دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دو پریود در ماه

یک سیکل قاعدگی نرمال برای یک زن بالغ چیزی حدود 21 تا 35 روز است. اگرچه تغییر روزهای سیکل قاعدگی در هر ماه خیلی هم عجیب نیست، برخی از ماه‌ها کوتاه‌تر می‌شود و برخی بلندتر و در برخی از موارد نیز با دو پریود در ماه سورپرایز خواهید شد!

در بسیاری از موارد دو پریود در ماه توجیهی منطقی دارد و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر این اتفاق مکررا تکرار شد، علائم بدنتان را کنترل کنید. در ادامه این مقاله در مورد علل دو پریود در ماه پیشتر خواهید آموخت.

دو پریود در ماه برای اولین بار

اگر سیکل قاعدگی کوتاهی دارید، قاعدتا هر دو هفته یک بار که پریود شوید؛ مشکلی در آن وجود ندارد، اما اگر سیکل قاعدگی طبیعیتان  28 روز یا بیشتر است، پس تغییر بزرگی مانند دو بار پریود شدن در ماه ممکن است برایتان مقداری عجیب و نگران کننده باشد. درحالیکه در بسیاری از موارد یک اتفاق غیر نرمال است، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید خونریزی واژن می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی خاصی باشد و ممکن است آن را با خونریزی قاعدگی اشتباه بگیرید. خونریزی می‌تواند نشانه هر کدام از عوامل زیر باشد:

* بارداری

چون بارداری می‌تواند خونریزی ایجاد کند، هرگونه خونریزی که داشتید با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

* عفونت‌های منتقل شونده جنسی

عفونت‌های منتقل شونده جنسی ممکن است باعث بروز خونریزی یا ترشحات واژن بشوند.

* سقط

سقط معمولا همراه با خونریزی شدید واژینال است. اگر باردار هستید و خونریزی شبیه به خونریزی قاعدگی را تجربه کردید، سریعا پزشک خود را ملاقات کنید.

قاعدگی دو هفته یک بار یا لکه بینی؟ چه تفاوتی دارند؟

اگر خونریزی داشتید و انتظار پریودی نیز ندارید، در قدم اول لازم است بدانید که این خونریزی قاعدگی است یا لکه بینی:

* اگر خونریزی را به دلیل قاعدگی دارید یا اینکه دو بار در ماه پریود می‌شوید. خونریزی به حدی شدید است که بعد چند ساعت باید تامپون یا پد بهداشتی خود را تعویض کنید. این خون معمولا قرمز تیره یا روشن، قهوه‌ای یا صورتی است.

* اگر لکه‌بینی دارید، خونریزی به حدی نیست که پد بهداشتی یا تامپون، غرق در خون شوند. رنگ  این خون معمولا قهوه‌ای یا قرمز تیره است.

دلایل اصلی سیکل قاعدگی کوتاه و دو پریود در ماه

چه چیزی دو بار پریود در ماه را به وجود می‌آورد؟ ممکن است به دلیل سیکل قاعدگی کوتاه یا شرایط پزشکی خاصی باشد که منجر به خونریزی واژینال شود.

تعدادی از دلایل دو بار پریود در ماه عبارتند از:

* اندومتریوز:

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: از اندومتریوز چه می‌دانید؟

این شرایط هنگامی رخ می‌دهد که بافت‌های رحم به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند. علائم اندومتریوز شامل دردهای شکمی و خونریزی نامنظم واژینال است. در برخی از موارد خونریزی می‌تواند بسیار سنگین و همانند خونریزی قاعدگی باشد. پزشک معمولا اندومتریوز را با آزمایشی‌های لگنی و سونوگرافی تشخیص می‌دهد.

* پیش از یائسگی:

پیش از یائسگی می‌تواند تحت شرایطی مانند دو پریود در ماه باشد. این همان قاعدگی است که از نشانه‌های پیش از یائسگی است و به دلیل تغییر هورمون‌ها در بدن رخ می‌دهد. طول زمان دوران پیش از یائسگی در بانوان متفاوت است و تا ده سال نیز می‌تواند متغیر باشد. در این سال‌ها ممکن است سیکل‌های کوتاه‌تر یا بلند مدت‌تر، خونریزی‌های شدید یا سبک‌تر و جا انداختن قاعدگی را تجربه کنید. هنگامیکه در طول یک سال هیچ قاعدگی را تجربه نکردید، در دوران یائسگی قرار دارید.

* فیبروم‌های رحمی:

مطلب پیشنهادی  فاطمه نعمت اللهی: علل فیبروم‌های رحمی و درمان‌های آن

فیبروم‌ها، غده‌های داخل رحم هستند. این غده‌ها معمولا سرطانی یا بدخیم نیستند، اما می‌توانند موجب خونریزی شدید در طول سیکل قاعدگی شوند. سایر علائم فیبروم‌های رحمی عبارتند از:

پزشک معمولا فیبروم‌های رحمی را با اجرای آزمایش‌های لگنی یا سونوگرافی تشخیص می‌دهد.

* مشکلات تیروئیدی:

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: تاثیر تیروئید بر قاعدگی و میل جنسی

مشکلات تیروئیدی مانند پرکاری غده تیروئید یا کم کاری آن، می‌تواند دو بار پریود در ماه را به وجود بیاورد و همچنین ممکن است سیکل قاعدگیتان را نامنظم کند. در کم کاری غده تیروئید، غده تیروئید کم فعالیت است و نمی‌تواند مقدار کافی از هورمون‌های تیروئیدی را تولید کند. علائم و نشانه‌های کم کاری تیروئیدی عبارتند از:

  • احساس سرما مداوم
  • یبوست
  • احساس مداوم خستگی
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • رنگ پریدیگی
  • ضربان قلب کند
  • صورت پف کرده
  • افزایش وزن

در پرکاری تیروئید، غده تیروئید بسیار فعال است و مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند. علائم و نشانه‌های پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • احساس مداوم گرما
  • پرش پلک چشم
  • اسهال
  • عصبانیت
  • کم خوابی
  • کاهش وزن
  • ضربان قلب سریع

اگر هرکدام از علائم بالا را داشتید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و نگران نباشید چه که هم پرکاری و هم کم‌کاری تیروئید، قابل درمان است.

سایر دلایلی که ممکن است باعث کوتاه شدن سیکل قاعدگی و دو پریود در ماه شوند، می‌توان به استرس، استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری، افزایش یا کاهش شدید وزن و بیماری اشاره کرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا