دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

رحم رتروورس

 


واژن به طور عمودی در لگن قرار ندارد و کمی به سمت کف لگن متمایل است. در بیشتر خانمها، رحم به سمت جلو خم شده است به طوری که بر روی مثانه قرار گرفته است، و قسمت بالای آن (فوندوس) به سمت دیواره شکم است. حدود یک چهارم از زنان رحم روبه عقب  دارند. این بدان معنی است که رحم به سمت عقب خم شده است به طوری که قسمت انتهایی آن به سمت کولون است. در حالی که رحم رتروورس در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی کند، برخی از زنان علائمی از جمله رابطه جنسی دردناک را تجربه می کنند.

 

 علایم رحم رتروورس

به طور کلی، رحم رتروورس مشکلی ایجاد نمی کند. علامتدار شدن ، احتمالاً به این دلیل خواهد بود که زن دارای اختلال همراه دیگری مانند آندومتریوز است. که  می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • رابطه جنسی دردناک
  • درد در دوران عادت ماهیانه

دلایل ایجاد رحم رتروورس

  • ژنتیک

ژنتیکی به طور کلی، رحم با بالغ شدن زن به سمت رو به جلو حرکت می کند. گاهی اوقات، این اتفاق نمی افتد و رحم به عقب می چرخد.

  • چسبندگی

چسبندگی باندی از بافت اسکار است که باعث می شود دو سطح مختلف به هم متصل شوند. جراحی لگن می تواند باعث ایجاد چسبندگی شود، که  در نیجه می تواند رحم را به عقب  بکشاند.

  • آندومتریوز

آندومتر لایهای از رحم است. آندومتریوز رشد سلولهای آندومتر در خارج از رحم است. این سلول ها با "چسباندن" رحم به سایر ساختارهای لگن می توانند باعث برگشت رحم به عقب شوند.

  • فیبروم ها

این توده های کوچک و غیر سرطانی می توانند رحم را به سمت عقب برگردانند.

  • حاملگی

رحم توسط نوارهای بافت پیوندی به نام رباط ها در جای خود نگه داشته می شود. بارداری می تواند باعث کشیدگی بیش از حد این رباط ها شود و به رحم اجازه دهد که به عقب برگردد. در بیشتر موارد، رحم پس از زایمان به حالت طبیعی خود به جلو باز می گردد، اما گاهی اوقات چنین نمی شود. در بیشتر موارد، رحم رتروورس در بارداری اختلال ایجاد نمی کند. پس از سه ماهه اول، رحم از لگن خارج می شود و برای باقی حاملگی، موقعیت معمولی خود را ادامه خواهد داد. در درصد کمی از موارد، رحم در حال رشد بر روی استخوان لگن (معمولاً ساکروم) خم شود. این وضعیت به عنوان "رحم حبس" شناخته می شود. این علائم معمولاً در جایی بین هفته های 12 تا 14 رخ می دهد و می تواند شامل درد و مشکلات عبور ادرار باشد.

تشخیص رحم رتروورس

رحم رتروورس با استفاده از معاینه معمول لگن تشخیص داده می شود. بعضی اوقات، ممکن است در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر، متوجه شود که رحم را به صورت عقب گرد است


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا