعداد کمی از این سویه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این ویروس از طریق تماسی پوستی به راحتی قابل انتقال است. نمی توان گفت این ویروس همیشه به زگیل تناسلی ختم می شود چرا که در برخی از موارد بدون ایجاد مشکلات جدی سلامتی، به خودی خود از بین می روند. با این که این ویروس به راحتی از راه تماس پوستی منتقل می شود ولی نمی توان گفت که از راه دست نیز می تواند به دستگاه تناسلی سرایت کند. بهتر است بدانید بیشتر زگیل های دستگاه تناسلی توسط دو نوع ویروس خاص HPV سویه 6 و 11 ایجاد می شوند و این نوع HPV نوع کم خطر محسوب می شوند، به این معنی که پتانسیل سرطان زایی کمتری دارند. و برعکس HPV سویه 16 یکی از انواع پر خطر و مسئول حدود 50 درصد از سرطان های دهانه رحم می باشند

عوامل خطر زگیل تناسلی

 

 

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، احتمال ابتلای به زگیل تناسلی در افراد زیر شایع تر است:

  • افراد زیر 30 سال.
  • افراد سیگاری.
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف.
  • سابقه کودک آزاری.
  • فرزندان مادرانی که در هنگام زایمان مبتلا به این ویروس بوده اند.
  • حدود 3/2 از افرادی که تماس جنسی با شریک مبتلا به زگیل تناسلی داشته اند در طی سه ماه به زگیل تناسلی پیشرفته مبتلا شده اند.
  • زگیل تناسلی به طور غیر مستقیم با موارد زیر مرتبط است، استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری به علت افزایش تماس جنسی بدون استفاده از موانع محافظتی، شرکای جنسی متعدد و داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

با وجود درمان پذیر بودن زگیل تناسلی راه درمانی برای HPV وجود ندارد بنابراین حتی وقتی زگیل درمان می شود باز هم امکان انتقال HPV وجود خواهد داشت. به همین دلیل زگیل ها می توانند بعد از درمان دوباره عود کنند و به دیگران سرایت پیدا کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا