دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اگزمای دستگاه تناسلی زنان

اگزما در هر ناحیه‌ای از بدن می‌تواند سخت و غیرقابل تحمل باشد و اگزمای ناحیه تناسلی به دلیل شرایط خاص آن ناحیه میتواند حتی سخت‏تر شود تا جایی که زندگی روزمره یک فرد را مختل کند. خارش، سوزش، لکههای قرمز و ترشحات غیرعادی از علائم این عارضه پوستی هستند، عارضه‏ای که اگر درمان نشود مشکلات زیادی در سلامت بدنی خانم‏ها به وجود خواهد آورد.

 

دلیل اگزمای ناحیه تناسلی چیست؟

 

اگزما یک نوع بیماری پوستی است که خودش را با التهاب و خشکی بیش از حد پوست به همراه لکه‌های قرمز رنگ نشان میدهد. متخصصان دلیل اگزما را اختلال یا ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌دانند. هرچند ریشه دقیقی برای این بیماری هنوز کشف نشده و دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی در بدن می‌افتد که اگزما به وجود می‌آید، عوامل بیرونی مثل شوینده، صابون و… میتوانند علائم آن را تشدید کنند. شوینده‌های ناحیه تناسلی خانمها می‌توانند باعث ایجاد انواع حساسیت و اگزما بشوند و همجنین استفاده از دستمال توالتی که کاملا تمیز نیست ممکن است علائم را تشدید کند. به طور کلی بهتر است مطمئن شوید که هرچه با ناحیه تناسلی شما تماس دارد، کاملا ضدعفونی و بهداشتی است.

علائم اگزمای دستگاه تناسلی

معمولا اگزما با خارش و ضخیم شدن پوست نمایان می‏شود، به ویژه در قسمت‏های بیرونی واژن یعنی جایی که مو وجود دارد. بر خلاف دیگر انواع اگزما در اعضای بدن، ممکن است نقاط قرمز رنگ را تا وقتی که شروع به خاراندن نکردهاید روی قسمت بیرونی واژن نبینید.  هر تغییری در اطراف واژن یا به شکل کلی در فیزیولوژی بدن، میتواند رنگ، بافت و بوی ترشحات واژن را تغییر بدهد بنابراین اگر ترشحات شما غیرعادی هستند ممکن است در آستانه ابتلا به اگزما باشید.

 

 

درمان اگزمای دستگاه تناسلی

 

اگر در ناحیه تناسلی‌تان خارش، قرمزی و التهابهای غیرعادی دیدید حتما به یک پزشک متخصص  مراجعه کنید.

"یا به صورت آنلاین در اپلیکیشن TeleVisit توسط بهترین پزشکان متخصص ویزیت شوید "

www.televisit24.com

پزشک با گرفتن سوابق جسمی شما و داشتن اطلاعات کامل درمورد محصولات بهداشتی که مصرف می‌کنید علائم اگزما را از بین میبرد. استفاده از کرم‏های استروئیدی موضعی بیشتر اوقات به این عارضه کمک کرده و علائم آن را کاهش میدهد، همچنین ممکن است لازم باشد که دیگر از محصولات بهداشتی‌تان استفاده نکنید و  روزی یکی دو بار کرم‏هایی روی آن ناحیه بزنید. می‏شود گفت که بهترین درمان برای اگزمای تناسلی، پیشگیری است. برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است از جنس لباس زیرتان مطمئن شوید، پلاستیک و انواع مواد مصنوعی برای پوست مضر هستند و علاوه بر اگزما، انواع حساسیت و زخم را هم ایجاد می‌کنند. اگر زیاد دچار اضطراب میشوید، با ورزش و فعالیت‏های آرامشبخش میزان اضطرابتان را پایین بیاورید یا یک مشاور را ببینید، استرس نه تنها در ناحیه تناسلی بلکه در صورت و دست‏ها هم اگزما ایجاد می‏کند.

اگزما می‏تواند جدیتر باشد

اگزما در صورت عدم درمان، به شدت روی کیفیت زندگی روزانه و روابط جنسی زنان تاثیر می‏گذارد. وقتی فردی به شکل مداوم با خارش و خشکی ناحیه تناسلی روبرو باشد، نمی‌تواند با تمرکز کار کند و حتی دچار بیخوابی میشود. علاوه بر این، اگزمای ناحیه تناسلی می‏تواند به مشکلات جدی‏تری مثل ولویت منجر شود. ولویت یک نوع التهاب است که پوست نرم قسمت بیرونی واژن (ولوا) را درگیر می‏کند و می‏تواند بر اثر اگزما، آلرژی، عفونت یا بیماریهای سیستم ایمنی به وجود بیاید. ولویت علاوه بر خارش و سوزش، ناحیه تناسلی را دچار ورم میکند و میتواند به پوسته پوسته شدن یا حتی ایجاد تاول در آن ناحیه منجر شود.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا