دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عوارض استفاده از دپوپروورا (DMPA) یا دپوشات

در ابتدا لازم به ذکر است چنانچه در مورد دپوشات و روش استفاده از آن اطلاعاتی ندارید به مطلب آمپول جلوگیری از بارداری DMPA/ دپوپروورا / مجسترول (سه ماهه) مراجعه کنید.

چگونه بعد از یک دوره استفاده از دپوشات می توان دوباره باردار شد؟

اگر شما هم مانند اکثر خانم ها در فکر باردار شدن بعد از یک دوره استفاده از روش جلوگیری از بارداری دپوشات هستید، لازم است بدانید که این کار خیلی بعید به نظر می رسد، مگر اینکه پزشک معالج شما تزریق این دارو را متوقف کرده باشد. پس اگر شما در حال برنامه ریزی برای بارداری در آینده ای نزدیک هستید، حتما باید استفاده از این دارو را مدت ها قبل از تصمیم‌گیری خود کنار بگذارید. در مرحله دوم، پس از متوقف کردن مصرف دارو پزشک معالج شما باید هورمون DMPA و یا پروژسترون مصنوعی را تجویز کند. دلیل تجویز هورمون توسط پزشک متخصص زنان و زایمان این است که در صورت استفاده از روش دپو-پروورا، اثرات آن می تواند تا 2 سال بعد هم در بدن فرد باقی بماند که خود نکته بسیار مهمی در بروز مشکلات بارداری زنان محسوب می شود.
اما جالب است به عنوان خانمی که قصد بارداری دارید بدانید که بسیاری از زنان می توانند در فاصله 3 تا 4 ماه پس از قطع روش جلوگیری از بارداری دپوشات دوباره باردار شوند. اما در برخی دیگر از زنان زمان انتظار برای باردار شدن می تواند تا مدت دو سال به طول بیانجامد. این زمان طولانی به این دلیل رخ می دهد که ممکن است بدن برخی از خانم ها برای بازگشت به چرخه طبیعی خود نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.
اگر شما هم به عنوان یک خانم استفاده کننده از این روش جلوگیری از بارداری، به تازگی داروی دپوشات را به بدن خود تزریق نموده اید و حالا هم تصمیم دارید تا باردار شوید، به یاد داشته باشید که این امکان تا ترزیق بعدی وجود نخواهد داشت. متاسفانه، تا به امروز هیچ راهی وجود نداشته است که این زنان، بتوانند با کمک آن روش بلافاصله باردار شوند، چون بعد از قطع تزریق این هورمون بدن فرد مصرف کننده به منظور از بین بردن اثرات داروهای هورمونی و برگشت به حالت عادی نیاز به زمان زیادی دارد. از آن جایی که روش دپوشات مانع تخمک گذاری در بدن خانم مصرف کننده این دارو می شود، پس در اکثر موارد هم بارداری را برای او غیرممکن خواهد ساخت، چرا که این روش، عملا برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است. بنابراین، به عنوان خانمی که از روش جلوگیری از بارداری دپوشات استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که بعد از متوقف کردن مصرف این دارو بدن شما به یک فرصت کوچک نیاز دارد تا بتواند دوباره بارور شود، اما این نکته مهم را هم فراموش نکنید که خطر ابتلا به بارداری خارج از رحم نیز در افراد مصرف کننده هورمون دپوشات بسیار بالا گزارش شده است.
یکی از سوالاتی که زنان استفاده کننده از این روش می پرسند این است که آیا ممکن است در زمان استفاده از روش دپوشات برای جلوگیری از بارداری، باز هم باردار شوند؟ پاسخ این سوال مهم مثبت است، اما شما باید به یاد داشته باشید که این اتفاق بسیار نادر و بعید است. امروزه، روش دپو- پروورا یک روش بسیار موثر در کنترل بارداری زنان به شمار می رود، چرا که در این روش از یک داروی بسیار قوی و هورمونی برای جلوگیری از تخمک گذاری بدن استفاده می شود. با این که بارداری خانم ها در صورت استفاده از روش دپوشات، به نسبت یک در 100 است، اما شما می توانید تصور کنید که شاید یک بار هم شانس علیه شما و همسرتان باشد. برای زوج هایی که اصلا فرزند نمی خواهند این روش بسیار خوب است. با این حال، اگر آن ها زمانی تصمیم به باردار شدن بگیرند، باید بعد از متوقف کردن تزریق هورمون دپوشات مدت زیادی هم منتظر فروکش کردن اثرات این داروی جلوگیری از بارداری در بدن خود باشند. در نهایت، شما به عنوان یک خانم استفاده کننده از این روش برای جلوگیری از بارداری خود، باید به یاد داشته باشید که ممکن است حداقل یک سال بعد از قطع دارو بدن شما به منظور بازگشت به حالت طبیعی خود و بارور شدن وقت لازم داشته باشد.

نشانه های شایع بارداری در دوران استفاده از روش جلوگیری از بارداری دپو-پروورا :

همان طور که قبلا هم گفته شد، احتمال باردار شدن خانم ها در هنگام استفاده از روش دپوشات به نسبت 1 در 100 وجود دارد. به عنوان خانمی که از هورمون دپوشات برای جلوگیری از بارداری خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که اگر این اتفاق برای شما بیافتد، در بدنتان علائمی شبیه علائم سایر زنان باردار تجربه خواهید کرد. مهم ترین این علائم عبارتند از:

1- از دست دادن دوره قاعدگی در زنان هنگام استفاده از روش جلوگیری از بارداری دپو:

به گزارش انجمن بارداری آمریکا از دست دادن چرخه قاعدگی یا پریود در زنان، از شایع ترین علامت های بارداری حتی در دوران استفاده از روش دپوشات است.
جالب است بدانید که حتی ممکن است برای بسیاری از زنان از دست دادن پریود، اولین نشانه باردار شدن باشد. با این حال، شما ممکن است به دلیل استفاده از روش دپو- پروورا، قاعدگی منظمی نداشته باشید، بنابراین، شما هم مانند بسیاری از خانم های استفاده کننده از روش دپوشات، متوجه از دست دادن دوره قاعدگی خود، به عنوان نشانه ای از بارداری نخواهید شد.

2- احساس خستگی شدید هنگام استفاده از روش جلوگیری از بارداری دپوشات:

به عنوان فردی که از روش دپوشات برای کنترل بارداری خود استفاده می کنید، همواره به یاد داشته باشید که ممکن است در طول مصرف آن احساس خستگی بیش از حدی را تجربه کنید که می تواند به عنوان نشانه ای از آغاز دوران باردای در شما باشد. علل زیادی برای خستگی شدید مادران در دوران بارداری وجود دارد. افزایش ترشح هورمون پروژسترون در بدن مادر باردار، خود می تواند عاملی برای خستگی شدید و افزایش احساس خواب آلودگی در او باشد. علائم شایع دیگر مانند کم خونی دوران بارداری و افسردگی هم اغلب خستگی بیش از حدی را به مادران باردار تحمیل می کنند. علاوه بر این موارد، از آن جایی که بدن مادر در طول دوران بارداری، به منظور رشد جنین داخل خود و حمایت از او سخت در تلاش است، پس بیشتر از همیشه خسته خواهد شد.

3- بروز حالت تهوع در زنان باردار:

به عنوان فردی که از روش دپوشات برای کنترل بارداری خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که اگر چه "ویارصبحگاهی"، از جمله نشانه های مهم دوران بارداری به شمار می رود که به طور معمول، 2 تا 8 هفته پس از آغاز این دوران در بدن زنان مشاهده می شود، اما در صورت استفاده از روش دپوشات افزایش حالت تهوع و استفراغ می تواند به عنوان نشانه ای از بارداری فرد در عین کنترل آن باشد. خوب است بدانید که حالت تهوع در دوران بارداری با حساسیت زن حامله به ترشح بیش از حد هورمون استروژن در بدن او و گردش آن همراه است. همان طور که در گزارشات آمده است، بروز حالت تهوع در زنان باردار پس از گذشتن سه ماهه اول دوران بارداری کاهش می یابد. اما با این حال، در بدن برخی از زنان، این حالت می تواند تا آخر دوران بارداری هم ادامه داشته باشد. حالت تهوع در بدن مادر باردار ممکن است زمانی که او، وعده های اصلی غذایی خود را در طول روز و در اندازه های کوچک مصرف می کند، در حد قابل ملاحظه ای کاهش یابد. به عنوان فردی که از روش دپوشات برای جلوگیری از بارداری خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که شما هم می توانید برای از بین بردن حالت تهوع خود از داروهایی که دکتر معالجتان برای تسکین این حالت به شما تجویز کرده است، هم استفاده نمایید.

4- متورم و یا دردناک شدن سینه ها در زنان باردار هنگام استفاده از روش دپو:

به یاد داشته باشید که برخی از زنان، در هفته اول دوران بارداری خود و پس از لقاح یافتن تخمک در بدنشان، حساسیت به لمس سینه ها، تورم و درد در آن ها را تجربه خواهند کرد. معمولا، این حالت با توجه به سرعت افزایش غدد شیری و همچنین، افزایش سطح هورمون استروژن در بدن زن حامله رخ می دهد. پوشیدن سینه بندهای راحت برای حمایت از سینه ها و به منظور از بین بردن این ناراحتی در مادران باردار موثر خواهد بود.

5- به وجود آمدن سردرد شدید در اکثر زنان باردار:

به عنوان فردی که از روش دپوشات برای کنترل بارداری خود استفاده می کنید، به خاطر بسپارید هنگامی که شما باردار شوید، سطح هورمون های زنانه در بدنتان به طور ناگهانی افزایش می یابد که ممکن است در بدن شما هم مانند اغلب زنان باردار سردردهای بیش از حد طبیعی را ناشی شود. اگر شما به عنوان یک مادر باردار سردردهای شدید و طولانی را در این دوره از زندگی خود تجربه می کنید، با دکتر معالج خود در مورد مصرف داروهای امن و بی ضرر، به منظور کاهش سردرد در مراحل مختلف دوران بارداری خود صحبت کنید.

6- تکرر ادرار در اکثر زنان باردار:

مادران باردار، در حالت طبیعی ممکن است با ورود به هفته 6 تا 8 دوران بارداری خود، مجبور باشند تا بیش از حد معمول به دستشویی روند. جالب است بدانید که این حالت در بدن خانم های باردار، با افزایش تولید هورمون ها و به وجود آمدن تغییرات مختلف در شکم رخ خواهد داد، که بیشتر با رشد رحم مادر در ارتباط است.

7- هوس کردن برخی مواد غذایی:

به یاد داشته باشید که بسیاری از زنان در دوران بارداری خود، ولع زیادی به خوردن مواد غذایی خاص نشان می دهند. خوردن مواد مغذی سالم، داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف ویتامین های ضروری در دوران بارداری ممکن است به مهار کردن هوس های غذایی این مادران کمک زیادی بکند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا