دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

در دوران قاعدگی داروی واژینال استفاده نشود

با اینکه پریود در هرماه برای هرخانم اتفاق می افتد اما باز هم برای خانم ها دوران خاصی می باشد و در صورتی که نکات بهداشتی درست انجام نشود می تواند مشکل ایجاد کند. در مورد بهداشت دوران قاعدگی هرخانم باید اطلاعات کافی داشته باشد.بهداشت دوران قاعدگی می تواند از استفاده از داروها باشد تا استفاده از پدها و تامپون های بهداشتی.سوال رایج برای بسیاری از خانم ها کرم واژینال در دوران قاعدگی و استفاده از آن می باشد. استفاده از کرم واژینال در دوران قاعدگی ممنوع است و نباید استفاده شود.

 

بهداشت در دوران قاعدگی

به ریزش دیواره رحم که در هر ماه اتفاق می افتد پریود گفته می شود.اولین قاعدگی در خانم ها معمولا بین 8 تا 16 سالگی اتفاق می افتد و عواملی مانند سابقه خانوادگی ، شرایط زندگی ، منطقه جغرافیایی ، وضعیت بهداشت و عوامل روحی  در زمان شروع قاعدگی تاثیر می گذارد.طول مدت خونریزی ، فاصله ی بین دو خون ریزی و رنگ خونریزی از نشانه های سلامت قاعدگی و زنان می باشد و بروز چرخه قاعدگی نشان دهنده سلامت خانم ها می باشد هرچند که با درد و یا خونریزی شدید همراه باشد و بتواند آزار دهنده باشد.مدت خونریزی بین 3 تا 5 روز و فاصله بین دو خون ریزی معمولا 28 روزه می باشد اما به طور کلی سیکل قاعدگی می تواند در خانم ها بین 26 تا 35 روز طول می کشد.

حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. تمامی این اعداد، به طور متوسط و بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و برای هر کس فرق می‌کنند و در چند سال اول بعد از شروع پریود و چند سال قبل از یائسگی تغییرات زیادی دارند.

بهداشت قاعدگی شامل همه ی کارهایی است که خانم ها در دوران قاعدگی باید انجام دهند.در دوران قاعدگی دهانه رحم باز می باشد و به راحتی می تواند عفونت ها و باکتری ها را جذب کند چس حتما در این دوران باید بهداشت شخصی را رعایت کنید.با رعایت موارد زیر می توانید دوران قاعدگی بهتری داشته باشید:

  1.  سعی کنید در دوران قاعدگی زیاد آب بنوشید.با نوشیدن آب زیاد خون از دست رفته از بدن تامین می شود و رطوبت را وارد جریان خون می کند.نوشیدن آب زیاد در دوران قاعدگی به واژن کمک می کند تا راحت تر خود را تمیز کند.
  2. نوار بهداشتی و یا تامپون قاعدگی خود را سریع عوض کنید و اجازه ندهید نوار بهداشتی مدت زیادی باقی بماند .در صورتی که نوار بهداشتی مدت طولانی باقی بماند اکسیژن رسانی کم می شود و بستر رشد باکتری ها فراهم می شود و می تواند مشکلات عفونی ایجاد کند.
  3. در دوران پریودی سعی کنید غذاهایی که باعث یبوست می شوند را مصرف نکنید .یبوست در دوران قاعدگی روزهای قاعدگی را سخت تر می کند.
  4. سعی کنید ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی را در طول روز دو الی سه بار بشویید و همیشه آن را تمیز نگه دارید .
  5. سعی کنید از نوار بهداشتی های معطر استفاده نکنید زیرا نوار بهداشتی های معطر در بسیاری از موارد سوزش و خارش ایجاد می کنند و می توانند باعث عفونت شوند.
  6. سعی کنید رطوبت ناحیه تناسلی را که بر اثر شست و شو ایجاد شده است را از بین ببرید و همیشه آن ناحیه را خشک نگه دارید .رطوبت می تواند باعث عفونت و باکتری شود.
  7. خانم ها باید توجه داشته باشند همیشه شست و شوی ناحیه تناسلی را از سمت جلو به عقب بشویند زیرا الودگی های ناحیه مقعد به واژن برسد می تواند عفونت ایجاد کند.
  8. انجام فعالیت های ورزشی در دوران قاعدگی منع ندارد و می توانید با انجام فعالیت های ورزشی سبک عضلات خود را آرام کنید.انجام فعالیت های ورزشی مناسب می تواند از مکشلات روحی و جسمی و روانی قاعدگی به شدت کم می کند و بدترین کار استراحت مطلق و دراز کشیدن زیاد می باشد.
  9. شست و شو با آب گرم در تسکین دردها و ناآرامی ها بسیار کمک می کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا