دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

قرص‌های ضدبارداری اورژانسی چه تاثیری بر پریودی دارد؟

قاعدگی یکی از مراحل بلوغ در دختران می‌باشد. پریودی معمولا بین 3 تا 7 روز طول می‌کشد. این روند تا زمان یائسگی رخ می‌دهد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد و می‌تواند بین 21 تا 35 روز متغیر باشد. 

در زمان بلوغ دختران از غده هیپوفیز هورمون‌هایی ترشح می‌شود که تخمدان‌ها را وادار می‌کند که هورمون زنانه تولید کنند. این هومورن‌هایی که ترشح می‌شود باعث بالغ شدن بدن دختران می‌شود. این هورمون‌ها پروژسترون و تستوسترون نام دارند که بسیار برای بلوغ و رشد جسمی لازم می‌باشند. قاعدگی زمانی رخ می‌دهد که اندام تناسلی دختر کامل شده باشد.

وقتی دوره‌ی پریودی شروع شد در هر ماه یک تخمک از تخمدان ها آزاد می‌شود. این تخمک با چشم دیده نمی‌شود. به این عمل تخمک گذاری گفته می‌شود. تخمک وارد لوله‌های فالوپ می‌شود و از طریق این لوله‌ها وارد رحم می‌شود. در صورتیکه تخمک با اسپرمی برخوردی نداشته باشد تخمک بارور نشده و از بدن دفع می‌شود.

چرا خون‌ریزی رخ می‌دهد؟

رحم یک خانم به مدت یک سیکل کامل ( 21 یا 35 روز) خود را برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می‌کند. مخاطاتی برای تخمک بارور شده در رحم ایجاد می‌شود. اما زمانی که تخمک بارور نشده و از بدن دفع می‌شود مخاطات هم به صورت خونریزی از رحم خارج می‌شود. رحم خود را بازسازی می‌کند برای ماه آینده و تا زمانی که لقاح صورت نگیرد این روند ادامه دارد.

قرص‌های ضدبارداری اورژانسی چه تاثیری بر پریودی دارد؟

مصرف قرص‌های اورژانسی ضدبارداری در مواقعی چرخه‌ی پریودی و نظم پریودی را بر هم میزند و ممکن است باعث لکه بینی شود. و می‌تواند دوره ی شما را به عقب یا جلوتر بیاندازد. و حتی ممکن است میزان خونریزی شما را تغییر دهد.

در مواقع عادی باید سرموعد مقرر پریودی صورت می‌گیرد اما در مواقعی که بیش از یک هفته تعویق افتاد حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید زیرا ممکن است  قرص تاثیری نکرده باشد و حاملگی رخ داده باشد.

قرص‌های جلوگیری اضطراری را هیچ گاه نباید به عنوان قرص جلوگیری از بارداری مداوم استفاده کرد. اگر مداوم از قرص‌های جلوگیری اضطراری استفاده کنید تاثیر آن مداوم نمی‌باشد و پس از استفاده از آن توانایی بارداری خواهید داشت. معمولا با استفاده‌ی بیش از حد از قرص‌های جلوگیری اضطراری بارداری پریودی‌ها نامنظم و غیرقابل پیش بینی می‌شود.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

عقب افتادن پریودی تا 5 روز طبیعی می‌باشد و زمانی برای مراجعه به پزشک زنان اقدام کنید که به صورت سه ماه متوالی پریودی قطع و یا بیشتر از 5 روز تاخیر دارد. 
 

زمانی پریودی یک ماه را کاملا از دست می دهید که به مدت 6 هفته و یا بیشتر پریود نشده اید.

 

بعد از مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری چه می‌شود؟

بعد از مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی معمولا حس خاصی در بانوان ایجاد نمی‌شود و هیچگونه عوارضی ندارند اما در برخی افراد معمولا عوارض بسیار جزیی نمایان می‌شود.

  • در موارد بسیار نادری تهوع و استفراغ رخ می‌دهد.
  • سینه‌ها حساس می‌شوند.
  • ممکن است باعث سردرد و سرگیجه شود.
  • در قسمت پایین شکم احساس درد ایجاد شود.
  • ممکن است حس خستگی ایجاد شود.

نکته: اگر پس از سه تا پنج هفته بعد از استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در ناحیه شکم درد‌های شدید پیش رونده داشتید، ممکن است این نشانه یک حاملگی خارج از رحم باشد. در این صورت بلافاصله به متخصص زنان مراجعه کنید تا مانع عوارض جدی آن شوید

چرا پریودی عقب می‌افتد؟

پریودی یکی از اتفاقات مهم هر خانم در هرماه می‌باشد. عقب افتادن پریودی در هرماه دلایل مختلفی دارد. اما در صورتی که پی در پی طی ماه‌های مختلف پریودی نامنظم و عقب افتادگی‌های طولانی مدت اتفاق بیافتد باید جدی گرفته شود و زیر نظر پزشک متخصص زنان علت عقب افتادگی بررسی شود تا در صورت مشکل جدی درمان صورت گیرد.

پریودی برای سلامتی و شادابی هر خانم بالغ لازم و ضروری می‌باشد.

 

علت‌های عقب افتادن پریود را در زیر بررسی می‌کنیم :

 1. تنبلی تخمدان علت عقب‌افتادن پریود یا قطع قاعدگی

یکی از علل عقب افتادن پریودی در بانوان سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد که یکی از علت‌های شایع عقب افتادن پریود می باشد و ماه‌ها عادت ماهیانه را قطع می کند. سندروم پلی کیستیک همان تنبلی تخمدان‌ها می‌باشد. علت دقیق سندروم پلی کیستیک هنوز مشخص نشده است اما در این بیماری اختلالاتی برای تخمک بوجود می‌آید و بانوان را برای باردار شدن با مشکل مواجه می‌کند که یکی از علایم این سندروم قطع عادت ماهیانه و نامنظم شدن طولانی مدت آن می‌باشد.

2. از علت های دیگر عقب افتادن پریود نامتعادل شدن هورمونهای عادت ماهیانه

یکی دیگر از دلایل عقب افتادن پریودی تغییرات در هورمون‌ها می‌باشد. پریودی با هورمون‌های بدن رابطه‌ی مستقیم دارد و در صورتی که در هورمون‌های بدن تغییراتی ایجاد شود می‌تواند پریودی را عقب بیاندازد. با انجام آزمایشات هورمونی و مصرف داروها تعادلات هورمونی منظم می‌شوند.

 3. مصرف بعضی از داروها

مصرف برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی و داروهای مربوط به بیماری آسم باعث برهم زدن پریودی می شود و اثرات جانبی روی تخمدان‌ها و قاعدگی دارد. پس قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید و از اثرات آن‌ها آگاه باشید.

4. تنش‌ها و استرس‌ها

زمانی که استرس یا تنشی بر بدن وارد می‌شود تعادل هورمون‌ها به هم می خورد و این برهم خوردن تعادل هورمون‌ها به راحتی می‌تواند پریودی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث عقب افتادن عادت ماهیانه شود.

5. غده تیروئید

یکی دیگر از علل عقب افتادن قاعدگی می‌تواند مشکل و اختلال در غده تیروئید باشد. در صورتی که پریود شما برای مدت طولانی عقب بیافتد و نظم سابق را نداشته باشد پزشک معالج آزمایش‌های لازم را برای تشخیص علت عقب افتادگی تجویز می‌کند که یکی از این آزمایشات آزمایش غده تیروئید می‌باشد و در صورت مشکل درمان صورت می‌گیرد.

6. ورزش‌های سنگین و بیش از حد توان بدن

بسیاری از بانوان زمانی که شروع به انجام فعالیت‌هایی ورزشی و یا انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین می‌کنند دچار اختلال در قاعدگیشان می‌شوند. با انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین بدن مقدار زیادی انرژی از دست می‌دهد و این موضوع اختلالاتی در نظم پریودی ایجاد می‌کند.

7. قرص‌های ضدبارداری

مصرف قرص‌های ضدبارداری، تغییراتی در هورمون‌های بدن ایجاد می‌کنند و در نتیجه موجب تغییراتی در سیکل قاعدگی و از بین رفتن نظم همیشگی‌اش می‌شود. در این صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا