دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل عدم تخمک گذاری

این زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌های زن قبل از 40 سالگی از کار بیفتند. گاهی اوقات به آن یائسگی زودرس می‌گویند. برخی از شرایط پزشکی و قرار گرفتن در معرض می توانند باعث ایجاد POI شوند، اما برای بسیاری از زنان علت غیر قابل توضیح است. حدود 5 تا 10 درصد از زنان مبتلا به POI به طور طبیعی باردار می شوند و بارداری طبیعی خواهند داشت.

اختلال عملکرد هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز. این غدد هورمون هایی تولید می کنند که مسئول تخمک گذاری هستند. هر چیزی که در عملکرد طبیعی این غدد اختلال ایجاد کند، مانند تومور خوش خیم غده هیپوفیز، می تواند باعث عدم تخمک گذاری شود.

در بدو تولد، زنان تمام تخمک هایی را که تا به حال تولید خواهند کرد، دارند. طبیعی است که تخمک زن در طول زمان کاهش یابد. زنان مبتلا به DOR تخمک کمتری نسبت به حالت عادی دارند. این می تواند دلایل پزشکی، جراحی یا مادرزادی (در بدو تولد) داشته باشد، یا می تواند غیر قابل توضیح باشد. زنان مبتلا به DOR با درمان های باروری تخمک های کمتری تولید می کنند اما ممکن است همچنان بتوانند به طور طبیعی باردار شوند.

این وضعیت می تواند ناشی از استرس، ورزش بیش از حد یا وزن کم بدن باشد. گاهی اوقات با بی اشتهایی، یک اختلال خوردن همراه است.

یائسگی این یک کاهش طبیعی در عملکرد تخمدان است که در حدود سن 50 سالگی اتفاق می افتد. یائسگی به عنوان عدم پریود در یک سال تعریف می شود. برخی از زنان علائم دیگری مانند گرگرفتگی، مشکل در خوابیدن و تغییرات خلقی را نیز تجربه می کنند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا