دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل لخته شدن خون سیاه در طول دوره قاعدگی

خونریزی سیاه قاعدگی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از این دلایل بارداری است. در دوران بارداری، خون سیاه ممکن است از واژن بیاید. علاوه بر این، خون سیاهی که از واژن در روزهای اول و آخرین روزهای قاعدگی می آید، نشان دهنده بیماری نیست، طبیعی تلقی می شود.

علت لخته سیاه در دوران قاعدگی

رنگ سیاه خونریزی قاعدگی نشان دهنده مشکل سلامتی نیست.

خونریزی سیاه قاعدگی در آغاز یا پایان دوره قاعدگی طبیعی است، معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. خون قاعدگی سیاه به معنای خون پیر است. رنگ خون با قرار گرفتن در معرض اکسیژن تغییر می کند. هر چه مدت طولانی تری در معرض اکسیژن قرار گیرد، رنگ خون تیره تر می شود. خون سیاه قاعدگی ناشی از خونریزی طولانی مدت قاعدگی در رحم است. رنگ خون منتظر در رحم با ماندن در رحم تیره می شود. با این حال، خونریزی سیاه قاعدگی نیز می تواند ناشی از شرایط زیر باشد:

بارداری

احتمال وجود خون سیاه در دوران بارداری وجود دارد. در این دوره مشاهده بقایای قاعدگی طبیعی است زیرا ممکن است انقباض رحم، انقباض در لوله تخمدان و موقعیت های مشابه رخ دهد. همانطور که بدن به مرور زمان این باقیمانده ها را از خود خارج می کند، خون بدبو و سیاه قاعدگی دیده می شود. اینکه آیا مادر باردار سقط جنین کرده است با معاینه مشخص می شود. اگر در دوران بارداری با خون سیاه قاعدگی مواجه شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. از طرفی احتمال بروز سیاهی خون قاعدگی در ماه های اول بارداری بیشتر است.

خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی نیز می تواند باعث سیاه شدن خون قاعدگی شود. در نتیجه لقاح تخمک با اسپرم تشکیل می شود. هنگامی که نوزاد به رحم مادر چسبیده است، ممکن است مقدار کمی خون روشن خارج شود. این خون می تواند سیاه، قهوه ای یا صورتی باشد. این وضعیت به عنوان خونریزی لانه گزینی یا نظارت نامیده می شود. دیدن بیش از حد نشانه بارداری است. در برخی از زنان، ممکن است 1 ساعت طول بکشد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است 3 روز طول بکشد. نظارت در هر زن باردار رخ نمی دهد. اغلب تصور می شود که این خونریزی قاعدگی است، اما این خونریزی خونریزی لانه گزینی است.

تاخیر در دوره قاعدگی

تاخیر در روز قاعدگی نیز باعث پیدایش خون سیاه می شود. اکسیداسیون به این دلیل اتفاق می افتد که خونریزی قابل دفع نیست و در رحم گیر می کند. به دلیل تماس طولانی خون با اکسیژن، رنگ آن سیاه می شود.

سقط جنین

یکی دیگر از علل خونریزی سیاه، سقط جنین است. با این حال، این یک اتفاق نادر است. اگر چنین اتفاقی برای مادر باردار افتاده است، باید سریعا با پزشک مشورت کند.

عفونت های واژن

گاهی اوقات زنان ممکن است به دلیل باکتری ها و بیماری های مقاربتی دچار عفونت شوند. در نتیجه ممکن است خون سیاه و قهوه ای قاعدگی بیاید. این یک بیماری شایع است و خونریزی اغلب بدبو است، درد در شکم وجود دارد.

عوارض جانبی داروها

بسته به استفاده از دارو، ممکن است خون قاعدگی سیاه رنگ بیاید. این احتمال وجود دارد که داروهایی که از بارداری جلوگیری می کنند، قرص های ضد بارداری می توانند رنگ خونریزی قاعدگی را تغییر دهند.

علل دیگر خونریزی سیاه قاعدگی چیست؟

  • بیماری های منتقله از راه جنسی
  • قرار دادن تامپون، کاندوم و غیره در واژن
  • سرطان دهانه رحم
  • کیست در رحم، تخمدان
  • بیماری های زنان و زایمان
  • اضطراب، استرس و افسردگی
  • رابطه جنسی در دوران قاعدگی
  • تغییرات هورمونی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استفاده از سیگار، الکل و نوشیدنی های کافئین دار

چگونه خونریزی سیاه قاعدگی را درمان کنیم؟

درمان خونریزی سیاه قاعدگی بستگی به علت این وضعیت دارد. به عنوان مثال، اگر این به دلیل عفونت باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر آب بیشتری مصرف کنید، بدن شما از مواد مضر پاک می شود و از اکسیده شدن خون جمع شده در رحم در زمان تاخیر پریود جلوگیری می کند. نوشیدن 8 لیوان آب در روز را نباید فراموش کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا