دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

همه آنچه که شما باید درباره عفونت منتقله از طریق رابطه جنسی بدانید (بخش اول)

بیماری های STD عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی از یک فرد به دیگری منتقل می شود. آنها به عنوان عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) یا بیماری های مقاربتی نیز شناخته می شوند.

برخی از این بیماری های عفونی می توانند از طریق سوزن های استریل نشده، در طول زایمان یا شیردهی از مادر به نوزاد و تزریق خون منتقل شوند. مناطق تناسلی معمولا محیط مرطوب و گرم است، و برای رشد مخمرها، ویروس ها و باکتری ها مناسب است.

افراد می توانند میکروب هایی را که در پوست یا غشاهای مخاطی اندام های تناسلی قرار دارند، انتقال دهند. عفونت ها همچنین می توانند در هنگام رابطه جنسی در مایع منی، ترشحات واژینال یا خون افراد حرکت کنند.

زمانی که افراد از شیوه های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم ها استفاده نکنند و رابطه محافظت شده ای نداشته باشند، عفونت های منتقله از راه جنسی راحتر عبور می کنند.

برخی از عفونت ها می توانند از طریق تماس جنسی انتقال یابند اما به عنوان STD ها طبقه بندی نمی شوند. به عنوان مثال، مننژیت می تواند در طول تماس جنسی منتقل شود، اما افراد می توانند عفونت مننژیت را به دلایل دیگری نیز بدست آورند. و آن به عنوان STD طبقه بندی نشده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برآورد می کند که بیش از یک میلیون عفونت منتقله از راه تماس جنسی (STD) جدید در هر روز در سطح جهان به وجود می آید.

افراد بین 15 تا 24 ساله نیمی از تمام عفونت منتقله جدید از راه تماس جنسی را میگیرند و از 4 دختر نوجوان 1 نفر دارای STD است. با این حال، نرخ STD در میان بزرگترها در حال افزایش است.

بخش های زیر شایع ترین STD ها توضیح می دهد:

کلامیدیا

 یک عفونت منتقله جنسی است این باکتری تنها انسان را آلوده می کند. کلامیدیا شایع ترین علت عفونی بیماری های دستگاه تناسلی و چشم در سراسر جهان است. این  عفونت شایعترین نوع STD باکتریایی است.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در سال 2015 نزدیک به 3 درصد از دختران 15 تا 19 ساله کلامیدیا داشتند.

زنان مبتلا به کلامیدیا معمولا علائمی را نشان نمی دهند. هر علامت معمولا غیر اختصاصی است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت مثانه
  • تغییر در ترشحات واژن
  • درد شکمی خفیف

اگر فرد مبتلا به کلامیدیا درمان نشود، ممکن است منجر به علائم زیر شود:

شانکروئید

شانکروئید به عنوان شانکر نرم نیز شناخته شده است. این یک عفونت باکتریایی است عامل آن باکتری هموفیلوس دوکرئی میباشد. این عفونت باعث ایجاد زخم های دردناک روی اندام های تناسلی می شود و تنها از طریق تماس جنسی گسترش می یابد.

این عفونت در کشورهای در حال توسعه، بویژه در میان مردانی که روابط جنسی  با جنس مخالف ( و شریک جنسی اکثرا یک حامل بی علامت است) و برخی از گروه های پایین اجتماعی-اقتصادی، رایج است. که این به دلیل فقدان دسترسی به خدمات درمانی ، فقدان آموزش بهداشت جنسی مناسب و سایر عوامل است.

در سال 2015، تنها 11 مورد از بیمار کانکورید در ایالات متحده گزارش شده است. شانکروئید خطر ابتلا به اچ آی وی و HIV خطر ابتلا به شانکروئید را افزایش می دهد.

طی یک روز تا 2 هفته از ابتلا به این عفونت، بیمار دچار کمبودهایی می شود که طی یک روز به زخم تبدیل می شود. زخم میتواند از 1/8 اینچ تا 2 اینچ و دردناک باشد.

زخم شانکروئید عمیق می باشد و بسرعت خونریزی میکند و معمولا از اطراف گسترش پیدا می کند. یک اگزودای فیبرینی زرد-خاکستری زخم را احاطه کرده است.

شانکروئید با یک دوره 7 روزه اریترومایسین، یک دوز خوراکی آزیترومایسین یا یک دوز سفتریاکسون درمان می شود.

شپش های ناحیه تناسلی

شپش های ناحیه تناسلی در درجه اول از طریق تماس جنسی گسترش می یابد. حیوانات خانگی نقشی در انتقال شپش انسان ندارند.

شپش ها به موهای ناحیه تناسلی وصل می شوند و گاهی اوقات نیز در زیر بغل، سبیل، ریش، مژه و ابرو یافت می شوند. آنها از خون انسان تغذیه می کنند.

تبخال ناحیه تناسلی

این  عفونت (STD)  توسط ویروس غیر مرکب تبخال (HSV) ایجاد می شود. این ویروس پوست، دهانه رحم، اندام های تناسلی و برخی دیگر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. دو نوع وجود دارد:

HSV-1، همچنین به عنوان تبخال نوع 1 شناخته می شود

HSV-2، همچنین به عنوان تبخال نوع 2 شناخته می شود

تبخال یک بیماری مزمن است. تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به تب خال هرگز علایم را نشان نمی دهند و در مورد وضعیت تبخال خود اطلاعی ندارند.

تبخال ناحیه تناسلی به راحتی از طریق تماس مستقیم از انسان به انسان انتقال می یابد. اغلب، انتقال HSV نوع 2 از طریق واژن، سکس دهانی و مقعدی ( ناحیه پایین کمر) رخ می دهد. نوع 1 بیشتر از نی ها، ظروف، و سطوح مشترک استفاده می شود( ناحیه بالای کمر). در بیشتر موارد، پس از وارد شدن به بدن انسان، ویروس باقی می ماند و علائمی نشان نمی دهد.

علائم مرتبط با تبخال تناسلی:

  • تاول و زخم بر روی دهانه رحم
  • ترشحات واژن
  • درد در ادرار کردن
  • تب
  • به طور کلی احساس ناخوشی
  • زخم های سرد در اطراف دهان مربوط به HSV نوع 1

همچنین ممکن است تاول قرمز در ناحیه خارجی تناسلی، مقعد، ران و باسن رخ دهد. که این می تواند دردناک باشد، به خصوص اگر آنها را ترکانده و زخم به جا بگذارد.

هپاتیت B

ویروس هپاتیت(HBV) B باعث ایجاد این STD می شود.

این از طریق تماس با مایع منی آلوده، خون و سایر مایعات بدن منتقل می شود. HBV در روش های زیر اعمال می شود:

جنسی محافظت نشده

با استفاده از یک سرنگ ضد انعقاد

به طور تصادفی توسط یک جسم تیز شل شده است

نوشیدن شیر مادر آلوده

توسط یک فرد مبتلا به هپاتیت B ضرب دیده شده است

کبد متورم می شود و فرد می تواند آسیب جدی کبد را در نتیجه HBV تجربه کند. این در نهایت منجر به سرطان می شود و گاهی اوقات بیماری می تواند مزمن باشد. مراکز اهدای خون همیشه برای اطمینان از اینکه هر اهدا کنندگان هپاتیت B ندارند، بررسی کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا