دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

شستشوی واژن

ناحیه تناسلی خود را چطور تمیز می‌کنید؟ قبل از اینکه به این سئوال پاسخ دهیم اجازه دهید آناتومی این ناحیه را با هم بررسی کنیم. به ناحیه تناسلی زنانه اصطلاحا واژن گفته می‌شود در صورتی که واژن در واقع کانال داخلی ناحیه تناسلی است و این منطقه هیچ نیازی به شستشو و تمیز کردن ندارد. در این مقاله در رابطه با شستشوی واژن و لب های کوچک و بزرگ آن توضیح می دهیم.

چرا نباید واژن را شست؟

واژن مثل خانه‌ای است که ماهیانه کارگری آن را تمیز می‌کند و هیچ نیازی نیست که شما خودتان دست به کار شوید. اما چطور این موضوع انجام می‌شود؟

واژن ph خنثی دارد و به واسطه ترشحات طبیعی مرتبا در حال خود تمیزی است. در درون واژن باکتری‌‌‌‌های خوبی زندگی می‌کنند که اسیدیدته واژن را در حد طبیعی نگه داشته و از رشد سایر باکتری‌‌‌‌های مضر در آن پیشگیری می‌کنند. وقتی واژن را با مواد شوینده یا ژل‌‌‌‌های شستشوی مخصوص خانم‌‌ها یا حتی آب می‌شویید PH آن به هم ریخته و در خطر آلوده شدن به باکتری‌‌‌های مضر قرار می‌گیرد. پس بهترین کار این است که آن را به حال خودش بگذارید.

چطور باید لب های کوچک و بزرگ واژن را شست؟

ولو یا همان لب های واژن در واقع ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنانه است که بر خلاف واژن نیاز به مراقبت و شستشو دارد. برای شستشو و بهداشت این ناحیه باید از آب ولرم و مواد شوینده غیر صابونی استفاده کرد. بعد از هر بار شستشو اجازه دهید ناحیه کاملا در معرض هوا خشک شده یا از دستمال یا حولهای نرم کمک بگیرید. ناحیه بین ولو و مقعد را هم روزانه باید از جلو به عقب شست تا از پخش باکتری‌ها و ورودشان به واژن پیشگیری شود.

بهترین محصولات شستشوی زنانه کدام محصولات هستند؟

حقیقت را بخواهیم بگوییم هیچ کدام. آب و شاید کمی صابون ملایم بهترین گزینه است. با این وجود اگر مایلید از این دست محصولات استفاده کنید حتما انواعی را بخرید که بدون رایحه است زیرا اسانس سبب خشکی پوست و بر هم خوردن ph طبیعی ناحیه واژن می‌شود. از آنجا که ولو و واژن بسیار به هم نزدیکند احتمال ورود هر نوع ماده شوینده‌ای که به ولو می‌زنید به داخل واژن هم وجود دارد و این موضوع می‌تواند زمینه را برای ورود باکتری‌‌‌های مضر به واژن فراهم کند. هیچ نیازی وجود ندارد که شما بوی طبیعی واژن را با صابون‌‌‌های اسانس دار مضر بپوشانید. محصولی که استفاده می‌کنید باید بدون بو باشد، ضد آلرژی بوده و توسط متخصصان پوست تایید شده باشد.

هر چند وقت یکبار باید ولو را شست؟

شستشوی روزانه با آب و شوینده ملایم خوب است. برخی خانم‌‌ها در دوران قاعدگی احساس ناخوشایندی دارند و دوست ندارند خود را با آب بشویند اما شستشوی روزانه حتی در این دوره نیز می‌تواند به بهداشت واژن کمک کرده و احساس بهتری ایجاد کند.

چطور در دوره قاعدگی ناحیه را بشوییم؟

خون و هر لکی با آب و مقداری مایع شوینده ملایم پاک می‌شود. اگر از محصولات شوینده زنانه استفاده می‌کنید می‌توانید آن را روی ولو بمالید ولی مراقب باشید وارد واژن نشود زیرا می‌تواند ph آن را به هم بریزد. همچنین می‌تواند زمینه ساز حساسیت ولو شود که با سوزش و خارش و درد هنگام مقاربت همراه است.

چطور بوی واژن را از بین ببریم؟

برخی بو‌‌‌های واژن طبیعی است و صرفا با شستشوی ناحیه ولو از بین می‌رود اما برخی بوها ناخوشایند است. بوی واژن مرتبا در حال تغییر است و در دوران قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی تغییر می‌کند. بو‌‌‌های ناخوشایند واژن در پی عفونت‌‌ها بروز می‌کنند و برای رفع آن لازم است با متخصص مشورت کنید. رعایت نکات زیر می‌تواند شما را از انوع عفونت‌‌ها محافظت کند:

  • در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. اینکار شما را از بیماری‌‌‌های عفونی مقاربتی محافظت می‌کند. در عین حال به طور مرتب از نظر این بیماری‌ها چک شوید.
  • رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشید. دانه‌‌‌‌های روغنی، میوه و سبزیجات نه تنها به سلامت واژن بلکه به سلامت عمومی بدنتان کمک می‌کنند.
  • به اندازه کافی آب بنوشید. مصرف بالای مایعات باعث ترشحات کافی و سالم می‌شود.
  • از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید و از محصولات شستشوی زنانه برای ناحیه واژن استفاده نکنید. این محصولات می‌تواند ph طبیعی ناحیه را برهم بزند.
  • قبل و بعد از هر رابطه جنسی ناحیه ولو را بشویید

برای پاکیزه نگه داشتن ناحیه واژن چه باید کرد؟

  • ناحیه خارجی واژن را بشویید و پاکیزه نگه دارید. از محصولات شستشوی زنانه استفاده نکنید و اگر ناحیه ولو را با آن می‌شویید مراقب باشید وارد واژن نشود تا ph آن تغییر نکند.
  • لباس‌‌‌های زیر نخی به تن کنید. شورت‌‌‌‌های سیلک و ساتن یا پلی استر هوا را از خود عبور نمی‌دهند. نخ می‌تواند عرق و ترشحات واژن را در خود جذب کند اما الیاف دیگر این ترشحات را به شکل مرطوب در خود نگه می‌دارند و با افزایش جمعیت باکتری‌‌ها و قارچ‌‌ها سبب بروز انواع عفونت‌‌ها می‌شوند.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا