دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سوزاک

سوزاکGonerrehea   


یکی از بیماری‌های آمیزشی شایع است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. عامل آن نیسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی می‌باشد. علایم معمول در مردان شامل سوزش ادرار و خروج ترشحات چرکی از آلت است. اما در زنان معمولاً بی‌علامت است یا ممکن است خود را به صورت ترشحات واژنی یا دردهای لگنی نشان دهد. برای پیشگیری از بروز عوارض و جلوگیری از گسترش بیماری درمان آنتی‌بیوتیکی ضروری است.

بیماری سوزاک عبارت از یک نوع عفونت است که ازطریق فعالیت جنسی قابل سرایت (STI) میباشد و توسط باکتریای به نام نایـسریا گونـوره ایجاد می شود.

چگونه به بیماری سوزاک مبتلا می شویم؟

در زمان مقاربت جنسی مهبلی ، مقعدی و یا دهانی با شخصی که به بیماری سوزاک مبتلا است، شما نیز می توانید به این بیماری مبتلا شویدشما می توانید، حتی از افرادی که علایم بیماری را ندارند، نیز بیماری را به خود انتقال دهید.زنان باردار می توانند، این بیماری را به نوزادان شان در حین ولادت منتقل کنند، که منجر به عفونت جدی چشم نوزادان شده و ممکن در آینده اطفال شان کور شوند.بیماری سوزاک می تواند گلو، مقعد، مجرای ادرار (عبور ادرار)، دهانه رحم (گردن رحم) و چشم ها را مبتلا نماید.درصورتیکه بیماری مداوا نشود، ممکن جلد و مفصل ها عفونی گردند.بیماری سوزاک همچنان می تواند سبب بروز مننژیت شود. مننژیت یک بیماری می باشد که پوشش مغز را عفونی میکند.در زنان بیماری سوزاک سبب عفونت جدی شده و توانایی مادر شدن را از آنان می گیرد.زنانی که به بیماری سوزاک مبتلا اند، می توانند این بیماری را حین ولادت به نوزدان شان منتقل نمایند. در نتیجه چشم نوزادان جداًعفونی شده و منجر به کورشدن نوزاد می گردد.اکثریت مردم نمی دانند که آیا آنان به این بیماری مبتلا هستند یا خیر چون آنان کدام علایم و نشانۀ بیماری را ندارند.یگانه راهی که به شما نشان می دهد که بیماری سوزاک را دارید یا خیر، یک آزمایش سریع و سادۀ ادرار می باشد.

روش دیگر آن مالیدن یک پنبه در منطقه آلوده به بیماری و آزمایش نمودن همین پنبه برای بیماری سوزاک می باشد.

علایم و نشانه های بیماری سوزاک:

در مردان:

سوزش در هنگام ادرار

ترشح مواد سفید و یا زردرنگ از آلت تناسلی شان

خایه های متورم و دردناک

سرخ بودن و احساس درد در سر آلت تناسلی شان

ترشح و ناراحتی در مقعد شان

عفونت چشمھا

در زنان:

ترشح مواد غیرمعمولی از مهبل شان

خونریزی های مهبلی

درددر هنگام ادرار

دردهای بطنی مخصوصاً در زمان مقاربت جنسی

ترشح و ناراحتی در مقعد شان

عفونت چشمها

بیماری سوزاک را می توان توسط یک پیچکاری ضد عفونی (انتی بایوتیک) مداوا کرد.هرزمانی که به مسافرت می روید، دکترتان را در جریان قرار دهید. زیرا بعضی انواع از بیماری سوزاک در کشور استرالیا معمول نبوده و این نوع بیماری ها داروهای مخصوص دارند.

اگر قبلاً بیماری سوزاک را داشته اید، ممکن دوباره به آن مبتلا شوید.خودتان و شریک جنسی تان تست بیماری سوزاک را انجام دهید. در صورتیکه شما بیشتر از یک شریک جنسی دارید، و یا شریک جنسی تان با افراد دیگر نیز مقاربت جنسی دارد، بصورت منظم آزمایش بیماری را انجام دهید. خطرات مبتلا شدن به این بیماری بستگی به تعداد شریک جنسی تان دارد. یعنی به هرتعداد شریک جنسی که داشته باشید، به همان اندازه خطر مبتلاشدن به این بیماری افزایش می یابد.خود و شریک جنسی تان را مداوا کنید. از شریک جنسی تان بخواهید که آزمایش بیماری را انجام داده و مداوا شوند، و بدین ترتیب شما این بیماری را به یکدیگر و سایر افراد منتقل نمی کنید.در جریان مقاربت جنسی مهبلی ، مقعدی و یا دهانی از کاندوم استفاده کنید. با شریک جنسی دراز مدتتان هم از کاندوم استفاده نمایید اگر شما با افراد دیگر نیز مقاربت جنسی دارید.در مورد استفادۀ کاندوم به شریک جنسی جدید تان قبل از مقاربت جنسی بگویید.زمانیکه کاملاً مداوا نشده اید، و نشانه های بیماری از شما رفع نه شده باشد، حتی با استفاده از کاندوم نیز با کسی مقاربت جنسی انجام نه دهید.همیشه از کاندوم استفاده نمایید، مخصوصاً زمانی که با شریک جنسی جدیدی مقاربت می نمایید.در صورتیکه بیشتر از یک شریک جنسی دارید و یا شریک جنسی تان با افراد دیگر نیز مقاربت می کند، بطور منظم تست بیماری سوزاک را انجام دهید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا