دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

واریس واژن در بارداری

واریس واژن یکی از بیماری های نادری است که در دوران بارداری می تواند رخ دهد.بیماری که ممکن است تا بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد بستگی به دلایلی دارد.روشهای مختلفی برای درمان و کاهش درد واریس وجود دارد.

ساق پاها تنها قسمت هایی از بدن نیستند که در برابر رگهای واریسی و دردناک، آسیب پذیر هستند. به علت افزایش جریان خون و بزرگ شدن رحم ( که باعث می شود رگها در لگن خاصره فشرده شوند) و هورمونهای بارداری، قسمتهای دیگر نیز در بارداری،واریس را تجربه می کنند. در حدود ۲۰ درصد از خانمهای باردار که دچار واریس واژن می شوند، عموما در بارداریهای دوم و سوم خود بیشتر و شدیدتر با این مسئله روبرو هستند.

واریس ناحیه ی تناسلی خارجی در میان ۱۰% از خانم های باردار اتفاق می افتد و معمولا در سه ماهه ی دوم و در حدود ماه پنجم رخ می دهد. علائم آن اغلب به صورت ورم و کبودی رگ ها در ناحیه ی لب بزرگ یا کوچک واژن ظاهر می شود. این رگ ها کشیده و ضعیف می شوند اما گاهی با لمس نیز حس نمی شوند.

دلایل ابتلا به واریس واژن:

۱٫ افزایش وزن رحم که به رگ های ناحیه ی لگنی فشار می آورد.
۲٫ افزایش سطح استروژن و پروژسترون که باعث استراحت رگ های خونی می شود.
۳٫ زایمان های قبلی، به خصوص اگر فشار زیادی به فرد آمده باشد.

واریس واژینال معمولا ارثی است و با بارداری های پیاپی تشدید می شود. درد، ناراحتی یا سنگینی در لب های بزرگ یا کوچک واژن در هنگام راه رفتن یا رابطه ی جنسی و درد عمیق و طولانی برخی از علائم این مشکل به شمار می رود. در اغلب موارد، واریس واژینال یک ماه یا کمی بعد از زایمان از بین می رود. اما برخی از زنان تا یک سال یا بیشتر نیز از این مشکل رنج می برند. زنان به دلیل احساس ناخوشایند یا عدم آگاهی، این علائم را به پزشک خود اطلاع نمی دهند که این مسئله بسیار اشتباه است باید حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

مسائلی که باید از آن ها اجتناب کرد:
یبوست: یبوست فشار داخلی به ناحیه ی لگنی را افزایش می دهد و گردش خون را در این ناحیه کاهش می دهد.
مصرف غذاهایی که باعث بروز یبوست می شوند مانند غذاهای بسیار فرآوری شده، غذاهایی که قند فراوان دارند و چربی های اشباع شده.
ادویه جات و ترشی جات قوی مانند فلفل، خردل، فلفل سیاه، سس تند، قهوه و سیگار کشیدن، که می تواند مشکل را تشدید کند.
نشستن طولانی و فشار زیاد در توالت؛ این مسئله فشار بر واریس را افزایش می دهد.

توصیه های دیگر

اگر مجبور هستید به مدت های طولانی بنشینید، سعی کنید هر از گاهی از جای خود بلند شوید و در اتاق راه بروید تا گردش خون در ناحیه ی لگنی افزایش یابد.
سعی کنید در هنگام استراحت به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاهای خود را بالا نگه دارید یا به سمت چپ خود دراز بکشید. این کار فشار را از روی رگ های ناحیه ی لگنی برمی دارد و جریان خون در رگ ها را افزایش می دهد.
حتما از میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، روغن ماهی و مقدار زیادی آب در این دوران استفاده کنید.

سعی کنید چند تمرین ساده و بی خطر یوگا را انجام دهید:

تمرین ویپاریتا کارانی: در این تمرین سعی کنید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه پاها را بالا نگه دارید و به دیوار تکیه دهید به گونه ای که ران ها به دیوار نزدیک باشند، و دست ها در کنار بدن قرار بگیرند طوری که کف دست به سمت بالا باشد؛ در هنگام انجام این حرکت به خوبی نفس بکشید.

تمرین پرازاریتا پادوتاناسانا: پاها باز و بدن به سمت جلو خم شود؛ در حالی که پاها دو یا سه فوت از هم فاصله دارند، انگشتان پا به سمت داخل بدن قرار داده شوند. نفس بگیرید و دست ها را بالا بی آورید، نفس خود را بیرون دهید و به سمت جلو خم شوید، زانوها هم اندکی خم شوند. استخوان نشیمن گاه را به سمت بالا متمایل کنید و ران ها را به سمت بیرون بچرخانید؛ حالا بچه (داخل شکم) را به سمت ستون فقرات در آغوش بگیرید.

تمرینات ناحیه ی لگنی را به طور روزانه انجام دهید؛ این کار به افزایش جریان خون در این ناحیه و تقویت ماهیچه ها کمک می کند و بدین ترتیب از ماهیچه ها و استخوان های این ناحیه حفاظت می شود و فشار از روی رگ ها برداشته می شود.
کمپرس Witch Hazel یکی از بی خطرترین درمان های طبیعی به شمار می رود. پدهای طبیعی که در آن از این پماد استفاده می شود درد را آرام می کند. می توان از این پدها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و چند بار در روز استفاده نمود.
لباس های حفاظت از واژن نیز گزینه ی مناسبی برای رفع درد و ناراحتی در دوران بارداری است به خصوص اگر فرد باردار مجبور باشد به مدت طولانی در روز سر پا بایستد. شورت های مخصوص دوران بارداری و انواع مختلف لباس های دیگر که در بازار به همین منظور موجود هستند در دوران بارداری و پس از زایمان بسیار مفید واقع شده اند. بهتر است پیش از بلند شدن از رختخواب و به منظور جلوگیری از التهاب بیش از حد، این گونه لباس های حفاظتی را به تن داشت. البته اگر پوشیدن این لباس ها برای برخی از افراد سخت باشد، می توان فقط در زمان ایستادن، حمل کردن بار یا راه رفتن به مدت طولانی از آن استفاده کرد.
لطفا به خاطر داشته باشید که بدن شما در روند درمان است. با تولد فرزند تغییرات بسیاری ایجاد خواهد شد که ممکن است انتظارشان را نداشته باشید. اگرچه هیچ کس بهتر از خود شما بدن تان را نمی شناسد اما بهتر است با یک متخصص زنان در مورد روند درمان واریس و بی خطر و موثر بودن آن مشورت کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا