دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سوالات رایج خانم‌ها در مورد زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم در خانم‌های جوان، در دوران بارداری و همچنین در خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، رایج است. زخم دهانه رحم را نباید با سایر بیماری‌های زنان اشتباه گرفت، زیرا ایجاد زخم دهانه رحم در خانم‌هایی که از نظر سلامتی در حالت ایده آل قرار دارند نیز، طبیعی است. زخم دهانه رحم کاملا خوش‌خیم است و باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم نمی‌شود.

* آیا هورمون استروژن باعث زخم دهانه رحم می‌شود؟

در طول دوره قاعدگی خانم‌ها، بدن به طور طبیعی هورمون استروژن را تولید می‌کند. سطح بالای هورمون استروژن، دهانه رحم را متورم و باز می‌کند. در این زمان سلول‌های غددی به بخش بیرونی دهانه رحم مهاجرت می‌کنند و لایه نازکی از سلول‌ها که در حالت عادی داخل کانال دهانه رحم هستند، در بخش خارجی دهانه رحم قرار می‌گیرند. این تغییرات سلولی، باعث ایجاد ظاهر التهابی در دهانه رحم می‌شود. به این تغییر شکل، زخم دهانه رحم گفته می‌شود. از آنجایی که سلول‌های زخم دهانه رحم شکننده و ناپایدار هستند، باعث ایجاد ترشحات و خونریزی واژن به ویژه پس از روابط جنسی می‌شود.

* آیا زخم دهانه‌ی رحم محدود به یک نقطه می‌باشد؟

زخم‌ دهانه رحم، علائمی مانند درد پایین شکم، درد کمر و پهلو،‌ خارش و درد در حین رابطه جنسی ایجاد می‌کند. زخم دهانه رحم ترشحات خاکستری، زرد مایل به خاکستری، سفید رنگ، بدبو یا بدون بو ایجاد می کند.

در بررسی معاینه‌ی دهانه رحم، نقاط زخم و التهاب به طور وسیعی در دهانه رحم و واژن منتشر شده‌اند و زخم دهانه رحم، به یک نقطه محدود نیست. التهاب اغلب در اثر عفونت‌های مخلوط و پلی میکروبی، ورود اجسام خارجی (از جمله دستگاه داخل رحمی و تامپون) و محرک‌های شیمیایی (ژل و کرم) ایجاد می‌شود.

زخم‌های دهانه رحم، ویژگی‌های زیادی دارند که با مشاهده و بررسی آن‌ها، می‌توان زخم‌های التهابی را تشخیص داد و از تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، متمایز کرد. در صورتی که با معاینه تشخیص قطعی انجام نشود، می‌توان با انجام بیوپسی و پاپ اسمیر از غیرسرطانی بودن زخم دهانه رحم اطمینان حاصل کرد

* آیا زخم دهانه رحم باعث ناباروری و نازایی می‌شود؟

خیر، زخم دهانه رحم در زنان در سن باروری رایج است اما این مسئله سرطانی نیست و بر باروری تاثیر نمی‌گذارد. در واقع، این حالت بیماری نیست. اما مشکلاتی برای خانم ها ایجاد می‌کند.

* دارو برای درمان زخم دهانه رحم چیست؟

در مورد عفونت‌هایی که احتمالا به علت خونریزی مکرر در ناحیه دهانه رحم اتفاق می‌افتد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. در حالی که آنتی بیوتیکها درمان مستقیم برای زخم دهانه رحم نیستند، ممکن است به کنترل عفونت کمک کنند. توجه داشته باشید اگر علائم بالا را دیدید از درمان خانگی استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. برای تشخیص مناسب، مشاوره و درمان عفونت یا زخم دهانه رحم، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

* چه مدت بعد از فریز میتوان باردار شد؟

زمان بندی خاصی وجود ندارد، باید زخم دهانه رحم بهبود یابد و بعد اقدام به حاملگی شود. اما معمولا یکی دو ماه باید زمان بدهید و توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا از بهبودی زخم مطمئن شوید.

* آیا باید از زخم دهانه رحم ترسید؟

زخم دهانه رحم یک بیماری به حساب نمی‌آید. بیشتر خانم‌ها تا زمانی که آزمایش انجام ندهند از این مشکل آگاهی پیدا نمی‌کنند. این مسئله مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. اگر باردار هستید، به جنین آسیبی نمی‌رسد. در صورتی درمان ضروری می‌شود که ترشحات شما را آزار دهند یا با رابطه جنسی تداخل داشته باشند.

* آیا تمام زخم ها نیاز به درمان دارند؟

زخم دهانه رحم در معاینه کولپوسکوپی به طور واضح قابل تشخیص است و از تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، تمایز داده می‌شود. اگر زخم دهانه رحم باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد و ترشحات واژینال شود، می‌توان با روش‌های مختلفی مانند فریز زخم دهانه رحم آن را درمان کرد؛ اما اگر علامت ناخوشایند ایجاد نکرده باشد، نیازی به درمان ندارد. بیشتر زخم‌های دهانه رحم، بدون نیاز به درمان خود به خود از بین می‌روند. امکان ایجاد دوباره زخم دهانه رحم پس از درمان نیز وجود دارد، اما پس از یائسگی احتمال ایجاد آن بسیار پایین است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا