دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه با نازایی بی دلیل، باردار شویم؟

اگر نازایی بدون دلیل یا ناباروری غیرقابل توضیح دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا راهی برای باردار شدن وجود دارد یا خیر. اولین قدمی که برای یافتن پاسخ این سوال باید بردارید انجام آزمایشات ناباروری است. سپس پزشک بسته به علت نازایی درمان را شروع می کند.

اگر قادر به تخمک گذاری نیستید، پزشک ممکن است درمان با کلومیفن را توصیه کند. اگر تعداد اسپرم کم باشد، می توان واکسیناسیون یا لقاح آزمایشگاهی را امتحان کرد. با این حال، اگر علت نازایی ناشناخته باشد، چه نوع درمانی باید دریافت کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی خود و کارهایی که می توانید هنگام تلاش برای باردار شدن با نازایی غیرقابل توضیح انجام دهید.

درمان نازایی بدون دلیل

درمان نازایی بدون دلیل معمولاً بر اساس حدس و گمان است. برنامه درمانی معمولاً شامل تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن یا ترک سیگار، استفاده از کلومیفن یا گنادوتروپین همراه با واکسیناسیون و آزمایشات لقاح آزمایشگاهی است.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که حداقل به مدت 6 ماه و شاید یک سال به طور طبیعی باردار شوید. اگر بالای 35 سال دارید، این مدت می تواند به 6 ماه کاهش یابد. اگر بعد از 6 ماه تا 1 سال نتوانسته اید باردار شوید، گزینه های درمانی دیگر را می توان بررسی کرد.

در زیر می توانید نگاهی دقیق به هر یک از درمان هایی که برای باردار شدن در صورت نازایی غیرقابل توضیح انجام شده است بیندازید. همچنین می توانید با این درمان ها متوجه شوید که بارداری چقدر می تواند موفق باشد.

تغییرات سبک زندگی

به خصوص در مورد نازایی غیرقابل توضیح مهم است که سلامت کلی خود را بهبود بخشید. با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد ایجاد تغییرات در سبک زندگی واقعا به باردار شدن کمک می کند. با این حال می توان گفت که عوامل سبک زندگی با کاهش باروری مرتبط است.

از آنجایی که درمان های نازایی بدون دلیل از قبل به روش آزمون و خطا انجام می شود، تغییر در سبک زندگی زن و مرد هیچ ضرری ندارد، برعکس سودمند خواهد بود.

برخی از تغییرات توصیه شده در شیوه زندگی برای افزایش باروری به طور طبیعی عبارتند از:

  • کافئین را کاهش دهید.
  • اگر اضافه وزن دارید، بدون توجه به وزنتان، وزن کم کنید و ورزش کنید.
  • استرس کلی خود را کاهش دهید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.

بارداری طبیعی

وقتی به دکتر می روید نمی خواهید در مورد بارداری طبیعی به عنوان توصیه بشنوید. با این حال، این می تواند به ویژه در مواردی که علت نازایی قابل توضیح نیست مفید باشد.

از آنجایی که برخی از عوامل ناباروری می توانند در طول زمان بدتر شوند، مهم است که هم برای مردان و هم برای زنان قبل از اقدام به بارداری طبیعی آزمایش بدهند.

ممکن است پزشک به جای پیشنهاد یک دوره درمانی در ابتدا، به شما پیشنهاد کند که وضعیت شما را تحت نظر داشته باشد. مطالعه ای که به همین منظور انجام شد نشان داد که میزان بارداری در افرادی که تحت درمان ایمن سازی قرار گرفته و از داروهای باروری استفاده می کردند، 33 درصد بود و 23 درصد از بارداری ها در پایان مطالعه ادامه یافت. در زوج هایی که تحت درمان قرار نگرفتند اما تحت نظر بودند، 32 درصد از زنان به تنهایی باردار شدند و 27 درصد از بارداری ها تا پایان مطالعه ادامه یافت.

همانطور که از تحقیقات بالا مشاهده می شود، به نظر می رسد که واکسیناسیون و داروهای باروری شانس بارداری را افزایش نمی دهد. زوج هایی که تحت درمان قرار گرفتند، به همان میزان بارداری بودند که سعی کردند به طور طبیعی باردار شوند. با توجه به هزینه های درمان، خطرات داروها و خطر حاملگی چند قلویی، ممکن است بهتر باشد برای مدت زمانی که توسط پزشک تعیین می شود، اقدام به بارداری طبیعی کنید.

سه درمان مختلف برای زوج های مورد مطالعه شناسایی شد. این روش ها شامل تلاش برای بارداری طبیعی، استفاده از داروهای باروری و واکسیناسیون و لقاح مستقیم آزمایشگاهی بود. بیش از 90 درصد از زوج ها سعی کرده اند به طور طبیعی باردار شوند.

بر اساس نتایج مطالعه، 81.5 درصد از زوج ها باردار شدند. 73.9 درصد از این حاملگی ها بدون درمان باروری اتفاق افتاده است. اینها نرخ های بسیار خوبی هستند، به خصوص وقتی که به طور کلی میزان موفقیت ناباروری را در نظر بگیرید. 

شما باید با پزشک خود صحبت کنید که آیا می توانید به تلاش برای بارداری طبیعی ادامه دهید یا خیر. زوج های مورد مطالعه فوق زوج هایی با پیش آگهی خوب بودند. بنابراین این زوج ها جوان بودند و سال ها برای بچه دار شدن فرصت نداده بودند. به همین دلیل توصیه می شود زوج هایی که به آنها توصیه می شود به طور کلی از 6 ماهگی تا یک سالگی برای بچه دار شدن به صورت طبیعی تلاش کنند.

  • آزمایشات گسترده باروری آنها،
  • ناباروری آنها "بدون دلیل" است
  • نتایج آزمایش ذخیره تخمدان خوب،
  • سن کمتر از 35 سال،
  • حتما سعی کرده اند کمتر از چند سال خودشان بچه دار شوند.

استفاده از کلومیفن

کلومیفن یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در درمان ناباروری است و در مواردی که تخمک گذاری اتفاق نمی افتد می تواند مفید باشد. همچنین می تواند تولید اسپرم را در صورت ناباروری مردان افزایش دهد. در درمان ناباروری ابتدا لازم است با متخصص زنان و زایمان مشورت شود. در موارد ناباروری غیرقابل توضیح، پزشک متخصص زنان و زایمان شما ممکن است کلومیفن را تجویز کند.

استفاده از کلومیفن بدون ارزیابی دقیق وضعیت شما می تواند اتلاف وقت باشد و ممکن است شما را در معرض خطراتی قرار دهد که هیچ فایده ای ندارند.

در یک مطالعه روی 580 زن، زنان به مدت 6 ماه به دلیل ناباروری تحت درمان قرار گرفتند. برخی از زنان از کلومیفن استفاده کردند، برخی واکسینه شدند و برخی سعی کردند به طور طبیعی باردار شوند.

وقتی همه گروه ها با هم مقایسه شدند، مشاهده شد که گروهی که کمترین میزان تولد زنده را داشتند، گروهی بودند که از کلومیفن استفاده می کردند. گروهی که بالاترین نرخ تولد زنده را داشتند، گروهی بودند که روش واکسیناسیون در آنها اعمال شد.

جای تعجب نیست که زنانی که کلومیفن مصرف می کنند، نسبت به زنانی که به طور طبیعی باردار شده اند، نرخ تولد زنده اندکی کمتر است. عوارض جانبی کلومیفن در واقع باعث برخی از جنبه های کاهش باروری می شود.

درک این نکته مهم است که درمان با کلومیفن بی ضرر نیست. درمان با کلومیفن تنها برای شش دوره توصیه می شود. اگر پزشکتان استفاده از کلومیفن را به تنهایی توصیه می کند، در نظر بگیرید که آیا بهتر است به تلاش برای بارداری طبیعی ادامه دهید یا خیر و از پزشک خود بپرسید که نظر او در مورد واکسیناسیون چیست.

واکسیناسیون و داروهای باروری

در زنان مبتلا به ناباروری بدون دلیل و تلاش برای باردار شدن، نشان داده شده است که واکسیناسیون به تنهایی یا همراه با دارو، شانس بارداری را افزایش می دهد. اگرچه شواهد در مورد این موضوع چندان قوی نیستند، ممکن است بخواهید واکسیناسیون و درمان دارویی را قبل از IVF در نظر بگیرید، زیرا IVF یک درمان گران قیمت و تهاجمی است.

می توان گفت که واکسیناسیون و استفاده از گنادوتروپین ها در ناباروری غیرقابل توضیح بیشتر از واکسیناسیون و کلومیفن ارجحیت دارد.

درمان IVF

وقتی صحبت از نازایی بدون دلیل می شود، درمان IVF درمانی با درصد موفقیت بالایی است.  با این حال، اثربخشی درمان با توجه به سن زوجین متفاوت خواهد بود. 

گاهی اوقات میزان موفقیت در IVF نیز به دلیل کشف علت ناباروری غیرقابل توضیح در طول درمان است.

در طول IVF، کیفیت تخمک، فرآیند لقاح و رشد جنین را می توان از نزدیک تحت نظر گرفت. 

از آنجایی که IVF یک درمان موفق است، ممکن است بخواهید مستقیماً با درمان IVF شروع کنید. با این حال، بهتر است زوج ها ابتدا کلومیفن و واکسیناسیون را امتحان کنند.

با این حال، اگر بیش از 38 سال دارید، ممکن است بخواهید مستقیماً IVF را امتحان کنید. پزشک شما بهترین فردی است که می توانید در مورد سن و درمان IVF مشورت کنید.

سایر درمان ها

هنگامی که صحبت از باردار شدن با ناباروری غیرقابل توجیه می شود، IVF به تنهایی ممکن است کافی نباشد. در این صورت می توان گزینه های زیر را امتحان کرد.

ایمونولوژی تولید مثل

اگر سلول های کشنده طبیعی در ناباروری غیرقابل توضیح دخیل باشند، ممکن است در درمان IVF سقط مکرر یا شکست رخ دهد. سلول های کشنده طبیعی زمانی که بیش از حد فعال باشند یا بیش از حد زیاد باشند می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

در طول درمان IVF، ماده ای به نام اینترالیپیدها را می توان به صورت داخل وریدی به زن داد، در نتیجه اثرات سلول های کشنده بیش از حد را کاهش می دهد. با این حال، شواهد محکمی وجود ندارد که این درمان بتواند نرخ تولد زنده در IVF را افزایش دهد.

حذف اضافی آندومتر

تصور می شود که یکی از دلایل ناباروری غیرقابل توضیح ممکن است زیاده روی آندومتر باشد. این موارد اضافی که در رحم انباشته می شوند ممکن است باعث درد نشوند یا مستقیماً روی لوله های فالوپ با تخمک گذاری تأثیر نگذارند. با این حال، وجود آنها می تواند باعث آسیب به سیستم تولید مثل شود.

قبل از انجام IVF، پزشک ممکن است لاپاراسکوپی را برای تشخیص و برداشتن کیست شکلاتی در صورت وجود توصیه کند. برخی از پزشکان ممکن است این را پس از شکست درمان IVF توصیه کنند. با این حال، مشخص نیست که آیا این درمان نرخ تولد زنده را افزایش می دهد یا خیر.

در نتیجه

اگر به دلیل ناباروری غیرقابل توضیح قادر به باردار شدن نیستید، مهم است که این وضعیت را به طور مفصل با پزشک خود در میان بگذارید. شما باید در طول فرآیند صبور باشید زیرا عوامل زیادی در ناباروری غیرقابل توضیح وجود دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا