دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه عفونت هایی در زنان باعث نازایی می شود؟

اکثر زنان در دوران زندگی خود حداقل یک دوره دچار عفونت واژن شده اند و به آن آشنایی دارند.اولین نشانه ای که معمولا زنان متوجه عفونت می شوند تغییر در ترشحات طبیعی واژن از لحاظ غلظت، رنگ، مقدار یا بوی آن است. هر چند که این عفونت آزاردهنده است اما قابل درمان است به شرط آنکه به موقع و درست درمان را انجام دهید زیرا عدم درمان عفونت‌های واژینال می‌تواند حتی باروری را تحت تاثیر قرار داده و موجب نازایی شود. با وجود آنکه نازایی ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد اما عفونت در مرکز این دلایل قرار دارد.

این ترشحات طبیعی است و درمان نمی‌خواهد

ترشحات در خانم‌ها به 2 گروه فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم می‌شود. ترشحات فیزیولوژیک معمولا از شروع اولین قاعدگی تا یائسگی به علت تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود که شفاف، بی‌رنگ و کمی کش‌دار است و در حدود روز 10 تا 18 سیکل عادت ماهانه میزان‌شان افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت این ترشحات «استروژنیک» نامیده می‌شود و نشانه‌ای از تخمک‌گذاری است. حتی گاهی اوقات مقدارشان آنقدر زیاد است که فرد را به شک وامی‌دارد و مجبور می‌شود به مطب مراجعه کند درحالی که این ترشحات هیچ خطری ندارد.
دومین نوع از ترشحات فیزیولوژیک، ترشحات سفید رنگ به مقدار بسیار کم، بدون بو، تا حدی کش‌دار، پنیری و بدون خارش است. درواقع چون ناحیه واژن نزدیک به مقعد است درصد کمی احتمال رشد قارچ وجود دارد حتی در حالت عادی یک دختربچه 3ساله هم ممکن است به این قارچ مبتلا شود که هردوی این ترشحات طبیعی است و احتیاجی به درمان خاصی ندارد.

نازایی به علت بیماری التهاب لگن

بیماری التهابی لگن (PID) عفونت ارگان تولید مثل در خانمهاست. این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتریها از واژن به رحم، لوله های فالوپی و تخمدانها پخش می‌شوند. نشانه بیماری التهابی لگن درد در ناحیه پایین کمر، ترشح غلیظ واژن با بوی بد، درد و خونریزی در اثر رابطه جنسی، تب و لرز، ادرار دردناک استدر صورتی که این عفونت درمان نشود میتواند ایجاد زخم کرده و مجموعه‌ای از عفونت‌ها در لوله‌های فالوپی تشکیل شود که در روند باروری شما اشکال ایجاد کند.

نازایی به علت گونوره یا سوزاک

گونوره یا عفونت ژنیکوکسی یک نوع عفونت جنسی است که توسط باکتری به نام نیسریا گونورئا ایجاد می‌شود. این عفونت هم زنان و هم مردان را آلوده می‌کند و معمولا مجرای ادراری، گلو، رکتوم و گردن رحم را درگیر می‌کند. زنان مبتلا به گونوره ممکن است این باکتری را در زمان زایمان به نوزادشان منتقل کننداین عفونت در نوزادان معمولا روی چشم آنها اثر می‌گذارد. با گذشت زمان باکتریی که باعث بیماری گونوره شده می‌تواند به جریان خون گسترش یابد و تبدیل به یک بیماری جدی پزشکی شود. اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید باید درمان را فورا شروع کنید. چون می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. یکی از عوارض گونوره نازایی است. این عفونت می‌تواند به لوله های رحم و رحم گسترش یابد. در صورتی که این بیماری درمان نشود خطر ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد. سایر عوارض این عفونت شامل بثورات و التهاب مفاصل و تخریب عضله قلب اشاره کرد.

نازایی به علت عفونت باکتریایی کلامیدیا

عفونت کلامیدیا یک بیماری منتقله جنسی است که توسط باکتری به نام کلامیدیا ترکوماتیس ایجاد میشود. این عفونت میتواند زنان و مردان را آلوده کند. در زنان عفونت کلامیدیا در رحم، رکتوم و گلو بروز میکند. در زنان عفونت درمان نشده کلامیدیا میتواند به رحم و لوله های فالوپی گسترش یافته و باعث بیماری التهابی لگن یا PID شود که این بیماری میتواند موجب آسیب دائمی به سیستم تولید مثل وارد کند. کلامیدیا می‌تواند درد دراز مدت لگن، نازایی و حاملگی خارج رحمی را به دنبال داشته باشد. زنانی که بیش از یک بار به عفونت کلامیدیا مبتلا می‌شوند در معرض خطر بیشتری در مورد باروری قرار دارندنوزادانی که از مادران مبتلا به کلامیدیا به دنیا می‌آیند به عفونتهای چشم و پنومونی دچار شده و ممکن است زودتر از موعد به دنیا بیایند. این عفونت در صورتی که درمان نشود احتمال ابتلا به ایدز را در فرد مبتلا بالا می‌برد.

مایکوپلاسمای تناسلی و نازایی ناشناخته

این عفونت در اثر رابطه جنسی با فردی که این بیماری را دارد بروز می‌کند. برخی افراد نشانه ای از این بیماری ندارند. اما ممکن است درد در طول رابطه جنسی، خونریزی بعد از رابطه جنسی، ترشحات واژینال را تجربه کنید. برای درمان لازم است آنتی بیوتیک مصرف کنید. براساس آمار یک نفر از 100 نفر به این عفونت مبتلا هستند. این بیماری نیز در صورت درمان نشدن ممکن است باعث نازایی شود.

دلیل مهم نازایی، عفونت باکتریایی

این عفونت در میان زنان بسیار رایج است اما خبر خوب اینکه این عفونت معمولا درمان ساده ای دارد و پس از درمان نباید باروری شما را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار دهد. با این حال اگر این عفونت بدون درمان بماند میتواند آسیب طولانی مدت بر سلامت باروری شما بگذارد. یکی از علائمی که میتواند به شما کمک کند که زودتر راه درمان را در پیش بگیرید تغییر ترشحات واژینال است، بوی غیرطبیعی و تغییر رنگ، احساس سوزش و التهاب ناحیه تناسلی از علائم واضح عفونت هستند. عفونت واژن در صورت عدم درمان میتواند خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن را افزایش میدهد. عفونت واژن نشان دهنده عدم تعادل در PH واژن شماست و بنابراین اگر در تلاش برای بارداری هستید باید بدانید این عفونت راه رسیدن اسپرم به تخمک را سخت می‌کند.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی دومین مورد از عفونت باکتریایی است. درمان این نوع از عفونت با آنتی بیوتیک امکانپذیر است. بیش از 20 نوع قارچ وجود دارد که می‌تواند باعث بروز عفونت شود. قارچ در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند. رژیم غذایی نامناسب و مصرف شکر زیاد، تغییر محیط واژن، استفاده از قرص ضدبارداری، لباس زیر تنگ، حمام عمومی و استفاده زیاد از آنتی بیوتیکها می‌تواند باعث بروز این نوع عفونت شود. اگر در سال یک یا دو بار دچار عفونت قارچی شده و با درمانهای خانگی بهبود بیابید، مشکلی در باروری ایجاد نمی‌شود اما در صورت درمان نشدن می‌تواند موجب نازایی شود.

چرا با مصرف داروهای ضدبارداری احتمال عفونت قارچی بالا می‌رود؟

داروهای ضدبارداری هم متاسفانه در عده محدودی باعث افزایش رشد قارچ می‌شود زیرا کسانی که داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند معمولا قبلا از کاندوم استفاده می‌کردند و با کنار گذاشتن آن اگر عفونتی در همسرشان باشد به آنها منتقل می‌شود و احتمال ایجاد قارچ افزایش پیدا می‌کند اما این داروها خود به تنهایی عامل افزایش رشد قارچ نیست. استرس نیز از آنجایی که روی سیستم ایمنی اثر می‌گذارد باعث افزایش کل عفونت‌ها در تمام بدن می‌شود، یعنی سیستم ایمنی که ضعیف شود فرد بیشتر دچار سینوزیت، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… می‌شود و مجبور می‌شود آنتی‌بیوتیک مصرف کند بنابراین احتمال ایجاد قارچ هم بیشتر می‌شود. اما اینطور نیست که بگوییم هر فردی که استرس دارد حتما عفونت واژینال می‌گیرد.

شوهر هم باید درمان شود!

در مورد ترشحات پاتولوژیک به خصوص در قسمت ترشحات زردرنگ حتما باید درمان همسر را هم به یاد داشت چراکه این باکتری‌ها با رابطه جنسی به همسر هم منتقل می‌شود و اگر همسر درمان نشود می‌تواند در پروستات او باقی بماند و بعد دوباره با رابطه زناشویی به خانم منتقل شود. خیلی از خانم‌ها پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو درمان می‌شوند اما بعد از اولین نزدیکی دوباره این عفونت به آنها منتقل می‌شود و دوباره علائم بیماری در آنها ایجاد می‌شود. در مورد عفونت زردرنگ و بودار باید زن و شوهر هر دو تحت درمان کافی و مناسب قرار بگیرند.

چرا با مصرف داروهای ضدبارداری احتمال عفونت قارچی بالا می‌رود؟

داروهای ضدبارداری هم متاسفانه در عده محدودی باعث افزایش رشد قارچ می‌شود زیرا کسانی که داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند معمولا قبلا از کاندوم استفاده می‌کردند و با کنار گذاشتن آن اگر عفونتی در همسرشان باشد به آنها منتقل می‌شود و احتمال ایجاد قارچ افزایش پیدا می‌کند اما این داروها خود به تنهایی عامل افزایش رشد قارچ نیست. استرس نیز از آنجایی که روی سیستم ایمنی اثر می‌گذارد باعث افزایش کل عفونت‌ها در تمام بدن می‌شود، یعنی سیستم ایمنی که ضعیف شود فرد بیشتر دچار سینوزیت، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… می‌شود و مجبور می‌شود آنتی‌بیوتیک مصرف کند بنابراین احتمال ایجاد قارچ هم بیشتر می‌شود. اما اینطور نیست که بگوییم هر فردی که استرس دارد حتما عفونت واژینال می‌گیرد.

خانم‌های یائسه هم ممکن است مبتلا شوند

از آنجایی که ترشحات فیزیولوژیک در خانم‌های یائسه کمتر است و محیط واژن خشک است، معمولا عفونت‌های شدید در این افراد کمتر اتفاق می‌افتد اما گاهی اوقات و به صورت نادر شاهد عفونت‌های خیلی شدید در خانم‌های یائسه هم هستیم بنابراین نمی‌توان گفت که اصلا عفونت نمی‌گیرند بلکه فقط کمتر دچار آن می‌شوند اما در هر حال آنها هم باید به پزشک مراجعه کنند. کسانی که ازدواج نکرده‌اند چون رابطه زناشویی ندارند به جز قارچ عفونت دیگری نمی‌گیرند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برچسب ها بارداری
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا