دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا مصرف مواد غذایی شیرین در سندرم تخمدان پلی کیستیک باید محدود شود؟

همواره یکی از مشکلات شایع در میان زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک اشتهای زیاد آنها نسبت به مواد شیرین، قند و شکر است. اغلب مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک نمی توانند در برابر شیرینی ها، قند و شکر خود را کنترل کنند و میل شدیدی به خوردن این مواد دارند. حال این سوال پیش می آید که چرا زنان مبتلا به این سندروم در مقایسه با سایر افراد میل بیشتری برای خوردن شرینی جات دارند؟

 

علت اصلی این موضوع هورمون انسولین است. انسولین محرک قوی برای تحریک اشتها به شمار می آید و نقش زیادی در افرایش وزن در افراد مبتلا به این سندروم را دارد. یکی از عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک دیابت نوع دو به دلیل مقاومت سلولها نسبت به انسولین است.

در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک انسولین یک چرخه معیوب ایجاد می کند. به این صورت که انسولین باعث میل زیاد این افراد به خوردن مواد شیرین می شود، وقتی مواد شیرین می خوریم قند خون به سرعت بالا رفته و انسولین زیادی ترشح می شود که این ترشح زیاد انسولین باعث اضافه وزن می شود. در زنان مبتلا به این سندروم مقاومت نسبت به انسولین وجود دارد و حساسیت سلولها نسبت به این هورمون کم شده است.

 

مصرف زیاد شیرینی جات، قند و شکر در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر افرایش ترشح هورمون انسولین، اضافه وزن و چاقی باعث افزایش تری گلیسیرید خون، افزایش عامل التهاب (عاملی برای بیماری های قلبی و عروقی می باشد) می شود.

 

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، پس می توان نتیجه گیری کرد که مصرف شیرینی جات، قند و شکر برای مبتلایان به این سندروم چندان هم خوب نیست. این افراد باید سعی کنند مصرف این مواد را در برنامه غذایی خود به حداقل برسانند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا