دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زخم لوله های فالوپ آسیب دیده و نازایی

لوله های فالوپ تنها گذرگاهی برای حرکت تخمک از تخمدان ها به رحم نیستند. در اینجا است که لقاح اتفاق می افتد و از این رو لوله های فالوپ سالم برای لقاح یک تخمک ضروری هستند.

لوله های فالوپ آسیب دیده شایع ترین علت نازایی هستند. این آسیب می تواند در سه دسته قرار گیرد.

  • لوله های فالوپ مسدود شده است
  • یکی مسدود و یکی لوله فالوپ باز
  • جای زخم لوله فالوپ

سومین مورد معمولاً ناشی از عفونت های لگن یا بهبود طبیعی پس از جراحی لگن است. متأسفانه، در بیشتر موارد، این وضعیت تنها پس از تشخیص نازایی کشف می شود. سایر علل زخم لوله های فالوپ عبارتند از:

  • بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا تراکوماتیس و نایسریا گونوره
  • چسبندگی های ناشی از پارگی کیست تخمدان
  • آپاندیسیت
  • پریتونیت
  • سابقه بارداری خارج از رحم

زخم لوله فالوپ هیچ علامت قابل تشخیصی ندارد. درد مزمن لگن تنها علامت شناخته شده این آسیب است و آن نیز تنها در موارد شدید زخم لوله ها دیده می شود. در تشخیص ناباروری، پزشک یکی از این آزمایش ها را برای تعیین وضعیت لوله های فالوپ انجام می دهد.

هیستروسالپنگوگرام:

این یک نوع اشعه ایکس است. پزشک شما واژن را با اسپکولوم باز می کند و با کمک کاتتر مایعی را به داخل رحم تزریق می کند. اگر مایع از لوله های فالوپ عبور نکند، گفته می شود که مسدود شده است. با این حال، این چیز زیادی در مورد زخم لوله‌ها نمی‌گوید.

لاپاراسکوپی:

یک برش کوچک در زیر ناف ایجاد می شود و یک لوله باریک و انعطاف پذیر با دوربین از طریق برش عبور می کند. این به پزشک شما دید واضحی از وضعیت لوله های فالوپ شما می دهد. لاپاراسکوپی همچنین می تواند برای رد سایر علل ناباروری مانند آندومتریوز یا انسداد لوله های فالوپ استفاده شود.

درمان ناباروری ناشی از زخم لوله‌ها دو نوع است:

جراحی:

در مواردی که اسکار لوله‌ها حداقل است، این کار پیشنهاد می‌شود. بسته به شدت و محل قرارگیری بافت اسکار، پزشک ممکن است تصمیم به انجام یکی از انواع جراحی بگیرد. او ممکن است انتخاب کند که بخش زخمی لوله فالوپ را بردارد، یک دهانه جدید ایجاد کند (در صورت انسداد) یا لبه های آسیب دیده لوله های فالوپ را بازسازی کند.

لقاح آزمایشگاهی :(IVF)

زنانی که لوله‌های فالوپ به شدت زخمی دارند، معمولاً شانس کمی برای بارداری طبیعی دارند. از این رو، IVF روش درمانی ترجیحی است. با این حال، ممکن است پزشک همچنان به شما توصیه کند که قبل از IVF تحت عمل جراحی قرار بگیرید و لوله های آسیب دیده را بردارید تا از پر شدن لوله ها با مایع جلوگیری شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا