دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل، علائم و بهترین راهکارهای درمانی اختلال و عدم نعوظ در مردان

اختلال نعوظ زمانی بروز می کند که مرد برای رسیدن به نعوظ و حفظ آن با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. اختلال نعوظ درمان نشده مقاربت جنسی را دشوار می کند. پزشکان این شرایط را ناتوانی جنسی می نامند.

اختلال نعوظ چیست؟

نعوظ وقتی بروز می کند که خون وارد دو کانال بزرگ عروقی به نام های کورپورا و کاور نوزا در آلت تناسلی شود. این کار باعث می شود، آلت تناسلی سفت و بزرگ ، مثل بالونی پر از آب شود. بسته شدن کانال های بزرگ عروقی آلت تناسلی و وارد نشدن خون به آنها اختلال نعوظ نامیده می شود.

هنگامی که آلت تناسلی مرد توانایی ایجاد نعوظ یا حفظ نعوظ به مدت کافی جهت انجام عمل مقاربت جنسی را ندارد .اکثر مردان گاهی اوقات، برخی از مشکلات سخت شدن یا نعوظ ماندن آلت تناسلی را تجربه کرده اند، اما این اختلال نعوظ نامیده نمیشود که باعث نگرانی شود. تنها در صورتی که در عملکرد جنسی مشکل ایجاد کند و آنرا غیر ممکن سازد و سبب نارضایتی مداوم شود، اختلال نعوظ نامیده میشود .

اختلال عملکرد جنسی مردان گونه های مختلفی دارد مانند کاهش میل جنسی و مشکل انزال. اختلال نعوظ به معنای ناتوانی در نعوظ و حفظ اش است. در اکثر موارد، بروز اختلال نعوظ در مردان با مشکلات جسمی مرتبط است.

اختلال نعوظ بیشتر در میان مردان میانسال متداول است. نیمی از مردان 40 تا 70 ساله بریتانیایی با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند. آمار ابتلا مردان هفتاد ساله به این اختلال بین هفت تا 10 درصد است. با این وجود، آمارهای منتشر شده به معنای این نیست که زندگی جنسی مردان سالمند نابود شده است. اختلال نعوظ در هر مقطعی از زندگی قابل درمان است.

بروز اختلال نعوظ می تواند نشانه ابتلاء به بیماری های حاد و مزمن باشد. نتایج مطالعه محققان مایو کلینیک در سال 2010 نشان داد، اختلال نعوظ یکی از نشانه های مهم ابتلا به بیماری قلب و عروق است. آنها معتقدند، قلب کلیه مردانی که با اختلال نعوظ دست و پنجه نرم می کنند باید معاینه شود. یافته محققان آمریکایی به این معنا نیست که کلیه مردانی که از این اختلال رنج می برند به بیماری قلبی مبتلا هستند.

علائم اختلال نعوظ

علائم و نشانه های اختلال نعوظ عبارتند از:

  • نعوظ برای دخول و برقراری رابطه جنسی مناسب نیست
  • حفظ نشدن نعوظ تا انتهای رابطه جنسی
  • ناتوانی در بروز نعوظ

 

علل اختلال نعوظ

بیماری مزمن

رابطه مستقیمی میان ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بروز اختلال نعوظ در مردان وجود دارد. تقریبا از هر دو مرد دیابتی یک نفر از اختلال نعوظ رنج می برد. سایر بیماری هایی که ممکن است عامل بروز اختلال نعوظ شوند عبارتند از:

  • بیماری قلبی و تنگ شدن رگ های خونی
  • پارکینسون
  • ام اس.
  • بزرگی پروستات
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • اختلالات هورمونی از جمله تیروئید و کمبود تستوسترون (هیپوگنادیسم)
  • کلسترول بالا
  • چاقی و سندرم متابولیک(که همچنین عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند)
  • صدمات در ناحیه لگن یا نخاع
  • اختلال و نقص ساختاری آلت تناسلی مرد، مانند بیماری Peyronies
  •  

این بیماری ها می توانند جریان خون و تکانه های عصبی را در اندام های بدن متوقف کنند.

روش زندگی

انتخاب روش زندگی که گردش خون را مختل کند می تواند عامل بروز اختلال نعوظ باشد. دود کردن سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر می توانند به عروق خونی آسیب وارد کرده و گردش خون در آلت تناسلی را کم کنند. دود کردن سیگار مهم ترین عامل تصلب شراین است که زمینه بروز اختلال نعوظ در مردان را فراهم می کند. بی تحرکی و رنج بردن از اضافه وزن و چاقی از جمله عوامل خطرزایی هستند که احتمال بروز این اختلال را به شدت افزایش می دهند

عمل جراحی

عمل های جراحی که برای درمان سرطان، بد خیمی غده پروستات یا مثانه انجام می گیرد ممکن است به اعصاب و رگ های خونی اطراف آلت تناسلی آسیب وارد کنند. در برخی از موارد، آسیب دیدن اعصاب دایمی است و برای رسیدن به نعوظ باید درمان های خاصی تجویز شود. در سایر موارد، عمل جراحی عامل بروز اختلال نعوظ موقتی است که پس از گذشت شش تا 18 ماه از میان می رود

اختلال هورمونی

 این علت چندان شایع نیست و فقط 2 درصد از مردان دارای اختلال نعوظ به آن گرفتار می شوند. دیده می شود وقتی مردی با این مشکل یا مشکل جنسی دیگری به پزشک مراجعه می کند در تعداد زیادی از موارد بلافاصله برایش هورمون تجویز می شود. این درمان کاملا اشتباه است و نه تنها مشکل بیمار را حل نمی کند، بلکه بر مشکلات بیمار نیز می افزاید. قبل از تجویز هورمون باید بیمار از نظر میزان هورمون های خونی مورد سنجش قرار بگیرد. همچنین هورمونی به نام پرولاکتین باید اندازه گرفته شود. بالا بودن پرولاکتین در بدن مرد ممکن است باعث ناتوانی جنسی در او شود .

علل آناتومیک

 آلت تناسلی در برخی از مردان شکل کج دارد. این عامل نیز ممکن است از رابطه زناشویی درست جلوگیری کند و به صورت ناتوانی جنسی بروز کند .

اختلال به علت مصرف دارو

داروهای کنترل فشار خون بالا (ضد فشارخون مانند بتا بلاکرها و کلونیدین)
داروهای قلبی مانند دیگوکسین
بعضی از دیورتیک ها (داروهایی جهت افزایش ادرار)
داروهایی که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر میگذارند (مثل مغز و یا نخاع)، از جمله برخی قرص های خواب آور و آمفتامین ها
داروهای درمان اضطراب (anxiolytics)
داروهای ضد افسردگی، از جمله مهار کننده های مونوآمینواکسیداز (MAOIs) ، مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) ، و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
بعضی مسکن ها
برخی داروهای ضد سرطان، از جمله شیمی درمانی
درمان های پروستات، از جمله درمان سرطان و بیماری های خوش خیم ( مهار کننده های 5 α ردوکتاز ). داروهای ضد آندروژن نیز یک علت هستند، که در موارد دیگر مانند بیماری پروستات نیز مورد استفاده قرار میگیرند .
آنتی کولینرژیک ها – داروهایی با طیف گسترده ای از کاربردها که باعث مسدود کردن انتقال دهنده های عصبی میشوند. (مولکولهای سیگنال های عصبی)
داروهای هورمونی، از جمله استروژن و داروهایی که در ترشح هورمون جسم زرد تخمدان (در درمان بیماری های زنان و بیضه ی مردان به کار می رود) موثرند .
سایمتیدین داروی زخم معده

مشکلات روحی روانی

مشکلات جسمی معمولا در بروز اختلال نعوظ در مردان سالمند نقش زیادی ایفاء می کنند. با این وجود، عوامل روحی روانی نیز ممکن است در بروز اختلال نعوظ 10 تا 20 درصد نقش داشته باشند. کارشناسان معتقدند، استرس، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و ... نقش زیادی در بروز اختلال نعوظ در مردان ایفاء می کنند. این عوامل در تشدید علائم و نشانه های این اختلال بسیار موثرند.

تشخیص اختلال نعوظ

برای درمان اختلال نعوظ، پزشک پس از مطلع شدن از علائم و نشانه های اختلال و سوابق پزشکی، معاینات را با هدف شناسایی علت بروز اختلال نعوظ از جمله گردش خون ضعیف یا مشکل عصبی، آغاز می کند.

تست های آزمایشگاهی می توانند به تشخیص مشکلات جنسی مردان کمک کنند. سنجش میزان هورمون تستوسترون می تواند عامل بروز اختلال نعوظ را مشخص کند. شمارش گلبول های قرمز، سنجش کلسترول و قند خون و عملکرد کلیه ها و کبد ممکن است مشکلاتی که با بروز اختلال نعوظ مرتبط باشند را مشخص کند.

 درمان اختلال نعوظ

تغییر سبک زندگی

برخی از مردانی که از اختلال نعوظ رنج می برند با تغییر روش زندگی می توانند عملکرد جنسی شان را بهبود ببخشند. ترک کردن سیگار، کاهش وزن و ورزش کردن به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند. اگر عوارض جانبی دارویی که مصرف می کنید باعث بروز اختلال نعوظ شده بالافاصله به پزشک تان اطلاع دهید.

درمان دارویی

ویاگرا (sildenafil)، سیالیس (tadalafil) و لویترا (vardenafil) داروهای خوراکی هستند که با بهبود بخشیدن به جریان خون در بدن باعث بروز نعوظ می شوند. این داروها باید یک ساعت پیش از برقراری رابطه جنسی مصرف شوند.

ویاگرا، سیالیس، یا لویترا عوارض جانبی مختلفی دارند که به شرح زیر است :

  • گرفتگی بینی
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • تغییرات بینایی
  • سرخ شدن و گرگرفتگی صورت
  • سرگیجه

توجه:مردانی که دچار دیابت کنترل نشده و یا فشار خون پایین هستند و یا سکته مغزی داشته اند اصلا نباید از درمان دارویی اختلال نعوظ استفاده کنند .

آلپروستادیل

داروی آلپروستادیل می تواند برای درمان اختلال نعوظ تجویز شود. این دارو با باز کردن رگ های خونی باعث می شود خون کافی به آلت تناسلی برسد. این دارو توسط پزشک به آلت جنسی تزریق می شود.

دستگاه وکیوم

در برخی از موارد، دستگاه وکیوم جایگزین دارو می شود. آلت تناسلی مرد داخل یک سیلندر قرار می گیرد، یک پمپ با ایجاد خلاء آن را پر خون کرده و زمینه بروز نعوظ را فراهم می کند. دقت داشته باشید که این وکیوم ها را با توصیه پزشک خود تهیه کنید چراکه بیشتر این وکیوم ها که تبلیغات آنرا می بینید مطمئن نبوده و از سازنده معتبری نیستند .

عمل جراحی

عمل جراحی بهترین گزینه برای مردان جوانی است که به دلیل مسدود شدن یکی از عروق کشاله ران یا لگن از اختلال نعوظ رنج می برند.

در موارد نادر، گرفتگی یا نشت رگهای خونی باعث اختلال نعوظ می شوند و برای درمان آن باید جراحی صورت گیرد .

ایمپلنت

با قرار گرفتن ایمپلنت در آلت تناسلی مردانی که با اختلال نعوظ دست و پنجه نرم می کنند عملکرد جنسی شان به حالت عادی باز می گردد. ایمپلنت منعطف از دو سیلندر تشکیل شده که با استفاده از عمل جراحی در آلت تناسلی قرار می گیرد.

روان درمانی

اگر اختلال نعوظ شما بعلت استرس، نگرانی یا افسردگی باشد ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد شما تنهایی یا به همراه همسرتان به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. حتی پس از این که مشخص شد عامل اختلال نعوظ جسمی است، روان درمانی می تواند مفید باشد. روان درمانگر می تواند به مرد و همسرش تکنیک های کاهش استرس و بهبود صمیمیت را بیاموزد.

داروهای موضعی برای درمان اختلال نعوظ 

کرمها : این نوع داروها به شکل کرم تهیه شده و بصورت موضعی استفاده می شوند. این داروها چون بصورت موضعی اثر می کنند، بنابراین اثرات عمومی آنها مثل اثر بر روی فشارخون و قلب اندک است .
مهمترین آنها آلپروستادیل است که به شکل کرم ساخته شده است و انقلابی در درمان اختلال نعوظ ایجاد کرده است. این دارو در دنیا فقط توسط یک کارخانه ساخته می شود و داروی بسیار مؤثر و کم عارضه است. این دارو نیم ساعت قبل از نزدیکی به پوست آلت تناسلی مالیده شده و سبب ایجاد نعوظ می گردد .
کرم نیتروگلیسرین که 20 دقیقه قبل از نزدیکی به پوست آلت تناسلی مالیده می شود .
 
محلولها : مهمترین آنها محلول ماینوکسیدیل می باشد که 20 دقیقه قبل از نزدیکی استفاده می شود .
 
شیاف : داروی آلپروستادیل به شکل شیاف داخل مجرا نیز ساخته شده است. این دارو دارای وسیله ای است که با آن شیاف وارد مجرای ادرار شده و دارو از طریق مخاط مجرا جذب می شود. این دارو فوق العاده مؤثر و کم عارضه است .

 داروهای تزریقی : برای استفاده از این نوع داروها به بیمار یاد داده می شود که مثل انسولین دارو را در آلت تناسلی خودش تزریق کند .

درمان های خانگی اختلال نعوظ

گرچه همه ی روش های درمان دارویی یا جراحی و … برای درمان اختلال نعوظ موثر است اما برخی مردان ترجیح می دهند درمان خانگی را قبل از همه ی این ها امتحان کنند زیرا این روش ها عوارض جانبی ندارد .

جنسینگ (Ginseng)

راه حل 1 و 2:گیاه Panax Ginseng و گیاه رودیولا روزا( Rhodiola Rosea )

Panax Ginseng یا همان جینسینگ قرمز که با نام ویاگرا گیاهی نیز شناخته می شود می تواند برای درمان اختلال نعوظ موثر باشد. طبق تحقیقاتی که در سال 2008 روی این گیاه انجام شد شواهدی مبنی بر اثربخشی آن برای درمان ناتوانی جنسی دیده شد. در این تحقیقات دوز مصرفی بین 600 تا 1,000 mg و سه وعده در روز بود .

DHEA

هورمون آندروسترون در بدن توسط غدد آدرنال تولید می شود. این هورمون در بدن به تستوسترون و استروژن تبدیل می شود. دانشمندان مکمل این هورمون را از سیب زمینی وحشی و سویا تولید می کنند .

ال-آرژنین

ال-آرژنین اسید آمینه ای است که در بدن به طور طبیعی وجود دارد که به تولید نیتریک اکسید کمک می کند. نیتریک اکسید در بدن به شل شدن رگ ها برای رسیدن به نعوظ موفق کمک می کند. در سال 1999 به سی و یک درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ 5 گرم ال-آرژنین در روز داده شد که پس از مدتی عملکرد جنسی این مردان پیشرفت قابل توجهی پیدا کرد .

طب سوزنی

طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی نیز می تواند به بازیابی توانایی جنسی و رسیدن به نعوظ کمک کند. در این تحقیقات 39 درصد از افرادی که تحت درمان طب سوزنی بودند توانستند عملکرد بهتری در رابطه جنسی خود داشته باشند. اما در تحقیقاتی که چندین سال بعد از این انجام شد، درصد بهبود یافتگان به 21 درصد نزول پیدا کرد. درکل نتایج این تحقیقات کمی متناقض بود اما شاید این روش برای شما موثر باشد .

درمان اختلال نعوظ با آب

آب که اکسیر حیات نامیده می شود در اختلال نعوظ نقش مهمی دارد. وقتی مقدار آب در ورودی به بدن کم باشد، تعادل PH بدن به هم می ریزد .
این اتفاق به عملکرد ناقص بسیاری از اعضای بدن منجر می شود. و سرانجام جذب مواد مغذی را مختل می کند. بنابراین، مواد مغذی لازم برای بسیاری از اعضای بدن کاهش می یابد. بنابراین آب اولین و مهم ترین درمانی است که به راحتی در خانه یافت می شود .

درمان های جایگزین

پیش از مصرف کردن مکمل برای درمان اختلال نعوظ با پزشک مشورت کنید. مکمل ها ممکن است حاوی موادی باشند که مشکلات جسمی دیگری ایجاد کنند.

پزشکان معتقدند با مطالعه و اجرا کردن نکات زیر احتمال بروز اختلال نعوظ کاهش می یابد:

  • ورزش کردن و حفظ تناسب اندام
  • دود نکردن سیگار
  • پرهیز کردن از الکل و مواد مخدر
  • حفظ قند و فشار خون در حد طبیعی

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا