دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نشانه‌های سه ماه اول بارداری

شناسایی برخی از علائم، در هفته اول بارداری امکان پذیر است. ممکن است در این روزها متوجه نشوید که باردار هستید؛ اما نشانه‌های کوچکی وجود دارند که در تشخیص بارداری به شما کمک می‌کنند. این علائم به این دلیل است که تخمک بارور شده، لانه گزینی کرده است و هورمون‌های بدنتان در حال تغییر کردن است.

هفت روز پس از تخمک گذاری

بسیاری از زنان، هنگامیکه پریودی را جا می‌اندازند به بارداری مشکوک می‌شوند. چه اتفاقاتی در روزهای اولیه بارداری برای بدنتان می‌افتد؟

در این زمان، تخمک از تخمدان‌ها آزاد شده است (تخمک گذاری) و تخمک به وسیله اسپرم، بارور شده است. رویان یا همان تخمک بارور شده از یک سلول ساده به یک توپ سلولی یا بلاستوسیست تغییر شکل می‌دهد و در نهایت این توپ سلولی به نطفه تبدیل می‌شود.

رفته رفته، سلول‌ها به سرعت تقسیم می‎شوند و بلاستوسیست به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند و در دیواره رحم، لانه گزینی می‌کند. بدنتان همیشه شرایط بارداری را در هر ماه فراهم می‌کند و هورمون‌هایتان در هر سیکل تغییر می‌کند. اگر تخمک، بارور شد، بدن سایر شرایط بارداری را مهیا می‌کند که تغییرات هورمونی بزرگی رخ می‌دهد و بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

در این زمان چند نشانه وجود دارد که ممکن است بارداری را نشان دهند.

در این قسمت به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

به دلیل اینکه لانه‌گزینی می‌تواند 6 الی 12 روز پس از باروری رخ دهد، سخت است که بگوییم این علائم به دلیل پریود است یا بارداری. علائم شایعی که ممکن است با لانه گزینی ظاهر شود، عبارتند از:

دل درد و خونریزی

برخی از زنان، در این مرحله از بارداری، دل‌دردهای شدید تر از پریودی را تجربه می‌کنند. اگر این توپ سلولی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، لانه گزینی کند، رنگ خون قاعدگی ممکن است متفاوت از رنگ معمول باشد. لکه بینی سبک به رنگ صورتی یا قهوه‌ای کمرنگ که به مدت 3 روز باقی بماند، ممکن است از نشانه‌های خونریزی لانه گزینی باشد.

تغییر خلق و خو

این تغییرات خلق و خو نیز ممکن است شبیه علائم سندروم پیش از قاعدگی باشد. باز هم مشکل است که بگوییم این علائم به سیکل قاعدگی مربوط است یا علائم بارداری. اگر این تغییرات بطور متفاوتی از علائم PMS هستند، می‌تواند نشانه جدی از بارداری باشد.

سفتی سینه ها

بسیاری از بانوان، جدا ازینکه باردار باشند یا خیر، سفتی سینه‌ها را قبل ازینکه قاعدگی شروع شود؛ تجربه می‌کنند. اما سفت شدن سینه‌ها نیز یکی از علائم شایع بارداری است. در مراحل اولیه بارداری، ممکن است احساس کنید که سینه‌هایتان پر تر و سنگین‌تر از قبل شده است و سینه درد را تجربه کنید.

حساسیت نوک سینه‌ها

حساسیت نوک سینه‌ها را یک تا دو هفته پس از باروری؛ تجربه می‌کنید که به دلیل افزایش جریان خون در سینه‌ها و افزایش سایز آن‌ها است. بسیاری از زنان، درد نوک سینه‌ها، مور مور شدن و افزایش حساسیت را به دلیل این تغییرات، گزارش داده‌اند.

ویار

ویار غذایی به همراه حالت تهوع صبحگاهی از نشانه‌های جدی بارداری هستند. مردم از قدیم فکر می‌کردند که ویارهای عجیب و شدید به همه مواد غذایی از علائم جدی بارداری است. اگر ویار را نسبت به غذاهای خاصی دارید و شدت آن طوری است که عصبی شده‌اید، حتما تست بارداری بدهید.

سردرد

در بسیاری از زنان، هنگامیکه هورمون‌های بدنشان تغییر می‌کند، سردرد بسیار شایع است. این سردردهای دوره‌ای به دلیل پاسخ به تغییرات هورمونی در هر سیکل قاعدگی است.

ممکن است در مراحل اولیه بارداری نیز، سردرد را تجربه کنید؛ چرا که در این مراحل نیز تغییرات هورمونی شدیدی دارید. این تغییرات به این دلیل رخ می‌دهد که بدنتان شروع به تولید بیشتر خون برای تغذیه نوزاد، می‌کند که در نتیجه حجم خون افزایش پیدا می‌کند. تغییرات سطح هورمون‌ها ممکن است به گیجی نیز منجر شود.

تست بارداری 7 روز پس از تخمک گذاری، چقدر دقت دارد؟

خب، ممکن است تا الان نشانه‌هایی را از علائم 7 روز اول بارداری داشته باشید. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای تست بارداری است؟ این تست چقدر دقیق است؟

بسیاری از سازندگان تست‌های بارداری خانگی، اذعان داشته‌اند که اگر این تست‌ها را در روزی که قرار است پریود شوید و نشده‌اید، انجام دهید؛ تا 99% دقت دارند. این زمان، حدودی است. اگرچه هر زنی، سیکل 28 روزه ندارد، اما امتحان کردن این تست در این روز، خالی از لطف نیست.

همانطور که در مقاله تخمک گذاری اشاره کردیم، ممکن است چند رو قبل یا بعد از دوران معمول تخمک گذاری، باردار شوید. این نکته به این دلیل است که اسپرم‌ها تا 5 روز پس از رابطه در واژن زن زنده می‌مانند. به همین دلیل است که پاسخ دقیق برای ابن سوال که سریع‌ترین زمان تشخیص بارداری، چه تایمی پس از باروری است، مشکل است و عوامل متعددی تاثیر گذار هستند.

اگر تا 7 روز پس از زمانیکه فکر می‌کنید باردار شده‌اید، تست بارداری انجام دادید و پاسخ منفی بود، کمی بیشتر صبر کنید. حتی اگر باردار نیز باشید، ممکن است سطح هورمون HCG برای تشخیص، کافی نباشد.

برچسب ها بارداری
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا