دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سوالات رایج درباره سونوگرافی در بارداری

1- آیا واقعا اهمیت دارد، من کجا سونوگرافی انجام دهم؟

کسی که برای شما سونوگرافی انجام می دهد باید متخصص زنان باشد. اگر فرد متخصص زنان نباشد این تشخیص خطا خواهد داشت. اگر شما دارای مشکلاتی در بارداری خود هستید حتما به یک متخصص زنان برای انجام این کار مراجعه کنید.

 

2- آیا خود سونوگرافی دارای اثرات جانبی بر روی جنین و مادر است؟

35 سال است که مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است اما شواهدی مبنی بر وجود اثرات جانبی منفی برای جنین وجود ندارد. زیرا سونوگرافی دارای اشعه مانند اشعه x نیست، بنابراین هیچ ضرری ندارد.

 

3- سونوگرافی چه مواردی را نشان میدهد؟

روند رشد جنین اگر مادر تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود را بداند.

برخی ناهنجاری ها از قبیل سندروم دان

وزن جنین

اندازه مغز – ستون فقرات – طبیعی بودن سر و ....

 

4- اگر سونوگرافی در هفته 6 تا 7 انجام شود و ضربان قلب تشخیص داده نشود، آیا این به معنی مشکل است؟

 خیر. به این معنا نیست که مشکلی وجود دارد. طی این مدت ساک حاملگی با رشد جنین و جسم زرد دیده میشود. اینها مانند نخود در داخل رحم ظاهر میشوند. ضربان قلب در این مراحل اولیه ممکن است تشخیص داده نشود. اگر ضربان قلب مشخص نشد دو هفته بعد دوباره باید سونوگرافی را تکرار کند. همچنین پزشک متخصص زنان طول دهانه رحم و بررسی قسمت پایین رحم را برای اطمینان از اینکه بسته است، انجام خواهد داد. در صورتی که در هفته هفتم بارداری هنوز اثری از تشکیل قلب جنین مشاهده نشد می توان آن را دلیل بر عدم بارداری دانست. مراحل رشد جنین ۱۲ ماه به طول می انجامد بنابراین برای تشکیل اندام ها و بویژه قلب جنین نباید عجله داشت. به زنان باردار توصیه می شود که برای گرفتن جواب دقیق و اطمینان بیشتر در هفته دوازدهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند. در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل شده و صدای قلب جنین نیز واضح است. به طور معمول ضربان قلب جنین از هفته هشتم به وضوح شنیده می شود.

 

5-  در محاسبه سن حاملگی سونوگرافی چقدر دقیق است؟

پزشکان متخصص زنان از روش های مختلفی برای تعیین بارداری شما استفاده می کنند. رایج ترین این روش ها سونوگرافی است که اندازه ساک بارداری و ارتفاع بین سر و عضله سرین برای تعیین سن جنین و بارداری استفاده میشود. سایر روش های تعیین کننده سن بارداری شامل اولین روز آخرین روز قاعدگی (LMP) و آزمایش خون HCG است.

 

6-   چه موقع سونوگرافی می تواند جنسیت نوزاد را تعیین کند؟

 برای ارزیابی تاریخ، بارداری چندقلو، محل جفت و یا عوارض ممکن است سونوگرافی بین هفته 18 تا 20 انجام شود. همچنین ممکن است تعیین جنسیت جنین در طول سونوگرافی ممکن باشد. عوامل متعددی مانند مرحله بارداری و موقعیت جنین بر دقت پیش بینی جنسیت تاثیر می گذارد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا