دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل خشکی واژن

دلایل خشکی واژن
 

خشکی واژن از آن دسته مشکلات شایع بین خانم هاست که دلایل مختلف و متفاوتی هم دارد. بالا رفتن سن،بارداری و نوسانات هورمونی تنها چند دلیل انگشت شمار برای این مشکل است. واژن یک اندام مهم در زنان است و مشکلات مربوط به آن باید جدی گرفته شوند. خشکی واژن به ویژه در هنگام دخول، می توانند رابطه را دردناک و شرایط را سخت کند. ترشحات واژن محیط واژن را قلیایی میکنند به همین دلیل اسپرم میتواند برای تولید مثل جنسی در واژن زنده بماند. ترشحات واژن نیز دیوارهی آن را نرم و روان میکند و موجب کاهش آسیب در حین رابطهی جنسی میشود. استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که لایهی داخلی واژن را نرم و ضخیم میکند. خشکی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد میشود. با افزایش سن، به دلیل تغییردر تولید هورمونها دیوارهی واژن نازک میشود. تغییرات هورمونی شایع ترین علت آن است اما تنها علت آن نیست. خشکی واژن علامتی است که غالبا بعد از یائسگی در خانمها دیده میشود. گرچه ممکن است در هر سنی و به دلایل متعددی ایجاد شود، اما خوشبختانه درمانهای متعددی برای آن وجود دارد.عواملی باعث کاهش استروژن می شوند که عبارتند از:زایمانشیردهییائسگی و زمان پیش از شروع یائسگی اختلال در سیستم ایمنی بدن برداشتن تخمدان هاروش هایی که برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شوند؛
مانند:
پرتودرمانی، شیمی درمانی
و هورمون درمانی مصرف دخانیاتبیماری خود ایمنی:بیماری به نام سندرم شوگرن که یک نوع بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله و در آنها ایجاد اختلال کند. این بیماری منجر به خشکی بعضی نواحی بدن مانند: دهان، چشمها و واژن می شود.
شستشوی واژن:شستشو و دوش واژن با بعضی از مواد باعث برهم خوردن تعادل در واژن و در نتیجه باعث ایجاد التهاب، عفونت و هممچنین خشکی آن می شوند.مصرف برخی داروها:مصرف برخی داروها مانند داروهای سرما خوردگی، ضد افسردگی و ضد آلرژی باعث کاهش رطوبت و خشکی غشای مخاطی در برخی نواحی بدن از جمله واژن می شوند.
استفاده از روش های پیشگیری از بارداری:کاندوم یکی از موارد پیشگیری از بارداری است که عده کثیری از آن استفاده می کنند. در برخی افراد استفاده از آن عوارضی به همراه دارد و برخی زنان به لاتکس و مواد اسپرم کش موجود در کاندوم حساسیت نشان می دهند و این حساسیت منجر به خشکی واژن می شود.
عوامل روحی و روانی:عواملی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، عدم آرامش کافی و داشتن خاطرات بد از یک رابطه جنسی باعث ایجاد خشکی در واژن می شوند. همچنین عدم وجود یک پیش نوازی و تحریک کافی برای شروع رابطه جنسی نیز در خشکی واژن تاثیرگذار خواهد بود.علائم خشکی واژنعلائم اولیه-درد و خونریزی کم در هنگام مقاربت-سوزش در زمان دفع ادرار-خارش شدید-خروج ترشح از واژنعلائم ثانویه-تعریق شبانه-خستگی بیش از حد-مسائل مربوط به حافظه-بی خوابی-تغییرات خلق و خویدر صورت مشاهده هر کدام از تغییرات زیر در واژن به پزشک مراجعه کنید:احساس سوزش خارش واژن خشکی واژن درد در هنگام مقاربتپزشک با معاینه میتواند تغییرات در دیواره واژن را بررسی کرده و سایر علل مانند عفونت را رد کند. همچنین برای تشخیص عفونت ممکن است نمونهای از سلولها یا ترشحات واژن را جمع آوری کرده و آزمایش کند.هیچ تستی وجود ندارد که به تنهایی بتواند آتروفی واژن و خشکی واژن را تشخیص دهد و پزشک به طور معمول با استفاده از علائم به تشخیص درست میرسد.توجه داشته باشید که درمانهای متعددی برای رفع خشکی واژن وجود دارند، اما درمان خشکی واژن فقط تحت نظرمتخصص زنان انجام میشود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا