دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی باعث زایمان زودرس می‌شود؟

زایمان زودرس که مشکلات مختلفی را به همراه دارد، به طور متوسط ​​در هر 10 بارداری، یکی را می‌توان مشاهده کرد. در اینجا چیزی است که باید در مورد زایمان زودرس بدانید.

زایمان به موقع، به دنیا آوردن نوزاد سالم، حفظ سلامت مادر در حین و پس از تولد از آرزوهای اساسی همه والدین در مورد تولد است. با این حال، مانند تمام زمینه‌های زندگی، ممکن است در دوران بارداری همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده یا تصور می‌شود پیش نرود. زایمان زودرس که مشکلات مختلفی را به همراه دارد، یکی از این موقعیت‌های ناگهانی است. به طور متوسط ​​از هر 10 بارداری، یک بارداری نارس به دنیا می‌آید.

زایمان زودرس در چه هفته ای اتفاق می‌افتد؟

زایمان زودرس زمانی است که حاملگی بعد از هفته بیستم و قبل از هفته سی و هفتم منجر به زایمان شود. فرقی نمی‌کند که نحوه زایمان سزارین باشد یا طبیعی، فاصله یک هفته مهم است. یک سوم بارداری‌هایی که منجر به زایمان زودرس می‌شود قبل از هفته سی و چهارم رخ می‌دهد. در این گروه مشکلات ناشی از نارس بودن اهمیت پیدا می‌کند. مشکلاتی که نوزاد نارس پس از تولد با آن مواجه می‌شود، مربوط به وزن هنگام تولد و همچنین هفته بارداری است.

چه چیزی باعث زایمان زودرس می‌شود؟

برخی از زایمان‌های زودرس خود به خود اتفاق می‌افتند. برخی از آنها با مداخله پزشکان قبل از زمان مورد انتظار به دلیل سلامت مادر یا نوزاد در رحم رخ می‌دهد. حاملگی قبلی منجر به زایمان زودرس، نارسایی دهانه رحم، مداخلات جراحی روی دهانه رحم، مداخلات جراحی در دوران بارداری، خونریزی، عفونت‌های دستگاه تناسلی تحتانی یا مجاری ادراری درمان نشده، سیگار کشیدن، ناهنجاری‌های ساختاری رحم، حاملگی‌های چند قلویی، کم خونی، فاصله زمانی کوتاه بین بارداری از جمله عوامل اصلی زایمان زودرس است. فشار خون مادر، دیابت، آبیاری زودرس، بدتر شدن رشد و سلامت نوزاد در رحم مادر از جمله دلایل پزشکی زایمان زودرس است.

علائم زایمان زودرس در دوران بارداری

دردهای دوره‌ای که به طور منظم و با شدت افزایش می‌یابد، به ویژه سفت شدن و شل شدن در بالای رحم، از علائم اصلی زایمان زودرس است. دردهای دوره‌ای که با استراحت یا گاهی با حرکت بهبود نمی‌یابند، دردهایی که فواصل آنها کوتاهتر می‌شود، باید به عنوان دردهای زایمان زودرس و انقباضات رحمی ارزیابی شوند و به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

مشکل زایمان زودرس قابل تشخیص است

در زنان باردار با عوامل خطر، خطر زایمان زودرس را می‌توان از قبل با اندازه‌گیری طول دهانه رحم (طول دهانه رحم) با سونوگرافی بین هفته‌های 16 تا 24 بارداری تعیین کرد. جدای از این، افرادی که در بارداری قبلی خود زایمان زودرس داشته اند از همان ابتدا جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند. اندازه‌گیری طول دهانه رحم در حاملگی‌های چندقلویی می‌تواند انجام شود، اگرچه این یک روش استاندارد نیست.

زایمان زودرس قابل پیشگیری است

برخی از درمان‌های دارویی را می‌توان برای زنان بارداری که در گروه پرخطر قرار دارند و دهانه رحم آنها کوتاه است، اعمال کرد. در این رابطه طول دهانه رحم در شرح حال، معاینه و سونوگرافی ملاک قرار می‌گیرد. خطر زایمان زودرس را می‌توان در زنان بارداری که تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند، کاهش داد، یا ممکن است در طول پروسه بارداری افزایش زمانی جدی داشته باشد. در حاملگی‌های مجردی که تصور می‌شود نارسایی دهانه رحم دارند با در نظر گرفتن هفته‌های از دست رفته در بارداری‌های قبلی، بخیه زدن دهانه رحم در گروه بیمار انتخاب شده از هفته چهاردهم در نظر گرفته می‌شود. با این حال، از آنجایی که این گروه درصد کمی از زنان باردار را تشکیل می‌دهند، انتخاب دقیق بیمار مورد نیاز است.

هفته زایمان زودرس مهم است

میزان بقا و مشکلات مربوط به نارس بودن در گروهی به نام نوزادان بسیار کم وزن یا نوزادان بسیار نارس زیر هفته بیست و چهارم بسیار بالاست. محدودیت بقا ممکن است بین کشورها و مراکز در سراسر جهان متفاوت باشد. از نظر بقا، نتایج در گروهی که وزن تولد نوزاد 600 گرم به بالا است، بهتر است. به خصوص در دوره تا هفته سی‌ام بارداری، به ازای هر روزی که نوزاد در شکم مادر می‌گذراند، شانس زنده ماندن 2 درصد افزایش می‌یابد. دلایل تولد زودرس در نوزاد نارس و درمان‌های اعمال شده در طول دوره تا زمان تولد بر میزان بقا و مواجهه با مشکلات جدی سلامتی تأثیر می‌گذارد. 

تهدید زایمان زودرس در نوزادان

سهم تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد در مرگ و میر نوزادان بسیار زیاد است. به همین دلیل راه پیشگیری از این مشکلات، تعیین گروه خطر زایمان زودرس و انجام اقدامات احتیاطی به موقع است. پیشگیری از زایمان زودرس بسیار ساده‌تر از درمان مشکلات نوزاد نارس است.

توجه برای زایمان زودرس!

اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید، بسیار مهم است که زایمان خود را در بیمارستانی برنامه ریزی کنید که دارای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان کاملاً مجهز است و به صورت 24/7 عمل می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا