دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی باعث سقط جنین در بارداری می شود؟

سقط جنین در دوران بارداری یکی از مشکلات مهمی است که بخش قابل توجهی از جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده است. خانواده هایی که می خواهند بچه دار شوند به دنبال موقعیت هایی هستند که باعث ایجاد مشکلات سقط جنین در دوران بارداری و راه هایی برای پیشگیری از این موقعیت ها می شوند. در این مقاله، علل سقط جنین در بارداری ، علائم سقط جنین و راه های جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری را توضیح می دهد.

چه چیزی باعث سقط جنین در بارداری می شود؟

بیایید در مورد علل سقط جنین در دوران بارداری صحبت کنیم. همانطور که همه ما می دانیم، مادران باردار ممکن است در دوران بارداری با برخی موارد منفی روبرو شوند. سقط جنین می تواند یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی زنان باردار باشد. اگرچه دلایل متعددی برای سقط جنین وجود دارد، عوامل ژنتیکی مهمترین دلایل سقط جنین هستند. از دیگر دلایل سقط جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات ساختاری در نوزاد،
  • علل غدد درون ریز (هورمونی – علمی غدد درون ریز)،
  • مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن،
  • مشکلات سیستم انعقادی،
  • ناهنجاری های رحم،
  • عفونت ها،
  • بلع تصادفی مواد مضر برای نوزاد،

اگر مشکلی در بارداری وجود داشته باشد، رحم نمی پذیرد.

در بارداری هایی که منجر به سقط جنین در 3 ماه اول می شود، میزان ناهنجاری های ژنتیکی در نوزاد بین 50 تا 80 درصد است. در مطالعات دقیق تر در سال های اخیر مشاهده شده است که میزان ناهنجاری های ژنتیکی در سقط جنین تا 90 درصد افزایش یافته است. اگرچه برای مادران باردار آسان نیست، اما ممکن است حتی از نظر دلایلی که حاملگی منجر به سقط جنین شود، خوب باشد. هر زن باردار به طور طبیعی رویای یک نوزاد سالم را در سر می پروراند و نمی خواهد نوزادی معلول به دنیا بیاورد. بدن مادر نیز با همین میل کار می کند و یا حاملگی ناسالم را از رحم نمی پذیرد یا به سقط زودرس ختم می شود. این را می توان مکانیزم انتخاب طبیعی در نظر گرفت.

میزان بارداری / سقط جنین 15%

به طور کلی، حدود 15 درصد از تمام بارداری ها به سقط جنین ختم می شود. اگر سقط‌های زودهنگام که پس از چند روز اتفاق می‌افتد و مورد توجه قرار نمی‌گیرد نیز در نظر گرفته شود، میزان سقط جنین در همه بارداری‌ها به 20 تا 25 درصد می‌رسد. در زنانی که دو یا سه سقط متوالی داشته اند، سقط های مکرر بارداری ذکر می شود و احتمال این اتفاق در کل جامعه حدود 1 تا 2 درصد است. بعضی مادران آینده می پرسند: "آیا من همیشه چنین سقط جنینی خواهم داشت؟" خیلی مهم است که اضطراب خود را افزایش ندهد و مثبت فکر کند.

علت سقط جنین در بارداری مکرر می تواند ناهنجاری در رحم باشد.

ناهنجاری های مادرزادی رحمی که حاملگی در آن انجام می شود (رحم دوتایی، تقسیم رحم، نیمه رحم، بدشکلی رحم یا نارسایی دهانه رحم) می تواند منجر به از دست دادن مکرر بارداری شود. این مشکلات را می‌توان با روش‌های تصویربرداری آشکار کرد و با جراحی‌های آندوسکوپی، رحم را برای حمل باردار ساخت.

سقط جنین دیررس در نارسایی دهانه رحم رخ می دهد. در این حالت دهانه رحم در روز 3-4 بارداری قرار می گیرد. با بخیه زدن با یک عمل ساده در ماه اول از سقط بارداری جلوگیری می شود.

مشکلات غدد درون ریز بر بارداری تأثیر منفی می گذارد.

مشکلات غدد درون ریز (کمبود هورمون پروژسترون ترشح شده در اوایل بارداری، افزایش هورمون شیر (پرولاکتین)، مشکلات غده تیروئید، دیابت، بیماری تخمدان پلی کیستیک) در مادر باردار 8 تا 12 درصد از علل سقط جنین را تشکیل می دهد. اختلالات انعقادی در زنان باردار منجر به سقط مکرر می شود. پس از تشخیص، تولدهای زنده و سالم با دارو یا تزریق روزانه که خون را رقیق می‌کند به دست می‌آید تا در طول بارداری از آن استفاده شود.

حمایت روانی می تواند از سقط جنین جلوگیری کند.

نشان داده شده است که حمایت روانشناختی به زنانی که در حاملگی های بعدی خود سقط مکرر داشته اند نیز باعث کاهش تلفات بارداری می شود. مثلا؛ مطالعات علمی نشان داده است که روش تحکیم پیوند محبت مادر و نوزاد با نشان دادن نوزاد در رحم هفته ای یک بار با سونوگرافی با تکنیکی به نام مراقبت عاشقانه برای زنان باردار با سقط مکرر سقط جنین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری، سبک زندگی خود را مرور کنید.

با تحقیقات بیشتر، می توان از برخی درمان ها برای تقویت سیستم ایمنی در یک گروه بیمار منتخب و جلوگیری از درک جنین به عنوان یک ماده خارجی و رد شدن آن استفاده کرد. تنظیم شرایط زندگی قبل از بارداری مهم است. برای این؛

  • باید تا حد امکان زندگی بدون استرس داشت.
  • باید سالم تغذیه شود.
  • از مصرف زیاد کافئین و سیگار باید خودداری کرد.
  • در صورت وجود چاقی، باید با توصیه رژیم غذایی از رسیدن شاخص قد/ وزن به حد مناسب اطمینان حاصل کرد.
  • توصیه می شود که یک مکمل ویتامین یا اسید فولیک بارداری روزانه، به طور ایده آل چند ماه قبل مصرف کنید. 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا