دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معاینه لگن، علت و چگونگی انجام آن

یک معاینه لگنی اغلب بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای زنان به منظور یافتن نشانه های احتمالی اختلالات مختلف مانند کیست تخمدان ، عفونت های جنسی، فیبروئید رحم و یا مراحل اولیه سرطان است. متخصص زنان می تواند تعداد دفعات معاینه را به شما توصیه کند اما بسیاری از زنان سالی یکبار معاینه لگن را انجام می دهند.

 

معاینه لگن روشی است که پزشکان برای بررسی اندام های تناسلی زنان استفاده می کنند. در معاینه لگنی پزشک یافته های با ارزش زیادی را متوجه می شود .

 

آزمایش لگنی به پزشک این امکان را می دهد تا در اندام های یک خانم ، قبل ، درحین و پس از یائسگی به دنبال علائم بیماری بگردد . واژه « لگنی » به « حفره لگن » اشاره دارد .

در این روند، این اندام‌های زن مورد  معاینه قرار می‌گیرد:

بخش بیرونی آلت تناسلی زن

رحم (زهدان)

دهانۀ رحم (مدخل واژن به رحم)

لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که تخمک را به رحم می‌رساند)

تخمدان‌ها (اندام‌هایی که تخمک تولید می‌کند)

مثانه (کیسه‌ای که ادرار را نگه می‌دارد)

رکتوم یا راست‌روده (حفره‌ای که روده را به مقعد متصل می‌کند)

 

 

 زمان انجام معاینه لگن

معاینه لگن در مواقع زیر انجام می‌شود:

معاینه بدنی سالانه

زمان بارداری

زمانی که پزشک برای بررسی عفونت معاینه می‌کند (مثل کلامیدیا، واژینوز، تریکومونیاز و بیماری‌های دیگر)

وقتی که زن در ناحیۀ لگن یا قسمت تحتانی کمر درد احساس می‌کند

 

اقدامات خاص برای معاینه لگن

مجبور نیستید هیچ کار خاصی برای آماده شدن جهت معاینه لگن انجام دهید. وقتی به مطب رسیدید پزشک متخصص زنان از شما می‌پرسد که آیا به دستشویی نیاز دارید یا نه. این سؤال به این دلیل پرسیده می‌شود که شما هنگام معاینه احساس راحتی کنید. گاهی اوقات، آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود.

 

روند معاینه لگن

طی معاینۀ لگن، شما می‌توانید انتظار ناراحتی خفیفی داشته باشید اما نباید احساس درد داشته باشید. خود این معاینه حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. اگر هر سؤالی طی معاینه داشتید، حتماً از پزشک بپرسید.

 

چرا خانم های یائسه نیاز به انجام معاینه لگنی دارند؟

چون افزایش سن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود . انجام منظم آزمایش لگنی ، برای خانم های یائسه  توصیه می شود زیرا به آن ها این امکان را می دهد که اگر به سرطان مبتلا شدند در مراحل اولیه آن را تشخیص دهند و درمان را شروع نمایند.

 

خانم های یائسه باید هر چند وقت یکبار آزمایش پاپ را انجام دهند؟

براساس گزارش سرویس پیشگیری امریکا، انجام آزمایش پاپ ( پاپ اسمیر ) با آزمایش پاپیلوویروس انسانی ( HPV ) هر 2 الی ۵ سال یکبار در خانم های ۳۰ الی ۶۵ ساله توصیه میشود . خانم های بالای ۶۵ سال می توانند دیگر آزمایش انجام ندهند اگر در طی ۱۰ سال ، حداقل ۳ آزمایش پاپ پشت سر هم منفی و یا دو آزمایش HPV پشت سر هم منفی داشته اند .

 اما خانم هایی که سابقه تشخیص ناهنجاری های پیش از سرطانی پیشرفته ( یعنی تشخیص بافت یا سلول های غیر طبیعی که ممکن است منجر به سرطان شود و به آن ها Precancer می گویند ) داشته اند باید حداقل تا ۲۰ سال آزمایشات را انجام دهند.

 

خانم هایی هم که هیسترکتومی همراه با برداشتن دهانه رحم داشته اند و هیچ سابقه ای از سرطان های لگنی و ناهنجاری های پیش سرطانی نداشته اند ، لازم نیست که دیگر آزمایشات را انجام دهند .

 

اما اگر شما به آزمایشات پاپ هر ساله نیاز ندارید ، اما توصیه می شود که هر سال معاینه های زنانه را انجام دهید تا سلامتی تان را حفظ کنید .

 

نحوه انجام معاینه لگن

طی یک معاینعه معمولی لگن، پزشک متخصص زنان کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  1. پزشک از شما می‌خواهد که لباس‌های خود را در گوشه‌ای درآورید
  2. با شما در مورد نگرانی‌هایی که برای سلامتتان وجود دارد صحبت می‌کند.
  3. از شما می‌خواهد که به پشت دراز بکشید و آرامش داشته باشید.
  4. قسمت انتهای شکم را فشار می‌دهد تا اندام‌ها را از بیرون بررسی کند.
  5. به شما کمک می‌کند تا برای معاینۀ اسپکلوم در موقعیت مناسب قرار بگیرید.
  6. از شما می‌خواهد زانوان خود را خم کنید و پاها را روی نگهدارنده‌ای به نام رکاب (استیراپ) قرار دهید.
  7. معاینۀ اسپکلوم را انجام می‌دهد. طی معاینه، وسیله‌ای به نام اسپکلوم وارد واژن می‌شود. اسپکلوم باز می‌شود تا واژن را باز کند و داخل واژن و رحم دیده شود.
  8. پاپ اسمیر انجام می‌شود. پزشک از یک قاشقک پلاستیکی و برس کوچک برای برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های رحم استفاده می‌کند. (نمونه‌ای از مایعات از واژن برای آزمایش عفونت برداشته می‌شود.)
  9. اسپکلوم برداشته می‌شود.
  10. معاینۀ دودستی انجام می‌شود. پزشک دو انگشت خود را داخل واژن می‌کند و از دست دیگر برای فشار آرام به سمت موضعی که حس می‌کند استفاده می‌کند. پزشک در صورت وجود هر گونه تغییر در اندازه یا شکل اندام‌ها متوجه خواهد شد.
  11. گاهی اوقات معاینۀ رکتال (راست‌روده) انجام می‌شود. پزشک یک انگشت خود را که با دستکش پوشانده شده است وارد مقعد می‌کند تا تومور یا ناهنجاری‌های دیگر را تشخیص دهد.
  12. با شما در مورد معاینه صحبت می‌کند (ممکن است از شما خواسته شود که برای اطلاع از نتیجۀ آزمایشات یک بار دیگر مراجعه کنید.)

 

آزمایشات در معاینه لگن

یک نمونه از سلول‌ها به عنوان بخشی از آزمایش، که به پاپ‌اسمیر یا پاپ معروف است، برداشته می‌شود تا سرطان دهانه رحم یا سلول‌هایی که ممکن است منجر به سرطان شود غربالگری شود. این نمونه در یک محلول قرار می‌گیرد و به آزمایشگاه برای آزمایش گرفتن فرستاده می‌شود. آزمایشات ممکن است برای غربالگری بیماری‌های مقاربتی نیز انجام شود.

 

دفعات انجام معاینه لگن

پاپ‌اسمیر با آغاز سن 21 سالگی توصیه می‌شود. زنان بین 21 تا 65 سال باید هر دو سال یک بار غربالگری معمول انجام دهند.

اگر طی 10 سال، زنان بالای 65 سال حداقل 3 مرتبۀ پیاپی آزمایش پاپ منفی و حداقل دو آزمایش HPV  منفی داشته باشند، غربالگری نمی‌شوند اما زنانی که سابقه تشخیص‌های پیش‌سرطانی هستند باید دست کم به مدت 20 سال آزمایشات غربالگری را ادامه دهند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا