دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت دیر باردار شدن چیست؟

هیچ فردی نمی تواند بگوید که دقیقا مدت زمان انتظار شما تا باردارشدن چقدر است . ولی خواندن این مطلب میتواند به شما کمک شایانی کند که عموما چه مقدار زمان برای زوجین طول می کشد تا بارداری را تجربه کننند و چگونه این مدت زمان کمتر و کمتر کنند.

 

چقدر طول می کشد باردار شوید؟

اکثر زوجین بعد از چند ماه تلاش برای بارداری موفق میشوند، حال اگر به فاکتور سن هم توجه کنیم این مدت زمان طولانی تر می شود اگر زوجین سن آنها بالا باشد ، یا از عادتهایی غلط در زندگیشان پیروی کنند مانند استعمال دخانیات یا استفاده از مخدرها و... که بر بارور تاثیری گذاشته و  باعث کاهش باروری زوجین میشود.

 

روش های درمان دیر باردار شدن زنان

اگر شما نزدیک به یک سال است که تلاش کردید ولی موفق نشدید بهترین کار مراجعه به یک متخصص زنان، زایمان است و کمک گرفتن از اوست. تا علت دیر باردار شدن زنان را بدانید و با رفع و درمان آن حل مشکل کنید و زمان را از دست ندهید.

در یک آمار جالب، 30% زوج ها در ماه اول ، 60% در سه ماه اول  و 80% در 1 سال اول تلاش شان موفق هستند. این آمار در 3 سال اول به 91% و در 4 سال به 93 الی 93 % می رسد.

 

اگر سن خانم ۳۵ سال یا بیشتر باشد و بعد از  شش ماه تلاش  باردار نشد بهتر است حتما به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کند و مشکل را پیگیری کند .

 

اکثر زوج ها به طور طبیعی باردار می شوند .تنها یک زوج از 5 زوج نابارور تشخیص داده می شود. ( تقریبا ۹۳% تا ۹۵% زوج ها اگر طولانی مدت تلاش کنند به طور طبیعی می توانند باردار شوند اما اگر زمان بسیار مهم است براتون پس بهتر است کمک بگیرند تا صبر کنند . )

 

علت دیر باردار شدن زنان و مشکلات باروری به این معنیست که شما بمدت یک سال تلاش کنید ولی از  باردار خبری نشود حتی اگر سن شما بیشتر از ۳۵ سال باشد. اگر کمتر از یک سال شما تلاش بی نتیجه ماند دلیل بر این نیست که شما نابارورید پس تا یک سال بهتر است صبور باشید.

زوج هایی که نابارورند با بهره گیری از روش های نوین پزشکی در این امر در نهایت باردار می شوند. اگر هم این روش ها موثر نبود موارد دیگری مثل اهدا اسپرم و لقاح مصنوعی کارسازست.

 

آیا سن بر روی قدرت باروری تاثیری دارد؟

جواب این سوال بسیار ساده هست هر چه سن شما بیشتر می شود ،زمان بیشتری برای بارداری شما طول میکشد. زیرا کیفیت تخمک ها در بانوانی که سنشان بالا رفته نسبت به جوانتر ها کمتر می شود. این بدان معناست که تخمک های کمی قادر هستند که به اسپرم بچسبند و لقاح برای جنین سالم را باعث شوند. مثلا بعد از یک سال تلاش در خانم هایی که سن آنها دراوایل ۲۰ سالگی ست، درصد موفقیت و بارداری سالم نزدیک به ۸۶% است این آمار در 30 سالگی به  63% و در 40 سالگی خانم ها به 36% کاهش میابد. خانم ها بعد از 45 سالگی هم بسیار کم بطور طبیعی قدرت باروری دارند سن زیاد آنچنان روی باروری مردان تاثیری ندارد و تا ۵۰ سالگی کمتر نمی شود.

 

روش ها بهبود قدرت باروری

خوشبختانه جواب این پرسش مثبت است.برای سرعت بخشیدن به بارداری چندین روش گوناگون وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید.

 

اول از همه زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنید و در آن زمان برای بارداری اقدامات لازم را نمایید. با کیت و مانیتور کردن هم میتوانید زمان را مشخص کنید.

 

سالم زندگی کردن را فراموش نکنید و بدن خود را برای باروری سالم آماده کنید اگر اضافه وزن یا کمبود وزن دارید به بهبود آن اهمیت بدهید زیرا علت دیر باردار شدن زنان است. سلامت عمومی بدن و روحیه شما جزو مهمترین عواملی ست که بر باروری تاثیر دارد پس حتما چکاپ انجام دهید . اگر سیگار مصرف میکنید آن را ترک کنید، الکل مصرف نکنید و کافئین را کمتر مصرف کنید .بدن برای بارداری به موادمغذی و ویتامین احتیاج دارد پس به مصرف آنها اهمیت بدهید.

 

 

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا