دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با آی یو آی برای درمان نازایی

IUI یک روش تقریبا ساده برای کمک به زوج های درگیر با مشکل ناباروری است.این روش امروزه دارای کاربرد وسیع و گسترده ای در درمان ناباروری زوجین شده است.در واقع این روش به دنبال افزایش شانس باروری در زوج های دارای مشکل ناباروری می باشد.روش آی یو آی در قیاس با روش های دیگر از جمله روش لقاح خارج از رحم یا IVF، روشی با تهاجم کمتر است و هزینه های کمتری را به زوج های درگیر با ناباروری تحمیل می کند.شایع ترین دلایل IUI تعداد کم اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم است.

کاربردهای آی یو آی

آی یو آی می‌تواند به مردانی که تعداد اسپرم کم یا تحرک اسپرم ضعیفی دارند کمک کند. آی یو آی همچنین به افرادی که در حال مصرف دارو برای تخمک گذاری هستید کمک می‌کند تا شانس بارداری‌ شان را افزایش دهند.

 

مشکلاتی که با آی یو آی قابل درمان است عبارتند از:

•    ناباروری با علت نامشخص

•    زخم دهانه رحم یا اختلالات مخاط دهانه رحم

•    درد شدید هنگام رابطه جنسی

•    مشکل در انزال و ایجاد نعوظ

•    بیماریهای منتقل جنسی مانند هپاتیت و HIV

•    آی یو آی همچنین در مواردی که مردی پیش از شیمی درمانی اسپرمش را منجمد کرده است، روش مناسبی است.

 

 از کاربردهای آی یو آی  می‌توان به درمان نازایی به علل زیر اشاره کرد:

  1. نازایی به دلیل عامل مردانه
  2. نازایی بدون علت (توجیه نشده)
  3. نازایی به دلیل وجود مشکلاتی لوله‌های رحمی که مانع رسیدن تخمک‌ها از طریق لوله‌های رحمی (فالوپ) به رحم می‌شود، البته در صورت انسداد لوله‌های رحمی آی یو آی انجام نمی‌شود.
  4. نازایی به علت اختلالات عملکردی تخمک‌گذاری
  5. نازایی به دلیل مشکل در گردن رحم
  6. نازایی به علت عامل رحمی
  7. نازایی به دلیل اندومتریوز خفیف

 

روش انجام آی یو آی

نکات مورد توجه در مورد انجام آی یو آی در  مردان

در این روش به مرد یک ظرف استریل داده می‌شود تا پس از انجام انزال، مایع منی خود را در آن بریزد. در برخی مراکز از نوعی کاندوم مخصوص برای جمع‌آوری مایع منی استفاده می‌شود. این نمونه حداکثر باید ظرف مدت نیم تا یک ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. در آزمایشگاه پس از طی مراحلی ( مانند شستشوی اسپرم با روش‌های مختلف که بر حسب روش استفاده شده از نیم تا دو ساعت وقت می‌گیرد)،‌ اسپرم آماده‌سازی می‌شود. اسپرم آماده‌سازی شده به رحم تزریق می‌شود. به این منظور یک کاتتر حاوی اسپرم‌ها را از دهانه و گردن رحم گذرانده، وارد رحم می‌کنند و اسپرم‌ها را به درون رحم تزریق می‌کنند.

 

نکات مورد توجه در مورد انجام آی یو آی در زنان

بهترین زمان انجام آی یو آی برای خانم، حوالی تخمک گذاری استدر روز دوم یا سوم قاعدگی، سونوگرافی جهت کنترل و بررسی وضعیت تخمدان‌ها و رحم انجام می‌شود، در صورتی که وضعیت تخمدان و رحم نرمال بود، داروی تحریک تخمدان تجویز می‌شود، سونوگرافی کنترل جهت ارزیابی پاسخ تخمدان به دارو در روز نهم تا دوازدهم سیکل قاعدگی مجددا انجام می‌شود، به طور کلی پس از بررسی وضعیت تخمدان‌ها و اطمینان از وجود فولیکول بالغ و آندومتر مناسب، (hCG) یا اچ سی جی  به منظور آزادسازی تخمک تجویز می‌شود. معمولا آی یو آی حدود 36 تا 40 ساعت بعد از تزریق دارو انجام می‌شود. پس از انجام آی یو آی در هر زمانی می توان نزدیکی داشت و در واقع بسیاری از پزشکان نزدیکی را پس از آی یو آی  توصیه می‌کنند. بهترین شانس برای حامله شدن، در حضور 3-2 فولیکول است و فولیکول‌های بیشتر شانس حاملگی چند قلو را افزایش می‌دهد. میزان موفقیت در آی یو آی  حدود 15 درصد در هر دور درمان می‌باشد.در صورت عدم موفقیت درمان نازایی پس از انجام سه بار آی یو آی، بایستی روش‌های درمان دیگر را در نظر داشت.

 

جدول زمانی درمان آی یو آی

تولید سلول تخم: تخمدان‌ها به چند روش برای لقاح تخمک تولید می‌کنند. پزشک ممکن است از چرخه طبیعی یا تحریک تخمک گذاری یا داروهایی به منظور القا تخمک گذاری استفاده کند.

ردیابی تخمک: کیت تشخیص تخمک گذاری میتواند  زمان‌بندی تلقیح را با دقت مشخص کند. زمانی که تخمک از فولیکول خارج میشود کیت افزایش جسم زرد را نشان داده و این به آن معناست که تلقیح روز بعد می‌تواند اتفاق بیفتد.

شستن اسپرم: هنگامی که تخمک گذاری انجام شد، زمان تولید اسپرم  و بعد شستن آن است.

تلقیح: پزشک از یک لوله بسیار باریک به نام کاتتر برای قرار دادن اسپرم در رحم از طریق گردن رحم استفاده میکند. این روش معمولا بدون درد است اما ممکن است برخی خانمها درد خفیفی را احساس کنند.

تست بارداری: دو هفته بعد از تلقیح تست بارداری انجام میشود.

 

آی یو آی چه مدت طول میکشد؟

فرایند تلقیح چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد اما ممکن است حدود یک هفته قبل از داروهای باروری مصرف کنید. بسته به علت مشکل باروری، ممکن است سه یا چهار بار تا زمان بارداری این کار انجام شود و در نهایت درمان آی وی اف انجام شود. برخی پزشکان در حال حاضر به زنانی که در اواخر دهه سوم زندگی هستند آی وی اف را به عنوان خط اول درمان توصیه می‌کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا