دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با سندرم تخمدان پلی کیستیک و نازایی

سندرم تخمدان پلی کیستیک که به طور گسترده به عنوان PCOS شناخته می شود، یک اختلال سیستم غدد درون ریز است که زنان را در سال های باروری تحت تاثیر قرار می دهد. کیسه های کوچک پر از مایع روی تخمدان ها ایجاد می شود.همچنین به عنوان سندرم Stein-Leventhal نیز شناخته می شود.علائم آن شامل تغییر در چرخه قاعدگی و رشد موهای زائد است. بدون درمان، می تواند منجر به ناباروری و سایر عوارض شود. علت بروز این بیماری ناشناخته است. اما اغلب متخصصان بر این باورند که عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. احتمال ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک در زنانی که خواهر یا مادر مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دارند نسبت به سایر زنان بیشتر است.

یکی از مشکلات زیربنایی موجود به همراه سندروم پلی کیستیک وجود عدم تعادل هورمونی است. در زنانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، تخمدان ها بیش از حد طبیعی آندروژن تولید می کنند. آندورژن ها هورمون های مردانه ای هستند که زنان نیز آنها را تولید می کنند. بالا رفتن این هورمون ها بر شکل گیری و آزادسازی تخمک در دوره تخمک گذاری تأثیر می گذارد

 

 

حقایقی در مورد PCOS

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی غدد درون ریز است که 8 تا 20 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از آنها تشخیصی ندارند.

PCOS با ایجاد سایر شرایط پزشکی مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است.

بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOS قبل از 40 سالگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

حدود 70 درصد از مشکلات باروری تخمک گذاری مربوط به PCOS است

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است اختلالات چرخه قاعدگی، افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی)، رشد موهای زائد، آکنه و چاقی را نیز تجربه کنند.

زنانی که می توانند با سندرم تخمدان پلی کیستیک باردار شوند، بیشتر در معرض سقط جنین، دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس هستند.

 

نتیجه گیری

دلایل PCOS نامشخص است، اما تشخیص زودهنگام می تواند به تسکین علائم و کاهش خطر عوارض کمک کند. هر کسی که ممکن است علائم PCOS را داشته باشد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع: medicalnewstoday

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا