دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه عواملی باعث ناباروری مردان می شود؟

ناباروری مردان زمانی نشان داده می شود که مرد نتواند زن بارور را پس از یک سال رابطه جنسی منظم و محافظت نشده باردار کند. در زوجی که مشکل باردار شدن دارند، این مشکل می تواند به خاطر یک شریک یا هر دو باشد. پس از شناسایی مشکل، درمان‌های باروری می‌توانند بر علت ناباروری غلبه کنند، چه به دلیل زن یا مرد باشد.

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که ناباروری در یک زوج به احتمال زیاد به دلیل یک مسئله زنانه است، اما اینطور نیست.

حدود نیمی از موارد ناباروری شامل یک عنصر ناباروری مردانه است. ناباروری مردانه تنها عامل 20 تا 30 درصد موارد ناباروری است و در 20 تا 30 درصد دیگر از موارد ناباروری همراه با عامل زنانه است.

تولید مثل طبیعی مرد

مردان در بیضه های خود اسپرم تولید می کنند و در سیستمی که توسط هورمون ها کنترل می شود ذخیره و حمل می شود. در طی انزال، اسپرم با مایعات منی مخلوط می شود و منی را تشکیل می دهد که از طریق آلت تناسلی از بدن خارج می شود. اگر مایع منی حاوی مقدار کافی اسپرم با کیفیت کافی باشد، یکی از آن اسپرم ها می تواند تخمک زن را که ممکن است در لوله های فالوپ زن وجود داشته باشد بارور کند و در نتیجه حاملگی شود.

برای اینکه مرد بتواند یک زن را باردار کند، باید شرایط کاملاً مناسب باشد، از جمله سطح هورمون، ژن ها و شرایط محیطی. هنگامی که مشکلی در هر یک از عملکردهای دستگاه تناسلی مردانه رخ دهد، ناباروری مردان ممکن است رخ دهد.

علل ناباروری مردان

تولید اسپرم

ناباروری مردان که گاهی اوقات ناباروری با عامل مردانه نامیده می شود، اغلب به دلیل مشکلات تولید اسپرم رخ می دهد. یک انزال طبیعی تقریباً شامل 20 تا 300 میلیون اسپرم است. برای اینکه یک اسپرم زنده بماند، باید ساختار و شکل مناسب (مورفولوژی) و همچنین حرکت خوب (حرکت) داشته باشد.

عوامل سن و سبک زندگی

مردان ممکن است بعداً به دلیل عادت های بدی مانند مصرف مواد مخدر و سوء مصرف الکل دچار مشکلاتی شوند. سن مرد نیز ممکن است منجر به ناباروری یا حداقل کاهش باروری شود. زمان و سبک زندگی بر روی قسمت هایی که سلول های اسپرم جدید را تولید می کنند، تأثیر می گذارد. نتیجه این است که اسپرم‌های بیشتری از منظر DNA دچار اختلال می‌شوند و احتمالاً حاملگی را در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین قرار می‌دهند و کودکانی که با خطرات سلامتی بیشتری متولد می‌شوند.

در حالی که تولید تستوسترون با افزایش سن مردان کاهش می یابد، ارتباط بین سن و ناباروری مردان ثابت نشده است.

توجه: تستوسترون درمانی، که برخی از مردان برای بهبود میل جنسی خود انجام می دهند، می تواند منجر به ناباروری مردان شود. مردانی که مایلند پدر شوند و در حال بررسی تستوسترون درمانی هستند، ابتدا باید آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

تاثیر سن ممکن است فراتر از باروری مردان باشد. برخی شواهد نشان می دهد که مردان مسن شانس بیشتری برای پدر شدن فرزندانی دارند که در معرض خطر بیشتری برای نقایص مادرزادی و اختلالات رشدی هستند.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

سلول‌های بدن مرد در صورت کمبود مواد مغذی، به درستی عمل نمی‌کنند. به همین دلیل، برای مردان مهم است که رژیم غذایی متعادلی داشته باشند تا مطمئن شوند که بدن آنها مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دارد که به تولید اسپرم سالم کمک می کند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

داروها، استروئیدها و الکل علاوه بر کمک به سلامت کلی، می توانند تعداد و کیفیت اسپرم مردان را کاهش دهند. استروئیدها به طور خاص می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها و کاهش تولید اسپرم شوند.

وزن را کنترل کنید

وقتی صحبت از باروری می شود، مردانی که اضافه وزن دارند ممکن است برای تولید اسپرم دچار مشکل شوند. چاقی همچنین می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود. حفظ وزن مناسب در مقایسه با قد (BMI) برای مردان مهم است.

از تنباکو استفاده نکنید

ثابت شده است که تنباکو تولید اسپرم را کاهش می دهد، علاوه بر آن باعث ایجاد تعدادی دیگر از نگرانی های کلی سلامت می شود.

از استرس دوری کنید

استرس طولانی مدت می تواند با هورمون های مورد نیاز برای تولید اسپرم تداخل ایجاد کند. گاهی اوقات ناباروری به خودی خود می تواند منجر به استرس شود، بنابراین برای مردان مهم است که در طول زمانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، از استرس رهایی پیدا کنند. یوگا، مدیتیشن و ورزش راه های عالی برای تسکین اضطراب روزانه هستند.

قرار گرفتن در معرض محیط زیست

برخی از مواد شیمیایی می توانند اثراتی شبیه به هورمون زنانه در بدن مردان ایجاد کنند که می تواند منجر به کاهش تولید اسپرم شود. آفت کش ها، علف کش ها، حشره کش ها و سایر مواد شیمیایی نیز ممکن است بر توانایی اسپرم برای اتصال به تخمک در طول لقاح تاثیر بگذارند.

فعالیت هایی که باعث افزایش دمای کیسه بیضه می شود

برای اینکه اسپرم ها بالغ شوند، باید چند درجه کمتر از دمای طبیعی بدن باشند، به همین دلیل است که بیضه ها در کیسه بیضه خارج از بدن اصلی قرار دارند. گذراندن زمان بیش از حد در جکوزی، پوشیدن لباس زیر تنگ، نگه داشتن لپ تاپ به طور مستقیم روی پا و سایر فعالیت هایی که دمای کیسه بیضه را افزایش می دهد می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد.

عوامل ژنتیکی

در بیشتر موارد، عوامل ژنتیکی به ناهنجاری در کیفیت و تولید اسپرم مربوط می شود. گاهی اوقات مشکلات ساختاری که باعث ناباروری می شود به دلیل مسائل ژنتیکی است. این می تواند شامل تولد بدون مجرای دفران باشد، لوله ای که اسپرم را به مجرای انزال می برد.

مسائل پزشکی

مسائل پزشکی و عوامل سبک زندگی ممکن است باعث ناباروری مردان نشود، اما وجود آنها می تواند خطر ناباروری را در مردان افزایش دهد. مشکلات پزشکی که منجر به ناباروری مردان می شود عبارتند از:

  • مسائل مربوط به انزال، مانند انزال رتروگراد هنگامی که منی به جای خروج از آلت تناسلی، به مثانه می رود.
  • وازکتومی
  • اختلال نعوظ (نعوظ را از طریق انزال حفظ نمی کند)
  • واریکوسل (ورید متورم که بیضه را تخلیه می کند)
  • عفونت
  • تومورها
  • بیضه های نزول نکرده
  • عیوب ساختاری در قسمتی از سیستم
  • جراحی های قبلی
  • پرتو درمانی
  • داروها
  • مشکلات هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض سموم

درمان ناباروری مردان

ایجاد تشخیص صحیح برای ناباروری مردان در استفاده از درمان مناسب بسیار مهم است. اول، پزشکان در مورد سابقه پزشکی و فعالیت جنسی مرد سوال می پرسد. یک نمونه منی از طریق خودارضایی جمع آوری می شود و یک آزمایش آنالیز مایع منی را انجام می دهد. ممکن است آزمایشات دیگری مورد نیاز باشد.

هنگامی که پزشک علت ناباروری را تشخیص داد، درمان می تواند شروع شود. ممکن است از داروها برای اصلاح عدم تعادل هورمونی یا رفع برخی از مشکلات انزال استفاده شود. جراحی می تواند برخی از مشکلات ساختاری مانند واریکوسل را اصلاح کند و همچنین می تواند وازکتومی را معکوس کند.

سایر گزینه های درمانی شامل کمک به اسپرم برای رسیدن به تخمک برای لقاح است. این کار را می توان با لقاح مصنوعی، به احتمال زیاد لقاح داخل رحمی (IUI) انجام داد. لقاح آزمایشگاهی (IVF) نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، از جمله تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا