دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بارداری پس از 40 سالگی

ممکن است بسیاری از خانم ها بخصوص در جوامع امروزی بعد از چهل سالگی تصمیم به بارداری بگیرند. اما باید بدانند شانس بارداری در سنین بالا به مراتبط پایین تر از سنین پایین خواهد بود.

بارداری پس از 35 سالگی مشکلات و پیچیدگی های بسیاری دارد. اما بارداری سالم حتی پس از 40 سالگی نیز ممکن است. ما در اینجا  راهکارهایی را معرفی کرده ایم که به این موضوع کمک می کند.

مراجعه به متخصص زنان

بیش از صدها تحقیق و بررسی ثابت کرده اند، ارتباط درست پزشک و بیمار با مراقب از وضعیت بیمار رابطه مستقیم دارد و باید بدانید انتخاب یک پزشک متخصص و کاربلد که شما هم با او احساس راحتی داشته باشید و بتوانید همه مسایل و مشکلاتتان را با او مطرح کنید، اهمیت بسیار بالایی دارد.

پیش از بارداری بیماری های خود را درمان کنید:

  • اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید سعی کنید پیش از بارداری خود را درمان کنید.
  • اگر وزن شما خیلی زیاد است سعی کنید با ورزش کردن و مصرف غذاهای مقوی وزن خود را کم کنید.
  • قرص های مناسب برای بیماری هایی مانند فشار خون بالا و تیروئید مصرف کنید.
  • عفونت ها و بیماری های مقاربتی باعث کاهش احتمال باروری می شود. بنابراین به پزشک خود درباره این مشکلات بگویید و سعی کنید بیماری ها و عفونت های خود را بلافاصله درمان کنید.
  • اگر مشکلی مانند کم کاری تیروئید داشته باشید پزشک آزمایش خون توصیه می کند. اگر نتیجه آزمایش نشان دهد بیماری شما تحت کنترل است می توانید باردار شوید. اما در این حالت نیز باید تحت مراقبت پزشک باشید.


وجود هرگونه بیماری احتمال باروری طبیعی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است با پزشک درباره بیماری های خود صحبت کنید. در این صورت پزشک درمان مناسب را پیشنهاد می دهد.

تغییر سبک زندگی

هنگامی که نزد پزشک خود می روید خوب است در مورد عادت های بد خود که دوست دارید آنها را ترک کنید هم با او صحبت کنید. عادت هایی همچون سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر باید پیش از باردار شدن ترک شوند. کم خوابی یا داشتن رژیم های سخت نیز می توانند برای بارداری خطرناک باشند.

یک زن باید پیش از بارداری بدن خود را برای تولد نوزاد آماده کند. باید همه خطرهای ممکن را برطرف و بیماری ها را از بدن خود دور کند. باید تغذیه مناسب داشته باشید و همه انواع ویتامین، پروئتین و مواد معدنی را به بدن خود برسانید. غلات، حبوبات و سبزیجات بیشتری مصرف و تا حد امکان، مکمل هایی همچون قرص های کلسیم یا اسید فولیک راب ه برنامه روزانه خود اضافه کنید.

ورزش هایی همچون یوگا یا 30 دقیقه پیاده روی در روز بهترین انتخاب ها برای ابتدای مسیر هستند. تا جایی که می توانید شب ها نیز زود بخوابید تا برنامه خوابی شما تنظیم شود و در بارداری مشکلی پیش نیاید.

جراحی باعث افزایش احتمال باروری می شود.

وزن مناسب

چاقی بیش از حد باعث کاهش احتمال باروری می شود.
 
از مصرف غذاهای نامناسب بپرهیزید. ورزش های مناسب برای کاهش وزن انجام دهید.
مکمل های هورمونی برای کاهش وزن مصرف نکنید. این مکمل ها بر هورمون های تحریک فولیکول تاثیر می گذارند و باعث کاهش احتمال باروری می شوند.
 
ورزش هایی مانند یوگا احتمال باروری را افزایش می دهد. زیرا باعث افزایش جریان خون در اندام های تناسلی خانم می شود.

بررسی قابلیت باروری مردان

قابلیت باروری مردها هم از جمله مواردی است باید مورد آزمایش قرار بگیرد. اگر مشکل داشت می توانید با کمک پزشک و راهکارهای پیشنهادی این مشکل را برطرف کنید.برخی از داروهای درمان زخم و دردهای روده ای می توانند تاثیر منفی بر تولید اسپرم در مردان داشته باشند. مواد مخدر و الکل باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می شوند. دمای بالای بدن مرد نیز باعث کاهش تعداد اسپرم های او می شود. بنابراین، بهتر است مردها نیز سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کنند و رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرند.

روش های درمانی باروری

بارداری طبیعی بعد از چهل سالگی کار دشواری است بنابراین با استفاده از روش های باروری می توان سرعت باروری را افزایش داد. با پزشک خود درباره قرص ها و روش های درمانی صحبت کنید.


ممکن است پزشک قرص های خوراکی مانند کلومیفن توصیه کند. این قرص ها سرعت تخمک گذاری و سرعت باروری را افزایش می دهند. اما این قرص ها احتمال بارداری چندقلو را نیز افزایش می دهند.


ممکن است پزشک توصیه کند تزریق هورمون گنادوتروپین را انجام دهید تا سرعت باروری افزایش یابد. در این حالت نیز احتمال باروری چند قلو افزایش می یابد.


 اگر سیستم تولید مثل شما آسیب دیده باشد و بر باروری تاثیر گذاشته باشد پزشک عمل جراحی را توصیه می کند.

روش های خانگی افزایش احتمال بارداری در سن چهل سالگی

  • بهتر است زمان پریودی خود را به خوبی بدانید و روزهای باروری خود را نیز بدانید. روزهای باروری شما روز چهاردهم پریودی شروع می شود و تا ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.
  • دمای بدن خود را اندازه گیری کنید و نزدیکی جنسی را در روزهای تخمک گذاری انجام دهید. افزایش دمای بدن شما نشان می دهد تخمک گذاری به صورت موفق انجام شده است و بهترین زمان برای نزدیکی جنسی می باشد.
  • می توانید از کیت های پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید. این کیت ها روزهای تخمک گذاری موفق را نشان می دهد و احتمال باروری را افزایش می دهد.
  •  تغییرات ایجاد شده در دهانه رحم را ملاحظه کنید. این تغییرات به شما این توانایی را می دهد متوجه شوید نطفه به درستی در رحم لقاح انجام داده است یا خیر.
  • عالیت های فیزیکی استرس زا انجام ندهید به خصوص دویدن، بالا رفتن از پله و بلند کردن سنگینی.
  • نزدیکی جنسی را به شکل های مختلف انجام دهید تا احتمال باروری افزایش یابد.

*نکته

باید در نظر داشت، از آنجایی در بارداری بعد از چهل سال به دلیل کاهش شدید ذخیره تخمدانی فرصت برای بارداری کم است. چنانچه حداکثر شش ماه از تلاش شما برای بارداری گذشت و باردار نشدید حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

استفاده از تخمکِ اهدایی

نوزادان دختر با یک میلیون تخمک در رحم خود متولد می شوند. اما در طول زمان بعد از قاعدگی با افزایش سن ذخیره تخمدانی کاهش می یابد. به همین دلیل برای بیشتر زنان، بارداری پس از 40 سالگی بسیار سخت است. این سختی بسیار بیشتر از آنچه تصور می شود، است. در سن چهل سالگی خانم ها مشکلات تخمدان دارند که باعث ناباروری می شود. با درمان این مشکلات، تخمدان به قابلیت کافی برای بارداری سالم می رسد. بعلاوه ترشحات هورمون در سن چهل سالگی در خانم ها کاهش می یابد. فرایند طبیعی تخمدان کاهش می یابد و سرعت باروری نیز کاهش می یابد.

برخی از زنان می توانند به طور طبیعی بارور شوند (حدود 10 درصد در 40 سالگی و کمتر از یک درصد در 45 سالگی)، اما بیشتر آنها این امکان را ندارند. حتی زنانی که از فناوری های بازساختی استفاده می کنند نیز احتمال بارداری با تخمک های خودشان در آنها ضعیف است. آمار نشان می دهد فقط 4 درصد از زنان بالای 44 سال با کمک IUI و IVF با تخمک خودشان باردار شده اند و فقط دو درصد آنها توانسته اند نوزادشان را به دنیا بیاورند.

در این سن استفاده از تخمک اهدایی گزینه مطمئن تری است. با این کار لازم نیست اطرافیان متوجه شوند شما از فرد دیگری تخمک گرفته و باردار شده اید.

خطرات بارداری بعد از 40 سالگی

باید بدانید که بعد از 35 سالگی زنان در معرض خطر بیشتری در موارد زیر قرار دارند:
-
دیابت بارداری
-فشار خون بالا
-پره اکلامپسی
-زایمان زودرس و تولد
-زایمان سزارین
نوزادانی که بعد از 40 سالگی به دنیا می‌آیند نیز در معرض خطر بیشتری برای اختلالات مادرزادی قرار دارند. این موضوع در مورد همسر 40ساله و بالاتر هم وجود دارد. از جمله این خطرات میتوان به ابتلا نوزاد به سندرم داون اشاره کرد. بعد از 40 سالگی این خطر یک نفر از هر 100 بارداری است و بعد از 45 سالگی این خطر به یک نوزاد از هر 30 بارداری می‌رسد. همچنین خطر تولد نوزاد کم وزن یا نوزاد زودرس در بارداری بالای 40 سال وجود دارد.
عوامل خطر زیر با افزایش سن بالا می‌رود:
-
کاهش تعداد تخمک
-تخمک ناسالم
-عدم آزادسازی صحیح تخمک از تخمدان
-افزایش خطر سقط جنین
-افزایش مشکلات و بیماریها که باروری را مختل می‌کند.

مزایای بارداری در سن چهل سالگی

با این که سرعت باروری شما با افزایش سن کاهش می یابد، مزایایی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد:

ثبات اقتصادی

یکی از مزایای بارداری در سن چهل سالگی ثبات اقتصادی شما است بنابراین می توانید مسئولیت فرزند را به خوبی به عهده بگیرید.

 همچنین می توانید خانواده خود را از نظر مالی به خوبی حمایت کنید.

رشد کودک در محیطی مثبت

هنگامی که زمان بیشتری با همسر خود زندگی کرده باشید بهتر یکدیگر را می شناسید. همچنین رابطه احساسی شما قوی تر است و ثبات زندگی شما بیشتر است بنابراین کودک در فضایی امن بزرگ می شود.

والدین جوان بیشتر بحث و جدل می کنند زیرا مشکلات اقتصادی بیشتری دارند. گاهی این مشکلات به جدایی و طلاق ختم می شود که بر کودک تاثیر منفی می گذارد.

تصمیمات عاقلانه و بالغانه

با توجه به سن، شما تصمیمات عاقلانه تر و درست تری می گیرید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا