دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل ایجاد هرپس مقعدی یا تبخال مقعدی

تبخال یک عفونت ویروسی است که می‌تواند باعث ایجاد تاول و هاگینه در اطراف دهان، اندام های تناسلی یا مقعد شود. تبخالی که در مجاورت مقعد ایجاد میشود تبخال مقعدی نام دارد.

تبخال همیشه با نشانه‌هایش ظاهر نمی‌شود. اما در صورت وجود علائم، افراد مبتلا شده ممکن است در اطراف مقعد خود متوجه وجود هاگینه و تاول شوند.

در این بخش، ما یک نگاه کلی و مروری بر تبخال مقعدی داریم که شامل شناسایی و تشخیص وضعیت تبخال مقعدی، درمان و معالجه‌ی آن و چگونگی کاهش احتمال ابتلا به تبخال مقعدی است.

هرپس یک خانواده از ویروسها است که در انسان عفونت ایجاد میکنند. هرپس مقعدی [تبخال مقعدی] عفونتی است که بر اثر ویروس هرپس به صورت مجموعه‌ای از زخم یا تاول در اطراف مقعد بروز میکند. هرپس مقعدی به علت ابتلاء به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و مشخصاً انواع HSV موسوم به HSV1 و HSV2 ایجاد میشود.

سیفلیس، شانکروئید و دوناوانوسیس عفونتهایی هستند که میتوانند سبب ایجاد انواع ضایعات در اطراف مقعد شوند.

تمامی این عفونتها، شامل HSV، از طریق تماس جنسی منتقل میشوند.

علایم هرپس مقعدی شامل موارد زیر است:

برآمدگیهای قرمز رنگ یا تاولهای سفید

درد و خارش ناحیه اطراف مقعد

اولسرهایی که در محل تاول‌های اولیه ایجاد میشوند

جرب‌هایی که روی اولسرهای دچار پارگی یا خونریزی را می‌پوشانند

تغییر در عادات دفع مدفوع

هرپس مقعدی چگونه منتقل میشود؟

 HSVمقعدی یک عفونت واگیردار جنسی است. این ویروس از طریق تماس جنسی یا مقاربت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.

هرپس مقعدی چگونه تشخیص داده میشود؟

اگر کسی دچار علایم آشکار هرپس مقعدی باشد، دکتر ممکن است پس از معاینه بالینی برای درمان آن تصمیم بگیرد. به هر حال اگر پزشک متخصص در این مورد مطمئن نباشد تستهای دیگری را در دستور کار قرار خواهد داد.

برای انجام این کار پزشک متخصص یا به کشت نمونه تاول یا اولسر ایجاد شده اقدام کرده یا از آزمایش نمونه خون استفاده خواهد کرد. نمونه گرفته شده برای تعیین علت بروز علایم در بیمار به آزمایشگاه ارسال میشود. بر مبنای اطلاعات به دست آمده پزشک میتواند گزینه‌های درمانی را مورد بحث قرار دهد.

هرپس مقعدی چگونه درمان می‌شود؟

درمان هرپس مقعدی طول مدت طغیان بیماری و شدت آن را کاهش می‌دهد. درمان در عین حال باعث کاهش میزان ریسک انتقال عفونت از بیمار به شریک جنسی وی می‌شود.

درمان اصلی هرپس مقعدی استفاده از داروهای ضد ویروسی است HSV .یک ویروس است. داروهای ضد ویروسی برای مقابله با این ویروس وجود دارد. به مردم دچار علایم ابتلاء به HSV داروهای ضد ویروس داده میشود تا زمانی که طغیان بیماری فروکش کند. به علاوه، این امکان وجود دارد که پزشک متخصص یک داروی ضد ویروس را برای مصرف منظم تجویز نماید.

در موارد هرپس مقعدی شدید، پزشک ممکن است انجام درمان ضد ویروسی از طریق تزریق داخل وریدی را توصیه کند. این بدان معنی است که داروهای ضد ویروسی به طور مستقیم از طریق یک سرنگ به داخل ورید تزریق شده و از این مسیر وارد جریان خون میشود.

برگشت هرپس مقعدی

داروی ضد ویروسی به کاهش تعداد موارد و شدت برگشت هرپس مقعدی کمک میکند. وقتی HSV مجدداً ظاهر می‌شود درمان ضد ویروسی ادامه‌دار میتواند به کوتاه کردن دوره عود عفونت کمک کند.

به مرور زمان دورههای طغیان هرپس در اطراف مقعد کاهش پیدا میکند. در نهایت پزشک و بیمار به این تصمیم میرسند که درمان سرکوبگرانه را خاتمه دهند. اگر چنین کاری انجام شود درمان مجدد با داروهای ضد ویروس بار دیگر زمانی آغاز میشود که فرد در معرض طغیان تازه‌ای از ویروس قرار گرفته باشد.

آیا هرپس مقعدی مُسری است؟

هرپس مقعدی مسری است. بیشترین احتمال انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر مربوط به زمانی است که ضایعات پوستی روی پوست اطراف مقعد وجود داشته باشد.

مردم در صورتی دچار این ویروس میشوند که با فرد دچار عفونت مزبور تماس جنسی داشته باشند. به علاوه فرد مبتلاء حتی در صورتی که دارای علایم آشکار ابتلاء به ویروس نباشد میتواند آن را به شریک جنسی خود منتقل کند.

دانستن اینکه فرد به HSV مبتلاء است یا خیر، غیر ممکن است. علایم عفونت همیشه آشکار نیستند، بنابراین فرد ممکن است دچار آلوده بودن خود به این ویروس نشود. در چنین موردی این امکان وجود دارد که ویروس به شکل نادانسته از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.

چگونه خطرات تبخال یا هرپس مقعدی را کاهش دهیم؟

از آنجا که عفونت‌های واگیردار جنسی در طول تماس جنسی منتقل میشوند، مردم میتوانند از طریق اقدام به سکس ایمن از خطر مزبور بکاهند. مقیاسهای مربوط به سکس ایمن که در زیر فهرست شدهاند در این مورد مفیدند:

  • استفاده از روشهای پیشگیری مانند کاندوم در طول رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی
  • اگر در یک رابطه درگیر هستید، تکهمسری را رعایت کنید.
  •  از مقاربت جنسی خطرناک خودداری کنید.
  • انجام منظم آزمایشهای سلامت جنسی و عدم ابتلا به بیماریهای مقاربتی
  • اطمینان از اینکه تمامی شریکهای جنسی، آزمایشهای معمول سلامت جنسی را انجام میدهند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید از متخصص زنان بخواهید تا غربالگری روتین مربوط به بیماریهای واگیردار جنسی را برای شما انجام دهد. آزمایش مکرر در این مورد شما و شریک جنسی شما را در وضعیت ایمن نگه خواهد داشت.

اگر شریک جنسی فردی به تبخال مقعدی مبتلا باشد، میتوانند با استفاده از روش های پیشگیری و عدم برقراری رابطه در هنگام عود بیماری و یا دوره فعال آن، خطر انتقال آن را کاهش دهند.

افرادی که به تبخال مبتلا بوده اند، باید داروهای ضد ویروسی که توسط پزشک متخصص زنان تجویز میشوند را مصرف کرده و برای مطمئن شدن از تحت کنترل بودن ویروس، مجدداً به پزشک زنان مراجعه کنند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا