دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت خونریزی زیاد در زمان پریودی

گرچه خونریزی سنگین قاعدگی یک نگرانی مشترک در میان زنان است، با این وجود اکثر زنان خونریزی شدید به عنوان خونریزی شدید قاعدگی را تجربه نکرده‌اند. اگر دچار خونریزی شدید پریود هستید نمی‌توانید فعالیت‌های معمول خود را ادامه دهید. زیرا خونریزی‌تان زیاد است و دچار درد نیز هستید. اگر به دلیل خونریزی زیاد قاعدگی دچار ترس و وحشت شده‌اید بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. درمان‌های مؤثر زیادی برای خونریزی شدید قاعدگی وجود دارد.

علائم خونریزی شدید قاعدگی چیست؟

علائم خونریزی شدید قاعدگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خیس شدن یک یا چند نوار بهداشتی یا تامپون‌ها در هر ساعت برای چندین ساعت متوالی
  • نیاز به استفاده از دو نوار بهداشتی برای کنترل جریان خون قاعدگی نیاز به بیدار شدن برای تغییر نوار بهداشتی در طول شب
  • خونریزی طولانی تر از یک هفته
  • محدود کردن فعالیت‌های روزانه به دلیل خونریزی شدید قاعدگی
  • نشانه‌های کم خونی، مانند خستگی یا تنگی نفس

 

عوارض خونریزی شدید پریود:

در پاسخ به این موضوع که خونریزی شدید دارم و باید چه کنم توجه داشته باشید که گذشته از عوارض اجتماعی و روانی خونریزی زیاد قاعدگی که باعث ناراحتی روحی افراد می‌شود؛ از دست دادن حجم زیادی از خون، منجر به کاهش ذخایر آهن بدن خواهد شد که با علائمی مانند کوتاهی نفس، ضعف، خستگی، سردرد، کاهش تمرکز و.... ظاهر می‌گردد. همچنین ممکن است باعث افزایش ریسک مشکلات قلبی شود.

 

تشخیص منوراژی (هایپرمنوره): 

تشخیص منوراژی به وسیله‌ی گرفتن شرح حال دقیق پزشکی، معاینه فیزیکی و سونوگرافی ترانس واژینال صورت می‌گیرد و در صورت لزوم برای تشخیص ممکن است از تست ‌های آزمایشگاهی یا هیستروسکوپی نیز استفاده شود. به طور کلی رایج ترین روش های تشخیصی منوراژی عبارتند از:

• گرفتن شرح حال پزشکی فرد در مورد بیماری های گذشته و حال، سابقه جراحی، تاریخچه بارداری، داروهای مصرفی، روش پیشگیری از بارداری، وضعیت چرخه قاعدگی از جمله تاریخ شروع دوره، مدت خونریزی و میزان خونریزی (کم، متوسط، سنگین یا در حد لکه بینی)؛

•انجام معاینه‌ی لگنی و مقعدی برای اطمینان از اینکه منشا خونریزی، دستگاه تناسلی تحتانی (واژن یا سرویکس) است یا رکتوم و همچنین بررسی از نظر وجود عفونت های مقاربتی؛ 

•انجام آزمایشاتی همچون پاپ اسمیر برای رد کردن خونریزی زیاد پریودی با منشاء نئوپلازی یا آزمایش بارداری برای رد احتمال سقط یا بارداری خارح از رحمی یا بررسی هورمون های تیرویید برای تشخیص کم کاری تیرویید؛

•انجام سونوگرافی لگنی که اولین روش برای تشخیص ناهنجاری‌های رحمی و مشکلات مربوط به تخمک گذاری می‌باشد؛ 

•هیستروسکوپی برای مشاهده داخل رحم؛

•بیوپسی اندومتر در افراد بالای 35 سال یا در موارد شک به سرطان آندومتر یا هایپرپلازی آتیپیکال یا بدخیمی‌ها؛

•سونوهیستروگرافی؛

•انجام MRI

 

درمان خونریزی زیاد در پریودی :

درمان اختصاصی برای خونریزی بیش از حد قاعدگی مبتنی بر عوامل مختلفی است ، از جمله:

تاریخچه کلی پزشکی

علت و شدت بیماری

تحمل شما برای داروهای خاص یا روشهای درمانی

احتمال اینکه به زودی دوره های شما سنگین تر شود ، احتمال دارد

برنامه های فرزندآوری آینده شما

 

پزشک ممکن است بتواند خونریزی زیاد در پریودی شما را با این روش ها درمان کند:

گزینه های  پیشگیری از بارداریمصرف قرص های ضد بارداری می تواند تعادل هورمون ها در بدن شما را تغییر دهد ، که می تواند خونریزی زیاد پریودی را به پایان برساند. دریافت IUD که ساطع کننده هورمونهاست گزینه دیگری است که می تواند به شما کمک کند تا پریود شما منظم شود.

داروهای خاصپزشک شما ممکن است داروهایی را برای کاهش خونریزی زیاد در قاعدگی شما تجویز کند. شما ممکن است فقط در زمان پریود شدن به دارو نیاز داشته باشید.

عمل جراحیاگر پزشک تشخیص دهد که شما پولیپ یا فیبروم دارید ، می توانید آنها را کوچک یا از بین ببرید. این ممکن است جلوی خونریزی شدید را بگیرد.

برداشتن پوشش رحمروش های مختلفی وجود دارد که پزشکان می توانند این کار را انجام دهند. ساده ترین روش ، به نام اتساع و کورتاژ یا D&C ، تنها بیرونی ترین لایه آستر رحم شما را از بین می برد. اغلب خونریزی شدید قاعدگی را متوقف می کند ، اما برخی از خانم ها باید بیش از یک بار این کار را انجام دهند.

هیسترکتومیدر موارد شدید ممکن است شما به این عمل جراحی نیاز داشته باشید ، که رحم شما را خارج می کند. شما دیگر دوره پریود ندارید و نمی توانید باردار شوید.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا