دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل کاهش میل جنسی در زنان

این کاملا طبیعی است که همسرتان در پایان روز از شما تقاضای رابطه جنسی کند. اما برخی از زنان با وجود این که جوان هستند، به دلایل مختلفی مانند خستگی خود را از داشتن یک مقاربت لذت بخش منع می کنند. بسیاری از این زنان، از یک مسئله مزمن رنج می برند که تاثیر منفی بر روی کیفیت زندگی اجتماعی آن ها داشته است. زنان جوانی که دچار کاهش میل جنسی می شوند، کمتر تمایل دارند که نه فقط از لحاظ جسمی بلکه از نظر ذهنی و عاطفی نیز خود را چک کرده و متوجه شوند چه چیزی پشت این کاهش غرایزشان وجود دارد.

علل کاهش میل جنسی در زنان

میل جنسی در زنان به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

 

  •     سلامت جسمی
  •     وضعیت عاطفی
  •     شیوه زندگی شخصی
  •     تجارب
  •     روابط فعلی

 

که تغییر و اختلال در هر کدام از این عوامل می تواند به یکی از دلایل کاهش میل جنسی در زنان جوان منتهی شود.

علل فیزیکی

طیف گسترده ای از تغییرات فیزیکی، بیماری، و داروها می توانند به کاهش میل جنسی در زنان جوان منجر شوند. مهمترین دلایل فیزیکی کاهش میل جنسی در زنان جوان عبارتند از:

 

مشکلات جنسی:

ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی (ناتوانی در ارگاسم)، و یا تجربه درد در هنگام رابطه جنسی یکی از مشکلات جنسی در زنان است که می تواند میل جنسی شما را کم کند.

خستگی:

خستگی ناشی از مراقبت از والدین یا نوزادان نیز از دیگر علل کاهش میل جنسی در زنان جوان است. خستگی ناشی از جراحی ها و بیماری های مختلف نیز اثر مشابه ای دارند.

 

سبک زندگی:

بر خلاف تصور عموم مردم، الکل میل جنسی را زیاد نمی کند. بلکه موجب می شود که در دراز مدت غرایز جنسی فروکش کنند. ضمن این که سیگار کشیدن نیز به مرور زمان بر روی جریان خون تاثیر گذاشته و ممکن است فرآیند برانگیختگی را دچار اختلال کند.

جراحی:

جراحی هایی که در ناحیه اندام تناسلی یا پستان ها انجام می شود می تواند بر روی تصویر ما از بدنمان تاثیر گذار باشد. ضمن این که علاوه بر این تاثیر روانی، جراحی های این چنینی عموما میل جنسی و عملکرد جنسی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

بیماری ها:

بسیاری از بیماری های غیر جنسی می توانند تمایل جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. بیماری های عصبی، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، دیابت، ورم مفاصل و سرطان از جمله بیماری های غیر جنسی اما کاهنده میل جنسی هستند.

داروها:

داروهایی مانند ضد تشنج ها، و برخی از داروهای ضد افسردگی، قاتلان میل جنسی هستند.

تغییرات هورمونی

تغییر در سطوح هورمون هایتان ممکن است میل جنسی شما را تحت تاثیر قرار داده باشد. این تغییرات عموما در شرایط زیر رخ می دهند:

بارداری:

هورمون ها در دوران بارداری افزایش می یابند. این در حالی است که بسیاری از زنان میل جنسی شان در طول ماه های ابتدایی بارداری افزایش پیدا می کند. برخی از زنان نیز با ورود به دو ماه آخر بارداری خود به شدت از برقراری تماس جنسی خودداری می کنند.

پس از بارداری:

هورمون ها پس از بارداری کاهش خواهند یافت. به خصوص هورمون تستوسترون، که مسئول میل جنسی در زنان است.

شیردهی:

در زمان شیردهی سطح هورمون پرولاکتین بالا می رود. این هورمون می تواند عامل کاهش میل جنسی در زنان جوان و شیرده باشد.

علل روانی

نیازی نیست که مشکلات بیولوژیکی و یا فیزیکی باشند تا بر روی تمایلات جنسی ما تاثیر بگذارند. علل روانی بسیاری وجود دارند که می توانند منجر به کاهش میل جنسی در زنان جوان شوند. این علل عبارتند از:

  •     تصویر نادرست از بدن به خصوص پس از بارداری
  •     استرس های مختلف مانند استرس در محل کار و یا استرس مالی
  •     مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب
  •     اعتماد به نفس پایین، احساس نالایقی، ناتوانی، و یا بی کفایت
  •     قرار گرفتن در معرض سوء استفاده فیزیکی یا آزار جنسی در گذشته

تجربیات جنسی منفی:

کسانی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند و یا تحت فشار به فعالیت های جنسی ناخواسته می پردازند، با کاهش میل جنسی در آینده مواجه می شوند.

مشکل در روابط

بسیاری از زنان، برای داشتن یک رابطه جنسی لذت بخش، باید با همسرشان رابطه صمیمی داشته باشند. بنابراین اگر بین زوجین اختلاف و مشکل وجود داشته باشد، ممکن است میل جنسی در زنان فروکش کند. مسائل عاطفی که صمیمیت جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

 عدم ارتباط:

عدم توانایی در برقراری ارتباط از لحاظ احساسی با شریک زندگی

 درگیری حل نشده و یا دعوا:

زمانی که که نزاع و درگیری در بین زوجین حل نشده باقی بماند چنین مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

 ارتباطات ضعیف:

ممکن است اولیت فرد برقراری رابطه جنسی باشد اما توانایی برقراری این تماس و ابراز امیال خود را نداشته باشد.

  خیانت:

از دست دادن اعتماد به همسر، قاتل میل جنسی در زنان است.

جلوگیری از بارداری

برخی از زنان در هنگام استفاده از برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری، عوارضی از جمله کاهش میل جنسی را تجربه می کنند. این عوارض ناشی از روش های زیر است:

 

    روش های ترکیبی پیشگیری از بارداری: مانند قرص جلوگیری از بارداری، پچ پیشگیری از بارداری یا حلقه واژینال

    ایمپلنت پیشگیری از بارداری: این روش معمولا برای زنانی که نمی توانند از روش های پیشگیری حاوی استروژن استفاده کنند توصیه می شود.

    قرص پروژسترون: زنانی که نمی توانند از قرص های ترکیبی جلوگیری از بارداری استفاده کنند، باید از این روش برای جلوگیری بهره بگیرند.

    تزریق دپو-پروورا: این هورمون مشابه پروژسترون در بدن عمل می کند.

خوشبختانه، عوارض جانبی این روش های ضد بارداری پس از چند ماه که بدن به آن ها عادت کند از بین خواهند رفت.

چه اقداماتی را می توان برای درمان کاهش میل جنسی در زنان جوان انجام داد؟

اگر می دانید میل جنسیتان به چه دلیل کم شده است پیشنهاد می کنیم در این مورد با پزشک مشورت کنید. در صورتی که به سادگی از این مشکل فرار کنید، ممکن است آن را به مسئله پیچیده ای تبدیل کنید که حل آن ساده نباشد. پزشک با تشریح حالتان به سادگی دلیل کاهش میل جنسی را شناسایی کرده و با انجام چند اقدام ساده شما و همسرتان را به زندگی عادی باز می گرداند. در این میان، رعایت این هفت روش به زنان جوان کمک خواهد کرد که میل جنسی خود را تقویت کنند:

برقراری ارتباط با همسرتان: ارتباط یک راه حل ساده و کاربردی برای داشتن یک رابطه عمیق عاطفی با همسرتان است. از آن چه که سلامت عاطفی زنان نقش مهمی در داشتن رابطه جنسی لذت بخش دارد، بنابراین ایجاد ارتباط دوستی بین زوجین می تواند راهی برای درمان کاهش میل جنسی در زنان جوان و رسیدن به مرحله رضایت جنسی باشد.

زمانبندی: برای رابطه جنسی خود زمانبندی داشته باشید. مانند سایر کارهایی که در طول روز انجام می دهید، برای داشتن یک رابطه جنسی قوی و منظم، زمانی را تعیین کنید. اگر چه داشتن رابطه عاطفی عمیق در کنار این زمانبندی اهمیت زیادی دارد.

تمایلات جنسی خود را بشناسید: گاهی شما تمایل به انجام کاری در رابطه جنسی خود ندارید. به عنوان مثال برخی از زنان از برقراری رابطه جنسی دهانی خوششان نمی آید. در عین حال ممکن است همسران این زنان تمایلات برعکس داشته باشند. پس پیشنهاد می شود اگر بین تمایلات جنسی شما و همسرتان اختلاف وجود دارد این موضوع را با او مطرح کرده و روش صحیح تری که تمایلات هر دو طرف در آن دخیل باشد را برای برقراری نزدیکی انتخاب کنید.

تنوع: سعی کنید رابطه جنسی خود را در زمان ها، مکان ها و پوزیشن های مختلف انجام دهید. این تغییرات موجب می شود رضایت جنسیتان بیشتر شود. صرف زمان بیشتری برای مرحله برانگیختگی نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند. انجام رابطه جنسی در موقعیت های فانتزی یا استفاده از ابزارهای فانتزی می تواند تنوع را بیشتر کرده و میلتان را نیز تقویت کند.

کنار گذاشتن عادات بد: مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل از جمله عواملی هستند که تمایلات جنسی شما را مهار می کنند. سعی کنید برای ایجاد سلامت جنسی در خودتان این عادات بد را کنار بگذارید. به جای آن سعی کنید ورزش کنید و تغذیه سالمی داشته باشید.

کاهش استرس: زندگی های امروزی پر مشغله و پیچیدگی است. بنابراین بهتر است حداقل زمان برقراری نزدیکی، این مشغله ها را کنار بگذارید و با ذهن باز وارد رابطه شوید. برای برقراری احساس آرامش می توانید قبل از نزدیکی، دوش آب گرم بگیرید یا کتاب بخوانید. ضمن این که روشن کردن عودهای خوش بو و محرک در اتاق خواب نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا